 Post-development představuje radikální reakci na delamata rozvoje.  Extrémní nespokojenost s se standartní rétorikou a praxi, stejně jako deziluze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Petr Krčál Katedra politologie a mezinárodních vztahů FF ZČU
Nerůst jako alternativa udržitelného rozvoje? Bc. Jiří Marek Výkvěty
Regionální ekonomická analýza Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Jak reformulovat disertační teze. Anotace vystoupení Ve svých doktorandských tezích se pohybuji na pomezí politické sociologie, politologie a mediálních.
Metodologie historického výzkumu volného času
Média: nástroj vládnoucí třídy
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
Sociální konstruktivismus
Stát versus trh Tereza Urbanová. Teorie komparace TRH teorie STÁT teorie TRH Skutečné fungování STÁT Skutečné fungování.
VILFREDO PARETO.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Postoje k etnickým a národnostním menšinám
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Ekonomické dělení států světa
Modernizace a globalizace
Post-modernita a globalizace
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Média a role čtenáře: kulturální studia
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Sociální diferenciace
Marxismus a jeho varianty
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Chudoba jako sociální problém
Teorie rozvoje II. Vladan Hodulák.
Behaviorismus (část II)
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Prezentace projektu doktorského studia
Povede krize eurozóny k vytvoření dvourychlostní Evropy? Jiří Georgiev Sekce pro evropské záležitosti Úřad vlády ČR.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Postavení pedagogiky mezi vědami
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
7lOSnQ
Současné teorie pro web
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ideologie v digitálních hrách
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Kognitivní psychologie
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Základní filozofické otázky
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

 Post-development představuje radikální reakci na delamata rozvoje.  Extrémní nespokojenost s se standartní rétorikou a praxi, stejně jako deziluze s alternativním rozvojem charatkerizují tuto perspektivu (Nederveen Pieterse, 2001:99).

 Rozvoj nefunguje protože to je ´nové náboženstí Západu (Rist 1990), Carmen, 1996, vnucení vědy jako moci (Nandy, 1988), prostě nefunguje (Kothari, 1988), znamená kulturní pozápadnění a homogenizaci (Constantino, 1985).

 Kritika i z ostatních paradigmat  Dependency – otázky globální nerovnosti  Alternativní – nedostatek lidové participace, lidský rozvoj – potřeba investovat do lidí  Post-development se zaměřuje na samotné předpoklady a motivy rozvoje  Čím se odlišuje od ostatních přistupů je jeho odmítnutí rozvoje  Otázkou tedy je, zda se jedná o udržitelnou a přínosnou pozici

 Myšlenka rozvoje se ční jako ruina intelektuální krajiny. Deziluze a zklamání, selhání a nezákonné jednání byli stálými průvodci rozvoje a vyprávějí stejný příběh: rozvoj negungoval.  Navíc historické podmínky, které vynesly tuto představu na výsluní, zanikly: rozvoj zastaral (Sachs, 1992:1).

 Rozvoj není zavrhován pouze na základě jeho výsledků, ale z důvodů jeho úmyslů, světonáhoru a myšlenkového modelu (Nervedeen Pieterse, 2001:99).  Myšlenkový model ekonomismu představuje redukcionistické chápání lidského bytí. Proto se nemáme obávatnerealizování rozvoje ale právě jeho uskutečnění (Sachs, 1992).

 Post-develpment vyplývá ze základního zjištění, že životní styl střední třídy ne pro většinu světové populace prostě nemožný (Dasgupta, 1985)  Celkové odmítnutí rozvoje  Dasgupta : Ethics of Development

 Gustavo Esteva (cit. podle Nederveen Pieterse, 2001:99)  Pokud bydlíte v Mexico City, jste buď bohatí nebo tupí, pokud si nevšimnete, že rozvoj smrdí….  Je načasde rozvpoznat samotný rozvoj jako zkoubný mýtus jehož prosazování ohrožuje ty, mezi kterými v Mexiku žiji  Tři dekády rozvoje byly obrovskými, neodpovědným experimentem, který na základě zkušenosti světové většiny krutě zklamal (1985)

 Kritika modernity a technokratického pokroku,  Hlubinná ekologie  Anti-development – rozhněváné odmítnuátí rozvojového business-as-usual  Post-development, Beyond development (au-delà de développment) = Pieterse shrnuje všechny tyto tři přítupy do pod jedno označení – post-development

 Problematizace modernity; poststrukturalismu, postmodernismus  Rozvoj analyzován ve Foucaultovských termínech moci/vědění  (Nederven Pieterse, 2001:34)  Dekonstruován, podroben archeologickému zkoumání  Kritika etnocentrismu, orientalismus (Said), západní kultury jako homogenizaci, postkolonialismu a kulturálních studií.

