Priority rozvoje dopravní infrastruktury střední a východní Moravy a Dopravní sektorové strategie 2. fáze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nové výzvy v cyklistické dopravě a cykloturistice
Advertisements

Občanská iniciativa pro výstavbu dopravní infrastruktury na Moravě
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Regionální dimenze sítě TEN-T
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Dopravní stavby na střední Moravě
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie, Ministerstvo dopravy
Strategie dopravy MD ČR
II. ROČNÍK MEZINÁRODNÍ KONFERENCE Střední Morava-křižovatka dopravních a ekonomických zájmů , Luhačovice Pavel ŠVAGR „Dopravní módy a rozvoj.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Dopravní sektorové strategie ČR, výhled a rizika projektů regionu střední a východní Moravy v období Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie Ministerstvo.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
1 Možnosti využití prostředků Strukturálních fondů EU pro zkvalitnění krajské silniční sítě v období 2007 – 2013 ************************* Ing. Bronislav.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
Rozvoj dopravní infrastruktury v ČR
Potřeby dopravní infrastruktury z pohledu krajů Ing. Jaroslav Drozd statutární náměstek hejtmana ZK Dopravní politika ČR, sektorové strategie a OPD2 Priority.
Dopravní infrastruktura na Moravě současnost a budoucnost
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
podmínky a předpoklady –
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
MD, 7. listopadu Analytická část (2011)  Vyhodnocení plnění opatření a indikátorů stávající DP  Doprava jako podmínka konkurenceschopnosti ČR.
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě - GEPARDI M.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Téma 13: Finanční plánování
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Společná strategie - projektové aktivity JMK a TTSK Seminář pro žadatele z JMK , Hodonín.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Nadřazená dopravní infrastruktura Zlínského kraje
Stavební akce a uzavírky na krajské silniční síti
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Územní studie silnice II/416 Žatčany – Slavkov u Brna
Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě - GEPARDI M
Hospodářská soudržnost ORP v regionu soudržnosti Střední Morava
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Investice a neinvestiční opravy na krajské silniční síti v r. 2018
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Priority rozvoje dopravní infrastruktury střední a východní Moravy a Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
ředitel odboru strategie
Moravské dopravní fórum
PREZENTACE ŘSD VIII. ročník konference MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM
VIII. ročník Konference Moravské dopravní fórum
Studie proveditelnosti nové trasy Praha – Beroun / Hořovice
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Priority rozvoje dopravní infrastruktury střední a východní Moravy a Dopravní sektorové strategie 2. fáze

Analýza rozvoje dopravní infrastruktury střední a východní Moravy Dokument vznikl v průběhu listopadu 2011 až května 2012 z iniciativy Zlínského kraje

Cíle dokumentu Cílem dokumentu je analýza stávající situace regionu střední a východní Moravy a stanovení priorit dalšího rozvoje dopravní infrastruktury, a tím rovněž akcelerovat region v kontextu mezinárodním, národním i regionálním. Hlavním motivem rozvoje dopravní infrastruktury regionu by mělo být vytvoření bezpečné, kvalitní a optimálně propustné dopravní sítě, která napomůže vytvoření podmínek pro ekonomický rozvoj a zvýšení konkurenceschopnosti Zlínského kraje. 3

Rozsah projektu Obecné předpoklady Popis stavu prostředí Analýza podkladů a stanovení mantinelů pro posuzování Metodika a posouzení projektů Návrhy priorit výstavby dopravní infrastruktury 4

Východiska pro řešení projektu Dokument poskytuje ucelený přehled o stavu dopravní infrastruktury v regionu střední a východní Moravy, jejím potřebném rozvoji a zhodnocení skutečných přínosů jednotlivých staveb, přičemž byla akcentována především doprava silniční. V první fázi bylo podrobně analyzováno socioekonomické prostředí Zlínského kraje, stejně jako demografická situace a její předpokládaný vývoj. Rovněž byla podrobně analyzována stávající dopravní síť a to jak silniční, tak i železniční, přičemž pozornost byla zaměřena na problematické lokality na těchto sítích se vyskytující. Silniční síť byla podrobena zkoumání i co se týče její adekvátnosti ve vztahu k charakteru posuzovaného území a jeho nároků na dopravu. 5

