Vývoj počítačové grafiky Petr Muška Radek Štajner
Agenda Základní pojmy Historie ASCII art 2D grafika 3D grafika Rastrová Vektorová 3D grafika Budoucnost
Základní pojmy Rozlišení Barevná hloubka Obnovovací frekvence Typ systémové sběrnice
Historie historie sahá mnohem dále před první počítače založeno na vynálezech a objevech z různých oborů, hlavně matematiky
Historie - vynálezy 300-250 př. n.l : Euklidus formuluje základy geometrie. 1377 – 1446 : Filippo Brunelleschi se intenzivně zabývá perspektivou. 1596-1650 : René Descartes pracuje v oboru analytické geometrie a zabývá se systémem popisu objektů v prostoru. 1700 (přibližně) : Gottfried Wilhelm Leibniz a Issac Newton vynalezli systém pro popis dynamických systémů 1814 – 1897 : James Joseph Sylvester vymyslel maticový zápis. Bez něho by byly transformace ve 3D značně komplikované. 1943 : J. Presper Mauchly a John William Mauchly staví ENIAC.
ASCII art základy v 19. století reprezentace obrázků pomocí písmen a znaků ASCII použití: psací stroje, negrafické počítačové terminály, email, …
2D grafika pracuje s 2D objekty informace popsaná v rovině 2 základní přístupy: rastrová (bitmapová) vektorová
Rastrová grafika pravidelná síť pixelů uspořádaných do mřížky každý pixel má specifické informace kvalitu udává rozlišení a barevná hloubka použití: fotografie, televize, složité ilustrace
Rastrová grafika Výhody: snadné pořízení, převod mezi formáty, široká podpora, složité předlohy Nevýhody: velký objem dat, ztráta kvality při transformacích a změně velikosti, omezená možnost zvětšení
Formáty & programy ztrátová/bezztrátová komprese JPEG, GIF, TIFF, PNG, BMP Adobe Photoshop, Corel PhotoPaint, Corel Paint, GIMP, …
Vektorová grafika obrázek složen ze základních geometrických tvarů (bod, přímka, křivka,…) základem je analytická geometrie – Pierr Béziere použití: sazba, ilustrace, loga, animace, …
Vektorová grafika Výhody: bezproblémová editace, práce s každým objektem odděleně, menší paměťová náročnost Nevýhody: složitější pořízení obrázku, složitější objekty náročnější na CPU a operační paměť
Formáty & programy SVG, ZMF, CDR, EPS, PS, PDF Adobe Illustrator, Corel Draw, Zonner Callisto, …
Historie 3D grafiky USA, 60. léta 20. století projekt pro rozvoj počítačové grafiky – Utah 1968 Firmy Netscape, Pixar, Adobe, Silicon Graphics
3D grafika vychází z vektorové 2D grafiky, ale geometrická data se ukládají v prostoru skládá se z polygonů pro finální prezentaci se používá tzv. rendering
3D grafika modelování texturace animace rendering
Rendering rasterizace ray-casting ray-traicing
Budoucnost - vektorová SVG (Scalable Vector Graphics) webová grafika 2D grafika popsaná pomocí XLM GIS aplikace přechod na plně vektorovou grafiku
Budoucnost – 3D grafika Ray-tracing metoda renderingu 3D obrazovky
Děkujeme za pozornost