Ekonomika neziskových organizací – základní pojmy a definice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ EKONOMIKA SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Advertisements

Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Neziskové organizace a jejich financování
Mechanismy evaluace kulturních služeb
EKONOMIKA NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ ZÁKLADNÍ POJMY A DEFINICE
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Rozdělení sektorů Neziskový sektor Může existovat na základě funkčního ziskového sektoru Ziskový sektor Plně zde působí tržní prostředí cíl = zisk.
ÚVOD Management a marketing
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Jak se pozná sociální podnik
Právní forma organizace
NAUKA O PODNIKU I.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Veřejné finance Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Vládní neziskové organizace
Typologie neziskových organizací v ČR
Neziskové organizace a jejich financování
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Hospodářský mechanismus
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Co se naučit a na co se připravit.. 1.Prostor pro působení neziskových organizací 2.Základy teorie a typologie NO 3.Historie NO 4.Mezinárodní rozměr NO.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Materiální základ produkce veřejných statků
1 Účast veřejnosti na rozhodování ve veřejné správě – základní pojmy Jitka Bělohradová.
Občanský sektor. Veřejný prostor Klíčová slova: stát x člověk (občan) – mezi nimi se rozpíná prostor – zahrnuje věci veřejné Klíčová slova: stát x člověk.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Vzdělání z hlediska teorie statků
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
MIKROEKNOMIKA I Základy teorie a typologie neziskových organizací.
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Obecná ekonomie 2.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
NO – související pojmy Legislativa: Občanský zákoník (40/1964 Sb.) Fyzická osoba (§ 7-16 O.z.) – znaky: Způsobilost k právům a povinnostem Způsobilost.
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Typologie neziskových organizací v ČR
Neziskový sektor. Neziskový sektor Cílem neziskových organizací je uspokojení řady lidských potřeb: Ochrana lidských práv Ochrana přírodního prostředí.
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Výzva OP VVV 02_16_032 Budování kapacit pro rozvoj škol II.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Subjekty a objekty veřejných politik
PBSNPB2: Legislativní vymezení neziskového sektoru Korporace: spolky a pobočné spolky Jakub Pejcal ESF MU, Katedra veřejné ekonomie.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
PBSNPB2: Legislativní vymezení neziskového sektoru Korporace: spolky a pobočné spolky Jakub Pejcal ESF MU, Katedra veřejné ekonomie.
Veřejné Finance.
Teorie fiskálního federalismu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Nevládní neziskové organizace pro HEN
Nevládní neziskové organizace pro HEN Nevládní neziskový sektor
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Úvod do problematiky sociální politiky
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Transkript prezentace:

Ekonomika neziskových organizací – základní pojmy a definice Ing. Ivana Vaňková

Ekonomika neziskových organizací 2+1x Zápočet, zkouška Návaznost na předměty: „Veřejná ekonomika a správa A“, „Ekonomika veřejného sektoru“.

Literatura ke studiu Základní literatura: REKTOŘÍK, J. Organizace neziskového sektoru: základy ekonomiky, teorie a řízení. 1.vyd. Praha: Ekopress, 2007. ISBN 978-80-86929-25-5. HUNČOVÁ, M. Ekonomický rozměr občanské společnosti. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2004. 180s. ISBN 80-7044-605-6. Centrum pro výzkum neziskového sektoru, http://www.e-cvns.cz. Definice neziskového sektoru. Sborník příspěvků z internetové diskuze CVNS.

Literatura ke studiu Doporučená literatura: FRIČ, P., GOULLI, R. Neziskový sektor v České republice. Praha: Eurolex Bohemia, s.r.o., 2001. 230s. ISBN 80-86432-04-1. RŮŽIČKOVÁ, R. Neziskové organizace: vznik, účetnictví, daně. 6. vyd. Olomouc: ANAG, 2004. ISBN 80-7263-220-5. SCHAAD, M. Neziskové organizace v ekonomické teorii. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 244s. ISBN 80-210-1971-9.

Obsah přednášek Ekonomika neziskových organizací – základní pojmy a definice, Pozice neziskových organizací v národním hospodářství, Úloha a opodstatnění existence neziskových organizací, Public Private Partnership, Historické souvislosti v neziskovém sektoru v českých zemích, Typologie neziskových organizací v ČR, Základní charakteristika nevládních neziskových organizací, Základní charakteristika vládních neziskových organizací, Řízení jako ekonomický nástroj v neziskových organizacích, Marketing neziskových organizací, marketing ve veřejné správě.

Obsah přednášek Fundraising neziskových organizací, Management neziskových organizací, Finance neziskových organizací, daňové asignace, Daně neziskových organizací.

Osnova přednášky č.1 Vymezení pojmu nezisková organizace, Národní hospodářství, sektory a jejich zákonitosti, Pestoffův trojúhelník, Funkce neziskových organizací ve společnosti, Stát a NS, Spolupráce NS, ZS a STÁTU,

Ekonomika neziskových organizací Lze definovat jako soubor charakteristik, ke kterým patří způsoby rozhodování, druhy rozhodovacích mechanismů a nástrojů, vlastnické vztahy, které popisují fungování neziskových organizací v platném právním prostoru.