SWOT analýza dopravního systému regionu 6

SWOT analýza dopravního systému regionu 7

Hlavní dopravní infrastruktura regionu nadřazená silniční síť dálnic, rychlostních silnic, silnic I. třídy a rovněž krajská páteřní silniční síť silnic II. třídy 8

Hlavní dopravní infrastruktura regionu Vedení železničních tratí 9

Multikriteriální analýza Pro hodnocení infrastrukturních projektů byla zvolena multikriteriální analýza (MCA). MCA je nástrojem pro výběr či seřazení posuzovaných záměrů dle jejich přínosu, na základě předem definovaných kritérií. Tento přístup je vhodný v případech, kdy není možné jednoznačně vyčíslit všechny přínosy nebo rizika určitého projektu a projekt např. plní několik cílů. Každý projekt je posuzován jednotlivými kritérii a na základě celkového posouzení všemi kritérii jsou určeny konečné priority. Klíčovým úkolem MCA je obecně stanovit zdůvodněná a transparentní kritéria a odborně určit jejich váhu (tzn. procentuální podíl na výsledku hodnocení) co nejvíce konsensuálním a logickým způsobem. 10

Multikriteriální analýza – kritéria hodnocení Schéma kritérií multikriteriální analýzy Kritéria jsou pro přehlednost rozdělena do 4 oblastí (na obrázku schéma kritérií silniční dopravy) 11

Multikriteriální analýza – stanovení vah kritérií Fullerova metoda Metoda je založena na vzájemném párovém porovnání všech kritérií Párové porovnání kritérií se provádí pomocí tzv. Fullerova trojúhelníku Každá dvojice kritérií je v trojúhelníku porovnávána pouze jednou V každé dvojici je označeno kritérium které je z pohledu hodnotitele důležitější, v případě že kritéria jsou stejně důležitá jsou označena obě Na základě počtu preferencí jsou stanoveny váhy kritérií Fullerův trojúhelník Vzor označení Kritérium 1 Kritérium 2 Kritérium 1 Kritérium 3 Kritérium 1 Kritérium 4 Kritérium 1 Kritérium n   Kritérium 2 Kritérium 3 Kritérium 2 Kritérium 4 Kritérium 2 Kritérium n Kritérium 3 Kritérium 4 Kritérium 3 Kritérium n   … … Kritérium n-1 Kritérium n Kritérium 1 Kritérium 2

Multikriteriální analýza – hodnocení Hodnocení jednotlivých staveb probíhalo na základě: Analytických dat Intenzity dopravy a přepravní vazby Úroveň kvality dopravy Stavební připravenost Sociodemografická data Mezivládní dohody Územně plánovací podklady a dokumenty Environmentální hledisko Dat zjištěných při terénním šetření Stavební a dopravně technický stav ovlivněné silniční sítě Kapacitní resp. úzká hrdla Dopravně bezpečnostní závady

Priority silniční dopravy R55 5501 Olomouc - Kokory R55 5508 Staré Město - Moravský Písek I/35 Lešná - Palačov R49 4904 Pozděchov - Horní Lideč I/57 Valašské Meziříčí - Jarcová R49 4903 Lípa - Pozděchov I/35 Valašské Meziříčí – Rožnov p. Radhoštěm (Severní obchvat Val. Meziříčí, Zubří křižovatka se sil. III/01877, Silnice I/35 křiž. se sil. III/01873 u Hrachovce, I/35 Křižovatka se sil. III/4868 u Stříteže) R49 4905 Horní Lideč - hranice ČR/SR I/49 Vizovice - Lhotsko I/57 Semetín – Bystřička R48 MUK Bělotín – Rybí I/55 Kunovice, průtah - dopravně bezpečnostní opatření I/57 Jarcová – Bystřička Stavby silniční dopravy s nejvyšší prioritou: R49 4901 Hulín – Fryšták vč. přivaděče Holešov D1 0137 Přerov - Lipník n.B. R 5505 Otrokovice obchvat JV R49 4902.1-2 Fryšták - Lípa D1 0136 Říkovice-Přerov Stavby silniční dopravy prioritní: R55 5507 Babice - Staré Město R55 5506 Napajedla - Babice I/55 Přerov - průtah I/55 MÚK s ČD Přerov - Předmostí I/35 Valašské Meziříčí - Lešná R55 5509-5513 Moravský Písek – Břeclav R55 5502 Kokory - Přerov 14

