Název Archaické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Minojská Kréta Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Advertisements

Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
Atény Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.12
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název Peloponéská válka Předmět, ročník Dějepis, prima
Název Athény (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Vznik státních útvarů III.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název Doprava – rozdělení a charakteristiky Předmět, ročník
Název Sparta (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Homérské Řecko Název Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
EU - 07 – 24 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Homérské a archaické období
Název Obyvatelstvo – rozmístění, početní vývoj a demografické ukazatele Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název Alexandr Makedonský a jeho říše Předmět, ročník Dějepis, prima
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Název Sídla - městská sídla Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Název Slavnosti a hry Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Název Umění starověkého Řecka Předmět, ročník Dějepis, prima
Název Průmysl – funkce a rozdělení Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
PhDr. Jana Žáková. Zemědělská aristokracie zvětšovala své pozemkové vlastnictví Utlačovala drobné rolníky a násilím je nutila k prodeji polí Přelidnění.
Velká řecká kolonizace
Název Alexandrovo tažení do Indie a zánik říše Předmět, ročník
Název Litosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název Kryosféra a hydrosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník
Archaické období století př. n. l..
Název Perikles Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název Řecko-perské války I. Předmět, ročník Dějepis, prima
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název Architektura starověkého Řecka Předmět, ročník Dějepis, prima
Průmysl – lokalizační faktory Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název Mykénské Řecko Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Vznik řeckých městských států
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Dějepis Starověk – Řecko 3 Pavel Šupka
Dějepis Starověk – Řecko 1 Pavel Šupka
Velká řecká kolonizace
Starověké Řecko BC Archaické období.
Velká řecká kolonizace Dagmar Zemanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Antické Řecko (doba železná) Formování městských států (archaické období, 8. – 6. st. př. n. l.)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Athény za Perikla a peloponéská válka Název sady: Staroorientální.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
ŘECKÉ DĚJINY.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Velká řecká kolonizace Název sady: Staroorientální státy.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Antické Řecko – doba železná
Digitální učební materiál:
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
Transkript prezentace:

Název Archaické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast Starověké Řecko Anotace Jedná se o prezentaci s výkladem, obrázky a úkoly. Klíčová slova polis, kolonizace, metropole, hoplité, falanga, tyranida, oligarchie, demokracie Autor Mgr. Lucie Babišová Datum 17. 2. 2013 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

Archaické období (8. – 6. stol. př. n. l..)   Předmět: dějepis Ročník: prima Anotace: Jedná se o prezentaci s výkladem, obrázky a úkoly. Klíčová slova: polis, kolonizace, metropole, hoplité, falanga, tyranida, oligarchie, demokracie.

Společnost nové řecké kmeny buď splynuly s původním obyvatelstvem (Athény) nebo si domorodce podmanily (Sparta) zemědělské obyvatelstvo se usazovalo v úrodných rovinách – vznik centrální vesnice → městský stát = POLIS (řecky město) – centrem výroby a správy (obyvatelstvo rozděleno dle majetku) obyvatelé městského státu – občané – plnoprávní mající práva (vlastnit pozemky a budovy) a povinnosti (služba ve vojsku), občanství bylo dědičné neplnoprávní obyvatelé – cizinci a otroci vláda rodové aristokracie

Velká řecká kolonizace tzv. druhá kolonizace (první byl příchod řeckých kmenu v tzv. homérském období) příčiny: růst počtu obyvatel, nedostatek půdy, potřeba surovin pro řemeslnou výrobu, rozvoj obchodu – odbytiště výrobků zakládání osad – kolonií výprava organizována mateřským městským státem (metropole) – těsné spojení kolonií s metropolí (náboženská tradice, obchodní styky) řecké kolonie vznikají v: J Itálie, Sicílie, pobřeží Černého moře , V Středomoří, S Afrika vznik obchodních osad – emporií vývoz do kolonií (řemeslné výrobky, olej, víno) a dovoz do Řecka (obilí, dřevo, kovy)

Mapa velké řecké kolonizace Zdroj: [cit. 2013-02-17]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGreek_colonisation.PNG

Důsledky a přínos kolonizace podpora dálkového obchodu a řemesel kontakt s civilizacemi Předního východu rozvoj peněžnictví – ražba mincí zdokonalení lodí nebyly vyřešeny sociální problémy – růst majetkových rozdílů mezi obyvatelstvem (chudnutí rolníků – dlužní otroctví x zemědělská aristokracie) → boj o politickou moc ve státě

Raná řecká tyranida boj o politickou moc v městském státě – příčiny: hospodářský vzestup středních vrstev, změna vojenské taktiky – místo jízdy rozhodující síla pěchoty těžkooděnců – HOPLITÉ (boj v sevřeném šiku – FALANGA) snaha jedinců řešit politickou a sociální situaci ve státě → vyhnání aristokracie a nastolení samovlády: TYRANIDA (7. stol. př.n.l.) – přechodná forma vlády období rozvoje řemesel, obchodu a umění tyranidy končily nejdéle po jednom století → svržení tyranů a nastolení OLIGARCHIE (vláda bohatých bez ohledu na původ) nebo DEMOKRACIE (na vládě se podílejí všichni občané)

Řecký těžkooděnec Zdroj: [cit. 2013-02-17]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGreek_soldiers_of_Greco%E2%80%93Persian_Wars.png

Úkoly Práce s historickým atlasem: identifikujte na mapě Středomoří místa, kde byly zakládány řecké kolonie během velké řecké kolonizace POLIS je označení pro: a) neúrodné pole b) raný řecký městský stát c) včelí produkt Uveď minimálně tři důsledky tzv. velké řecké kolonizace Kdo to byli HOPLITÉ? OLIGARCHIE byla: a) technika výroby olivového oleje b) nový způsob boje c) vláda bohaté skupiny obyvatel

Úkoly - řešení Práce s historickým atlasem. Oblasti vzniku nových řeckých kolonií byly J Itálie, Sicílie, pobřeží Černého moře, V Středomoří, S Afriky b). Rozvoj dálkového obchodu, peněžnictví, lodní dopravy, sociální problémy Těžkooděnci. c).

Citace KUNSTOVÁ Eliška, MANDELOVÁ Helena, PAŘÍZKOVÁI lona. Dějiny pravěku a starověku: dějepis pro 6. ročník základní školy a primu osmiletého gymnázia. Vyd. 1. Ilustrace Jan Tichý. Liberec: Dialog. ISBN 80-862-1857-0. ROBERTS John M. Ilustrované dějiny světa. Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 1999, 191 s. ISBN 80-717-6775-1. RULF, Jan , VÁLKOVÁ Veronika. Dějepis pro 6. ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 139 s. ISBN 80-723-5274-1. SOCHROVÁ Marie. Dějepis v kostce. Vyd. 1. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, 159 s. ISBN 80-720-0094-2.