11 Konečný spotřebitel a SEPA Libor Dupal Předseda SČS
22 Témata prezentace Úvod (o Sdružení českých spotřebitelů) Finanční služby: Zapojení spotřebitelů SEPA a konečný spotřebitel
33 Úvod (o SČS) Založeno 1990, nejstarší sdružení Celostátní působnost –Regionální kontaktní místa Oblasti působnosti –Standardizace (technické předpisy, posuzování shody, akreditace, dozor nad trhem, metrologie). Zakladatel Kabinetu pro standardizaci, o.p.s. – viz –Bezpečnost výrobků –Potraviny, bezpečnost, kvalita (Pracovní skupina Potraviny a spotřebitel)
44 Úvod (o SČS) Oblasti působnosti (2) –Vyhlašování ceny Spokojeného zákazníka v regionech –Platforma pro mimosoudní urovnání sporů při MPO, kontaktní místa –Poradenství, vzdělávací akce, semináře, tiskoviny –Finanční služby Mezinárodní zapojení –ANEC –ISO COPOLCO
55 Finanční služby: Zapojení spotřebitelů Reaktivní opatření –Reakce na nepříznivé skutečnosti (poradenství, pomoc při reklamacích, …) Pro-aktivní opatření –Prevence – realizace projektů a spolupráce s preventivními účinky: samoregulace, vzdělávání, posilování informačních toků, …
66 Finanční služby: Zapojení spotřebitelů Pro-aktivní opatření - Kooperace s partnery MF – (Expertní a pracovní skupiny při MF) –PS pro kvalitu distribuce –PS pro finanční vzdělávání Profesní asociace: ČBA, AFIZ, USF Cíl: Posilování funkce samoregulace Příklad: Dohoda s ČBA o zajištění monitoringu plnění Standardu pro mobilitu klientů – postupu při změně bank
77 Finanční služby: Zapojení spotřebitelů Pro-aktivní opatření - Kooperace s partnery Zastoupení SČS v Národním koordinačním výboru pro implementaci SEPA v ČR
88 SEPA a konečný spotřebitel Očekávání spotřebitele: –Žádné „technické“ průvodní potíže při zavádění –Lepší / vyšší kvalita služeb –Nižší cena –Zajištění odpovídajících bezpečnostních opatření při platebních transakcích
99 SEPA a konečný spotřebitel „Technické“ průvodních jevy při zavedení –Minimalizace; systém zaváděn v době, kdy ČR není členem Eurozóny
10 SEPA a konečný spotřebitel Lepší / vyšší kvalita služeb x nižší cena –Cíle SEPA: „… vyšší úroveň služeb, efektivnější produkty, cenově výhodnější možnosti realizace plateb …“. Jednoduchý způsob placení účtů v EUR (vnitrostátní i přeshraniční); Snadné odsouhlasení plateb na výpisu z účtu; Jednoduchý postup refundace; … CENA ?
11 SEPA a konečný spotřebitel Bezpečnostní opatření Institut „zmocnění“ pro věřitele k vybrání platby Časové omezení (36 měsíců) Možnost elektronické formy (nutno jen na dobrovolné bázi) Institut „předběžného avíza“ před výběrem platby Institut odvolání autorizované transakce (8 týdnů) Institut refundace při neoprávněné transakci (13 měsíců) Identifikace věřitele „identifikátorem“
12 SEPA a konečný spotřebitel Očekávání spotřebitele - ZÁVĚR Věříme v přínos SEPA z hlediska kvality služeb a souvisejících bezpečnostních opatření; Že organizační a technické průvodní jevy se spotřebitele negativně nedotknou; –Rádi bychom věřili, že jednotný celoevropský platební systém se projeví nižší cenou transakcí a souvisejících služeb pro konečného spotřebitele.
13 Kontaktní údaje Děkuji za pozornost Libor Dupal