Priority silniční dopravy Priority na krajské silniční síti: Úsek KROMĚŘÍŽ – HULÍN – HOLEŠOV – BYSTŘICE POD HOSTÝNEM – VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ (silnice II/432, II/438 a II/150) Úsek UHERSKÝ BROD – BOJKOVICE – SLAVIČÍN – BRUMOV-BYLNICE (silnice II/495) Úsek ÚSTÍ U VSETÍNA – VELKÉ KARLOVICE – (SLOVENSKO) (silnice II/487) Úsek KUNOVICE – HLUK – SLAVKOV (silnice II/498) Úsek KROMĚŘÍŽ – ZDOUNKY – KORYČANY – (KYJOV – HODONÍN) (silnice II/367, II/432) Úsek HOLEŠOV – FRYŠTÁK – ZLÍN (silnice II/490) Úsek ZLÍN – BOHUSLAVICE U ZLÍNA – BISKUPICE – UHERSKÝ BROD – DOLN Í NĚMČÍ (silnice II/497, III/4972, II/490) Úsek UHERSKÉ HRADIŠTĚ – BÍLOVICE - BOHUSLAVICE U ZLÍNA (silnice II/497) Úsek ZÁDVEŘICE – DOLNÍ LHOTA – SLAVIČÍN (silnice II/492, II/493) Úsek (PROSTĚJOV – PŘEROV) – BYSTŘICE POD HOSTÝNEM – JABLŮNKA (silnice II/150, II/437) 15

Priority silniční dopravy 16

Priority železniční dopravy Stavby železniční dopravy s nejvyšší prioritou: Elektrizace a zkapacitnění trati vč. PEÚ Otrokovice - Zlín střed (včetně) Rekonstrukce žst. Přerov Modernizace trati Brno - Přerov, II. etapa Brno - Blažovice a Nezamyslice -Přerov Rekonstrukce trati Hranice na Moravě – Střelná Stavby železniční dopravy prioritní: Elektrizace trati vč. PEÚ trati Kojetín - Kroměříž - Hulín - Holešov - Valašské Meziříčí Zvýšení výkonnosti a zkapacitnění trati Nezamyslice - Olomouc s vazbou na modernizaci tratě Brno - Přerov Rekonstrukce Střelenského tunelu vč. Kol. č. 1 a 2 v km 22,480-23,480 a kol. č. 1 v km 21,110-27,261 trati H. Lideč - SH SR 17

Priority železniční dopravy 18

Dopravní sektorové strategie 2. fáze Dokument připravovaný pro Ministerstvo dopravy ČR Realizace v období 09/2011 – 02/2013

Struktura dokumentu Kniha 1 Výchozí podmínky pro tvorbu dopravní strategie Kniha 2 Strategický dopravní model ČR Kniha 3 Scénáře budoucího rozvoje – seminář Kniha 4 Model dopravních prognóz Kniha 5 Principy dopravní strategie Kniha 6 Opatření na dopravní infrastruktuře Kniha 7 Finanční potřeby projektů dopravní infrastruktury Kniha 8 Metodika hodnocení projektů dopravní infrastruktury Kniha 9 Finanční možnosti pro zajištění rozvoje dopravní infrastruktury Kniha 10 Realizace dopravní sektorové strategie

Proces realizace DSS2 Dopravní strategie Prognóza přepravních proudů [K4] Opatření na dopravní infrastruktuře [K6] Finanční náročnost, efektivita projektů [K7] Komplexní hodnocení, MCA [K8] Finanční zdroje [K9] Harmonogram realizace, legislativa [K10] potřeby (scénáře) projekty, programy požadavky možnosti naplnění cílů ekonomické posouzení Dopravní strategie

Dopravní model a prognóza Multimodální 4-stupňový dopravní model (silniční, železniční, vodní a letecká doprava; osobní / nákladní) Prognóza na roky 2020, 2035, 2050

Identifikace opatření Identifikace nedostatků a úzkých míst (na základě dříve stanovených cílů) Sběr informací od správců dopravní infrastruktury i dalších subjektů Řešení nedostatků na dopravních sítích Identifikace nových opatření Identifikace variant Stanovení investičních potřeb

Multikriteriální analýza

www.mottmac.com Ing. Ondřej Kokeš Ing. Petr Dvořák