Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz
Jak rámec pro vysoké školství vypadá? Proč chceme zavádět rámec kvalifikací ve vysokém školství? Co pro to chceme udělat v rovině formálního zavedení, v rovině praktického zavedení.
1. Rámec kvalifikací pro vysokoškolské vzdělávání Mnoho práce odvedeno zejména v projektech IPN Q-RAM a KVALITA, Formulovány „národní deskriptory“ – výsledky učení očekávatelné od jednotlivých úrovní (typů) studijních programů, Doporučení pro práci vysokých škol s rámcem, od úrovně vedení pro praktickou pedagogickou práci + praktické ověření, Role popisu oblastí vzdělávání.
2. Proč chceme zavádět rámec kvalifikací ve vysokém školství Popis (objektivizace) toho, co je to vysokoškolské vzdělání* - informační a komunikační funkce (zájemci o studium, studenti, trh práce, studium doma i v zahraničí), Zlepšení pedagogické práce akademických pracovníků – výsledky učení jako nástroj pro zlepšení výuky, propojení výsledků učení s formami výuky a formami hodnocení (podpora hloubkového přístupu k učení), „racionalizace“ studijního plánu SP, Předpoklad pro vnější zajišťování kvality – výsledky učení formulované pro jednotlivé úrovně jako minimální standard výuky na VŠ.
3. Co chceme pro zavedení udělat a) formální zavedení Národní deskriptory musí být formálně ukotveny (Věstník MŠMT), Národní deskriptory se musí pro VŠ stát závazným rámcem a minimálním standardem – procesy vnějšího zajišťování kvality (vyhlášky k akreditacím SP a institucí), standardy Akreditačního úřadu pro vnější hodnocení. b) praktické zavedení Procesy vnějšího zajišťování kvality, Podpůrný projekt navazující na Q-RAM a KVALITU, Cíl Dlouhodobého záměru, Institucionální program.
Podpůrný projekt 1/2015 – 6/2016, s podporou EU, 1 mil Kč, Příprava „kuchařky“ pro zavádění rámce na školách, mezinárodní oponentura a formální schválení, Semináře pro vedení škol, Semináře pro vyučující.
Kam dál s rámcem kvalifikací Využití rámce a studijních programů popsaných výsledky učení k uznávání předchozího učení, Zahraniční příklad: Francie – možnost získání kompletního VŠ titulu pouze na základě uznání výsledků předchozího učení, Estonsko – systém pro uznávání výsledků informálního učení v rámci profesní praxe pro získání kreditů na VŠ – metoda hodnocení portfolia.