Teoretické vymezení pojmu nezisková organizace L. Salomon: NO právnická osoby, které jsou subjekty soukromého práva, nerozdělují případně vytvořený zisk mezi své zakladatele ani členy svých orgánů, jsou samosprávné a jsou nadány vysokou mírou dobrovolnosti. O. Broukal a kol.: NO jsou subjekty, jejichž primárním cílem je dosažení přímého užitku prostřednictvím předem vymezené produkce, služby nebo distribuce statků, přičemž hlavním motivem jejich činnosti není tvorba zisku k přerozdělování mezi jejich vlastníky, správce nebo zakladatele. NO mohou zisk tvořit, ale musí jej zase vložit k rozvoji a plnění jejích cílů. zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb.

Socio-ekonomický prostor Při analýze socio-ekonomického prostoru můžeme využít sektorové modely: Model finančních toků – Musgrave (1994), Třísektorový model společnosti – Schwarze (1996), Sektorový model NH (Strecková, Y., Malý, I., 1998), Čtyřsektorový model „welfare mix“ (Halásek, D., Pestoff, V.A., 1995).

Zařazení neziskových organizací do komplexu národního hospodářství Členění národního hospodářství podle principu financování Zdroj: STRECKOVÁ, Y., MALÝ, I A KOL. Veřejná ekonomie pro školu i praxi, Praha: Computer Press

Ziskový (tržní) sektor Ziskový (tržní) sektor je ta část NH, která je financována z prostředků získaných subjekty ziskového sektoru z projede statků, které buď produkují nebo distribuují, a to za tržní cenu, která se na trhu vytváří na základě vztahu nabídky a poptávky. Cílovou funkcí ziskového sektoru, které fungují v rámci tohoto sektoru je zisk.

Neziskový (netržní) sektor zde subjekty fungují a produkují většinou smíšené statky získávají prostředky na svoji činnost převážně z přerozdělovacích procesů. Cílem existence není zisk, ale realizace poslání a z něj vyplývající užitky.

Neziskový veřejný sektor Neziskový veřejný sektor, je část národního hospodářství, která: zabezpečuje veřejné statky kolektivní spotřeby pro obyvatelstvo na neziskovém principu, je financována z finančních prostředků soustředěných v rozpočtové soustavě, zejména v soustavě veřejných rozpočtů, je řízená veřejnou správou, a to státní správou a územní samosprávou, rozhoduje veřejnou volbou o rozsahu produkce statků a služeb smíšeného (polotržního) charakteru, podléhá veřejné kontrole ze strany občanů, resp. jejich volených zástupců. cílová funkce je dosahována tzv. poskytováním veřejné služby.

Neziskový soukromý sektor Neziskový soukromý sektor (třetí sektor, v terminologii ČSÚ je označován jako neziskové instituce sloužící domácnostem, v anglickém označení – nonprofit nongovernmental sector), jehož cílovou funkcí není zisk, ale přímý užitek. Je financován ze soukromých financí, tedy financí soukromých fyzických a právnických osob, které se rozhodly vložit tyto své finance do konkrétní, předem vymezené produkce nebo distribuce statků, aniž jim tento vklad přinese finančně vyjádřený zisk.

Sektor domácností Sektor domácností, jež má v rámci národního hospodářství významnou roli svým začleněním do koloběhu finančních toků a vstupem na trh produktu, faktorů a kapitálu.

Teoretické vymezení neziskového sektoru Většina ekonomů z oblasti veřejné ekonomiky chápe neziskový sektor jako sektor, který zahrnuje veřejný (vládní) neziskový sektor a soukromý (nevládní) neziskový sektor. Typologie institucí ve veřejném a soukromém neziskovém sektoru: Veřejný (vládní) sektor Organizační složky státu, krajů, obcí, Příspěvkové organizace státu, krajů, obcí, Státní fondy, Veřejnoprávní instituce. Neziskový (non-profit) sektor Nadace a nadační fondy, Občanské sdružení, Zájmové sdružení právnických osob, Obecně prospěšné společnosti, Komory (profesní).

Členění národního hospodářství dle Pestoffa

Členění národního hospodářství dle Pestoffa Čtyřsektorový model národního hospodářství Ziskový soukromý sektor Neziskový veřejný sektor Neziskový soukromý sektor Neziskový sektor domácnosti

Kritéria členění NH dle Pestoffa Kritérium financování provozu a rozvoje na sektor ziskový a neziskový, Kritérium vlastnictví na sektor soukromý a veřejný, Kritérium míry formalizace na sektor formální a neformální.

