Muzejní pedagogika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Dagmar Fialová Asociace muzeí a galerií České republiky
Advertisements

VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Ekologická výchova v Zoo Ostrava
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Pedagogika volného času (VČ)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Centrum nových strategií muzejní prezentace =
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Doprovodné programy I. běh ŠMP – Muzejní výstavnictví Mgr. Dagmar Fialová.
DDŠ, ZŠ a ŠJ Měcholupy 2 Cíle působení
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Blanka Tauberová Městská knihovna Sedlčany ( Městská knihovna v Praze,Knihovnická dílna )
Struktura výuky.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
GRANTOVÉ PROJEKTY VĚCNĚ Leoš Křeček Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu.
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Distribuce umění a kulturního dědictví. Faktory ovlivňující distribuci Místo, budova, sídlo organizace Odvětví nebo hlavní předmět činnosti organizace.
Projekt Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Libereckém kraji PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI Leoš Křeček.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Galerie - prostor pro zábavu i vzdělávání nabídka programů pro střední školy a možnosti spolupráce.
Muzeum jako místo setkávání – prožitek jinak. Regionální muzeum v Litomyšli a jeho aktivity směrem k veřejnosti. Renata Kmošková, programová produkční.
Seminář Reg. č: CZ.1.07/1.3.49/
EVVO v Muzeu regionu Valašsko Mgr. Pavlína Vymazalová.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky, jaro.
Činnost lektora v Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích, příspěvkové organizaci Duben 2016 Zpracovala: PhDr. Olga Kubelková lektorka Severočeská.
Muzeum Josefa Hyláka v radnicích
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Šablony OP VVV a podpora nadání
Seminář pro výchovné poradce SŠ
Rekonstrukce Horského hotelu a televizního vysílače Ještěd
3.B. Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění, úloha a pozice vzdělávacích oddělení v muzeích a galeriích, vztah školy a výstavní.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Kariérové poradenství a podnikavost
Mgr. Michaela Brábníková Památník Lidice
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Muzejní pedagogika

Muzejní pedagogika věda, která se zabývá muzejní edukací, interdisciplinární obor, který vychází zejména z podnětů muzeologie a pedagogiky. Edukace: záměrné, cílené a často institucionalizované působení na rozvoj osobnosti. Edukační funkce muzea: Imanentní edukační funkce – souhrn vzdělávacích a výchovných možností, jež obsahuje každá muzejní instituce Reálné aktivity – formální, neformální a informální vzdělávání

Reálné edukační aktivity muzea Formální vzdělávání ( uplatňuje se v rámci tradiční spolupráce muzeí se vzdělávacími institucemi , se ZŠ a SŠ) – probíhá organizovaně a strukturovaně ( z hlediska cílů, prostředků a času), jde o učení řízené, je z hlediska toho, kdo učí, záměrnou činností. Informální vzdělávání – součást celoživotního učení a vzdělávání, probíhá v rodině, mezi vrstevníky, v práci, ve volném čase, při cestování, četbě, poslechu rozhlasu, sledování televize, při návštěvě výstav, divadel a kin. Neformální vzdělávání – je zaměřeno na získání takových dovedností, které jeho účastníkům mohou pomoci zlepšit si uplatnění na trhu práce a prohloubit si dosavadní a získat nové znalosti a dovednosti.

Soudobé trendy muzejní edukace: využívání moderních technologií participace na rozvoji kyberkultury (webové stránky muzeí a virtuální muzea) vytváření adekvátních prostor podporujících procesy učení (tvůrčí dílny, ateliéry, herny, dětské koutky, experimentária, dětská muzea) interaktivní muzea – vycházejí ze součinnosti, spolupráce a vzájemného působení mezi exponáty, výstavou, muzejními pedagogy, muzejním publikem i mezi jednotlivými návštěvníky.

Interaktivnost muzea podporuje: začleňování interaktivních prvků do materiálního prostředí instituce – využití nových technologií ( displeje, se kterými může návštěvník komunikovat slovy, čísly, dotyky, zvukové vstupy a výstupy, hry se světly, multimédia) rozvoj progresivních forem muzejní komunikace Muzeem připravené didaktické materiály: písemné( pracovní listy, omalovánky, vystřihovánky) auditivní a audovizuální systémy. Muzejní edukace by měla usilovat o vytváření takového prostředí, které je nondirektivní, svobodné a iniciuje procesy učení, které vycházejí z vlastního zájmu.

