Vědomí – sebeuvědomování, zrcadlové neurony, teorie mysli Koukolík, F. (2006). Sociální mozek. Praha: Karolinum, kap. 5, Koukolík, F. (2003). Já. O vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování, Praha: Karolinum
sebeuvědomování Uvědomování sebe sama ve chvíli, kdy jsme si vědomi, že si někdo vědom nás (vidím a vím, že vidím, dívá se někam, takže vidí a já vím, že on ví, že něco vidí); zcela automaticky přisuzujeme projevům chování druhých lidí mentální stavy Sebepozorování vlastních akcí; dívám se, jak moje ruka leží na stole – uvědomuji si dotyk a jsem si vědom, že ji pozoruji Sebe(roz)poznávání – v zrcadle, aso po roce a půl Sebepoznávání jako uvědomění si sebe jako součásti nějaké skupiny, kultury (autobiografie)
sebeuvědomování levá hemisfra jako „interpret“ já (vs. někdo jiný) teorie mysli
sebeuvědomování – vývojový pohled mezi 2. a 4. rokem života cca 11 měsíců – sledování pohledu druhého člověka mezi 15 a 24 měsícem poznává se v zrcadle (šmouha v obličeji) po roce a půl – hra „jsem jako“ kolem 4 roku většina dětí– pochopení, že mé přesvědčení, vědění, poznání může být mylné zavřená bonboniéra – co je vevnitř: „bonbony“. Když tam jsou pastelky dítě se usměje, je překvapené. Na dotaz, co řeknou kamarádi „bonbony“ = budou sdílet omyl (dítě mladší 3 let řekne „pastelky“
zrcadlové neurony Rizzolatti, Fogassi a další – cca 1992 a dál určité neurony v mozku opic (v motorické oblasti před příčnou rýhou), které řídí pohyby, jsou v akci i tehdy, kdy opice pozoruje jinou opici při tom, jak tyto s pohyby provádí. neuronální aktivita probíhá i v době, kdy opice tyto pohyby sama nevykonává.
zrcadlové neurony také když o pohybu slyšíme nebo mluvíme; zrcadlení aktivity jiných lidí i když vnímáme pocity druhých - nezprostředkované porozumění pocitům druhé osoby (ZN v insule) zrcadlové neurony také doplňují pozorované části scény tak, aby vznikla očekávaná celková sekvence- základ intuice
zrcadlové neurony zrcadlové neurony- od narození (zrcadlení výrazu tváře u novorozených opic – např. vystrčení jazyka) zrcadlení je základem sociálních vazeb – máme tendenci více času sdílet s těmi, kdo nás zrcadlí, neuvědomované (preference in-group modelů) zrcadlení v dyadické spolupráci –pravděpodobně podklad rozvoje jazyka ZN – kódování intencí (např u opic ZN reagovali, když experimentátor uchopil jídlo a dával ho k puse, ale ne když to jen napodoboval)
Aktivace zrcadlových neuronů při pohledu na robota, aktroida a člověka. Převzato z Saygin et al., 2012
zrcadlové neurony pokusy o“využití“ nových poznatků léčba u mozkové mrtvice – častější sledování onemocněním „ztracených“ akcí – lepší zotavování těchto činností („observation therapy“) opice separované od matek –podobné symptomy jako autistické děti –narušení rozvoje zrcadlení?
Zrcadlová skříňka využívající poznatků teorie zrcadlových neuronů při léčbě fantomové bolesti. Převzato z Hanling et al., 2010