Hraniční a smíšené organizace Hraniční organizace – penzijní fond (funguje na principech obchodního zákoníku ve formě a.s., ale dostává zákonem vymezené příspěvky z veřejných financí a způsob rozdělování zisku je rovněž normativně vymezen zákonem). Smíšené organizace – soukromá střední škola (svým posláním zasahuje do veřejného sektoru, má soukromý charakter a je z určité části financována z veřejných financí.

Neziskový veřejný sektor Velikost sektoru v ČR, r.1995 Sektor Počet subjektů % Neziskový soukromý 55 484 4,17 Neziskový veřejný sektor 15 587 1,17 Ziskový sektor 147 534 11,10 Sektor domácností 1 109 945 83,54 Celkem 1 328 550 100 Zdroj: Výzkum Johns Hopkins University .

Neziskový veřejný sektor Velikost sektoru v ČR, r.2003 Sektor Počet subjektů % Neziskový soukromý 117 192 5,04 Neziskový veřejný sektor 21 680 0,93 Ziskový sektor 319 874 13,75 Sektor domácností 1 866 974 80,28 Celkem 2 325 977 100 Zdroj: ČSÚ, 2005.

Charakteristika NNO Organizace: Formálně institucionalizované, Soukromé, Neziskové, Samosprávné, Dobrovolné. Veřejně prospěšné organizace, Vzájemně prospěšné organizace.

Funkce NO ve společnosti Participativní, Servisní, Vytvářejí alternativu k centrálním státním organizacím zabezpečujícím veřejně prospěšné sociální služby, Umožňují občanům vyjádřit se a aktivně řešit nejrůznější komplexní potřeby společnosti, Podporují pluralitu názorů ve společnosti a tím usnadňují integraci skupin do občanské společnosti, Fungují jako mechanismus včasného varování tam, kde je ohroženo fungování demokratických principů, Umožňují občanům formulovat své názory a prosazovat je na veřejnosti, Nabízejí pracovní příležitosti lidem, kteří se chtějí podílet na realizaci veřejných služeb.

Typy NO, r. 2006 Občanská sdružení + organizační jednotky sdružení – 58 347 + 28 868, Církve a náboženské společnosti a jejich účelová zařízení – 4 464, Nadace a nadační fondy – 380 a 992, Obecně prospěšné společnosti – 1 317.

Specifika občanského sektoru Sledovaný zájem → Typ aktivit ↓ Vzájemná prospěšnost Obecná prospěšnost Servisní aktivity 1. Servisní vzájemně prospěšné neziskové organizace sport rekreace komunitní rozvoj zájmové spolky 2. Servisní obecně prospěšné neziskové organizace sociální a zdravotní péče vzdělávání humanitární pomoc, charita Advokační aktivity 3. Advokační vzájemně prospěšné neziskové organizace odbory zaměstnavatelské svazy profesní organizace (svazy) 4. Advokační obecně prospěšné neziskové organizace ochrana životního prostředí ochrana lidských práv ochrana občanských práv (práv spotřebitelů)

Funkce občanského sektoru Sociální funkce; Politická funkce; Ekonomická funkce.

Přednosti občanského sektoru Generujících buď minimální nebo vůbec žádný zisk, Vyžadujících vcítění se do potřeb ostatních a ochotu jim pomoci, Vyžadujících celostní přístup, Předpokládajících efektivní okamžitou pomoc jednotlivcům (jako např. denní péče, poradenství, služby nemocným či invalidním), Předpokládajících značnou důvěru na straně klientů, vyžadujících dobrovolnou práci, Jejichž cílem je získání finančních podpor prostřednictvím darů, Zahrnujících uplatnění morálních kritérií a individuální odpovědnosti ve vykonávané činnosti.

Selhání občanského sektoru Nedostatečná kapacita pro řešení rozsáhlých úkolů, Absence občanských iniciativ tam, kde by byly potřebné, Zvýšená citlivost na osobnostní charakteristiky účastníků, Hrozba byrokratizace činnosti neziskových organizací, Nejistota a nestabilita občanského sektoru, Zástěrka pro krytí ziskového motivu.

Vztah občanského sektoru a státu Kooperativní model vychází z předpokladu, že vzájemná spolupráce je efektivnější než konflikt. Rozlišujeme dva scénáře: Scénář průběžné spolupráce – oba aktéři (NNO i stát) monitorují stav ve společnosti, identifikují problémy nutné k řešení a navrhují možná opatření, které společně realizují, Scénář odložené spolupráce - stát nejprve nereaguje na snahy NO, které se vzhledem k pasivitě státu snaží řešit situaci samy, pasivní role státu končí v době, kdy pod tlakem nebo sám uzná nutnost řešení daných problémů, ocení úsilí NO a začne se na řešení podílet.

Vztah neziskového soukromého sektoru a státu Konfliktní model vychází ze situace, kdy stát neakceptuje snahu NO jako legitimní, snaží se jejich činnostem klást různé překážky a podporuje své organizační složky příspěvkové organizace.

Děkuji za pozornost.