Didaktické aspekty návštěvy muzea Organizační naplánování Osobní seznámení učitele s expozicí Příprava na exkurzi ve třídě v průběhu exkurze lze realizovat: práci s pracovními listy výklad realizovaný učitelem výklad odborníka objektové učení zážitkovou pedagogiku

Základní oblasti muzejní pedagogiky: obecná muzejní pedagogika komparativní muzejní pedagogika muzejní didaktika – souvisí s koncipováním, realizací, evaluací a výzkumem vzdělávacích programů pro veřejnost ( koncipování průvodcovské činnosti, pojetí demonstračních metod v muzeu, tvorba doprovodných muzejně didaktických materiálů, formy a metody spolupráce se školami a dalšími vzdělávacími institucemi, didaktické aspekty přípravy muzejních pedagogů): výstavní muzejní didaktika – participuje na koncipování a realizaci expozic a výstav, propojuje vybrané muzejní exponáty s dalšími komunikačními prostředky prezentační muzejní didaktika - využívá, rozvíjí a zkoumá spektrum specifických principů, metod a forem vzdělávacích aktivit muzejního publika ( prohlídky, workshopy, inscenační hry, tvůrčí dílny, projekty , prázdniny v muzeu atd.).

Doprovodné programy v muzeu: primární forma muzejní komunikace – expozice a výstavy doprovodné aktivity – kontaktní prostředek muzea s veřejností Doprovodné programy (dle J. Beneše): primární okruh programů vázaný přímo na expozice a výstavy ( koncerty s vazbou na vystavená díla, oživující demonstrace předmětů – např. módní přehlídka, ukázky řemesel, demonstrace funkcí různých přístrojů) sekundární okruh programů – mimo výstavní místnosti ve zvláštních prostorách s příslušným vybavením – výtvarné dílny, filmové projekce, přednášková činnost terciární okruh programů – mimo budovu muzea, přednášky a besedy ve školách a dalších institucích, exkurze do terénu, uměleckých ateliérů atd.

Didaktické aspekty doprovodných programů: cíle: kognitivní, afektivní, psychomotorické struktura programu – často třífázový model učení ( E-U-R) ↓ evokace – motivace a aktivizace uvědomění si významu - nové informace, jejich třídění, hodnocení a vřazování do souvislostí reflexe - hodnotící fáze, systematizace a upevnění poznatků, jejich vřazení do poznatkové struktury

Vztah muzea a školy muzeum nabízí – možnost pracovat s autentickými kulturně hodnotnými předměty, neformálnost edukačního procesu, atraktivní prostor 4 typy spolupráce muzea a školy: jednorázová návštěva školy v muzeu či muzejního pracovníka ve škole projekty dlouhodobého charakteru cyklicky se opakující aktivity – soutěže, tematické dny materiály poskytované školám Současný stav v ČR – spíše improvizace, osobní nasazení učitele či muzejního pracovníka

Brána muzea otevřená Program Brána muzea otevřená Nadace Open Society Fund – 1997-2002 – zabýval se způsoby, jak rozšířit veřejné působení současných regionálních a městských muzeí, rozvíjením vzdělávací funkce muzea, vytvářením vztahu muzea a místního společenství ↓ Alexandra BRABCOVÁ (ed.), Brána muzea otevřená. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea, Praha – Náchod, 2003. Konference Muzeum a škola Acta musealia, suplementa 2003

České muzejnictví a škola Koncepce rozvoje muzejnictví (2003): koncepce účinnější péče o kulturní dědictví v České republice na léta 2003-2008: zvýšení kvality a dostupnosti informací o sbírkách muzeí podpora využívání sbírek pro vzdělávání a výchovu dětí a mládeže a pro celoživotní vzdělávání občanů→projekt Muzeum a škola (2006) podpora prezentací dějin českých zemí ve 20. století. Děti a mládež – 65% návštěvníků. Rok 2002: 8, 7% muzeí má muzejního pedagoga 5,3% muzeí nabízí speciální oddělení pro práci s dětmi ve 21, 3 % muzeí se práci s dětmi částečně věnují pověření pracovníci

Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku – AMG ČR Centrum pro prezentaci kulturního dědictví – NM Praha Metodické centrum muzejní pedagogiky – NZM Brno →Dětské muzeum

Asociace muzeí a galerií ČR www.cz-museums.cz