 Prohlubují kritickou reflexi, avšak nenavrhují alternativy  Posmoderní zkoumání poskytují základ prokritiku modernizační teorie  Neederven Pieterse – modernity v plurálu  Rozvojová teorie monolitizována – kritizována jako ´náboženství Západu (Rist, 1997), developmentarism jako homogenizující

Rozvoj jako ´cast of mind´myšlenková forma – rozvoj nikoli pouze socioekonomické usilík, ale vnímání, tkeré vytváří realitu, mýtus, který konfrontuje spolenčosti Demontovat touto psychidkou strukturu Sachs,

 Escobar –  Arguement hybridních kultur  Transformační souboj s modernitou (Escobar, 1995:219)  Rahmena – tradiční kutlura statická, lokální kultury – imunitní systém lidského těla, západní kultura – AIDS

 Homogenizace rozvoje – založeno na binárních dichotomiích  Robert Nisbet –, od 7. stol. Jako linerní proces, změna jako přirozená, imanentní, vycházející z celku, kontrinuální, nezbytná, odpovídající diferenciaci společnosti  Kritika Nisbeta – přehlíží zlomy v západním myšlení, 17. a 18. stol. Hledalo inspiraci v neevropských kulturách  Do jaké míry můžeme nalézt stejuný implicitní model endogenního ekonomického růstu i v současné rozvojové teorii

 1) problematizace chudoby  2) kritika vědy  3) rozvoj jako pozápadnění

 Kulturně vnímaná chudoba nemusí být nutě chudobou materiální; subsistence economies – naplňují základní potřeby skrze samozásobitelství, a nesjou chudí ve smylsu deprivovaní  Přesto ideologie rozvoje je za chudé prohlašuje, protože neparticipují na třžní ekonomice, a nekonzumují zboží, které je distribuováno skrze trz (Vandana Shiva, 1988)

 Frugality – subsistence economy  Distitution - pokud jsou soběstačné ekonomiky podkopány skze prorůstové strategie  Scarcity - pokud logika růstu a akumulace a komoditně založených potřeb se stanou hlavní logikou.  René Dumont -

 Ve skutečnosti ekonomismus rozvoje je skutečně zbídačující  Problém – zda méně tržní participace znamená automaticky více sociální participace; pokud ovšem nehomogenizujeme a neromantizujeme chudobu a pokud neztotožnujeme chudobu s ´čistotou´ (a původní, lokální s originálním a autentickým) Neterveen Pieterse, 2001:101)

 Latouche, Escobar  Rozvoje ´externí´, založený na západním modelu industrialiuzace  Potřeba více endogenním diskursů,  Endogení rozvoj – podobný argument jako dependency – foreign bad, local good  Kothari (1988)– kde skončila kolonizace, převzal otěže rozvoj Nederveen Pieterse, 2001:101) 

 Nederveen Pieterse tento přístup shledává jednostranných a zastaralým (2001:102)  Otázka agency v post-rozvoji  Westernization – koncept, který ignoruje různé historické proudy  Latouche –ů používá kategorii ´Západu´- jakoby rozdíly mezi Evropou a S Amerikou nebyly ve skutečnosti významné  Přesnější je analytický polycentrismus  Existence více center jak na Jihu, tak na Severu

 Součástí anti-Západu je pocit anti-modernismu  Rozvoje trpí situací ´psychologického modernismu´- ´katedrály pokroku- přehlradu  Součástí kritiky modernismu je i kritika vědy  Věda – karteziánské, osvícenské, pozitivistické myšlení  Nástroj porobení si přírody  Kritika – paradigmatické změny ve vědě – kvantová fyzika, teorie chaosu, teorie komplexních systémů  Pozitivismus již není dominantní paradigma

 Nederveen Pieterse volá po rozlišení  Kritiva vědy kontra anti-science přístup  Uznání limitů vědy, role moci/vědění neznamená nutně anti-vědecký přístup  Např. enviromentální ekonomie  Anti-development často vyznívá jako luddité, spíše rétorické než skutečné anayltické a ne zcela konsistentní (2001:103)

 Escobar – diskurs rozvoje – mechanismus reprodukce a zvládání Třetího světa  Organizování výroby pravky o Třetím světě  SAID, E.(1978): Orientalism, London: Vintage Books.  Diskrursivní analýza  Lingvistický obrat, jazyk, texty jako rámec předpokladů a struktur myšlení, hlubší analýza než kritika ideologie  Kutlurální studia, feminismus, black studies,  Pochopení kolonialismu, Ferguson – rozvojová mašinérie, development project talk alptorpe, Gaster

 Crush, J. The power of development, Routledge, 1995  Grillo, Stirrat, Discourses of Development  Shenton, M,Doctrines of Development  SACHS, W. (1992): The Development Dictionary, A Guide to Knowledge as Power, Zed Books, London,  GASPER, D. (2004): The Ethics of Development, From Economics to Human Development. Dehli:Vistaar Publications.

 RIST, G. (1997): The History of Development, From Western Origin to Global Faith, London: Zed Books.  RAMOMET, I. (1998): The One and Only Way of Thinking. In Rahnema, M., Bawtree, V. (1998): The Post-development Reader. London: Zed Books.  GANDHI, L. (1998): Postcolonial Theory: a critical introduction, Columbia University Press.  FORSYTH, T. (ed.) (2005): Encyclopedia of International Development. London and New York: Routledge.Encyclopedia of International Development  COWEN, M. P.; SHENTON, R.W. (1996): Doctrines of Development, London and New York: Routledge.

 1) rozvojové myšlení není jednolité, jedná se o heterogenní přístupy proměnlívé v čase  2) zaměřuje se na nevyřešené dilema, objevující se v různých podobách rozvojových myšlení – nesourodost a tenze mehzi endogenní a exogenní dynamikou rozvoje  3) zkoumá současný trend promýšlet rozvoj jako proces, který není limitován an arozvíjejícíc se memě, ale na všechny společnosti, jako součást globálního procesu