biologie člověka studuje člověka jako jedince i druh

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Luigi Galvani 9. září 1737–4. prosince 1798.
Oběhová soustava Adam Klimeš.
Úvod do biologie člověka
Obecná biologie.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
DĚJINY BIOLOGIE (pro 1. ročník gymnázia)
Historický vývoj biologie
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Text: Reprodukce nálevníků Metody získávání vědeckých poznatků
Biologické vědy, slavní biologové
Obranný systém těla, krevní skupiny, mízní soustava
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Biologie 1.ročník.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Patologická anatomie jatečných zvířat
Rostlinná buňka Přírodopis VY_32_INOVACE_162, 9. sada, Př3 ANOTACE
1 (prezentace dosud nenapsané knihy) Pavel Holásek.
Biologické vědy.
- zabývají se studiem živých soustav
Ústav patologické fyziologie LF MU
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vladimír Michajlovič Bechtěrev
Základy biologie člověka
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Vypracovaly: Kánská, Ivanovová, Strýčková, Maroušková
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Přednáška č. 1 Úvod do studia antropomotoriky
Biologie 3.ročník.
Starověké lékařství.
Systém a evoluce rostlin
Úvod do anatomie.
Didaktika učiva biologie člověka
Biologická technika – část Zoologická technika Historický vývoj biologických metod : (Linné, Lamarck, Darwin, Wallace, van Leeuwenhoek – s.m., v 2.pol.17.
Abú Alí al-Husajn ibn Abdulláh ibn Síná. 980 – 1037 n. l. Středověký perský učenec, filozof, přírodovědec, lékař Otec moderní medicíny Měl velký vliv.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
MUDr. Michal Jurajda, Ph.D.
P ŘEHLED VÝZNAMNÝCH OSOBNOSTÍ BIOLOGIE Mgr. Michal Střeštík.
Neboli BUNĚČNÁ BIOLOGIE CYTOLOGIE. Čím se zabývá cytologie? Druhy, tvar a velikost buněk = morfologie Vnitřní stavba, druhy organel = anatomie Pochody.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Rozmanitost a stavba buněk Poznáte o jaké jde buňky na mikrofotografiích? Co mají společného a co odlišného?
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
SOMATOLOGIE Mgr. Pavlína Krbcová.
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_13
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Svalová soustava Funkce - spolu s kosterní soustavou umožňuje pohyb
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MUDr. Michal Jurajda, Ph.D.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Rozdělení biologických věd
VY_32_INOVACE_
Nitroděložní vývoj jedince
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Somatologie zkoumá vlastnosti nejdokonalejšího a nejsložitějšího organismu, lidské bytosti zahrnuje mnoho vědních oborů.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Genetické zákony.
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Vývoj a historie chemie
Úvod do ANATOMIE a FYZIOLOGIE
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

biologie člověka studuje člověka jako jedince i druh

vědy antropologie etnologie historie prehistorie somatologie neurologie nefrologie kardiologie angiologie sexuologie cytologie hystologie embryologie biochemie biofyzika anatomie morfologie fyziologie aplikované obory farmakologie druh a jeho vývoj variabilita druhu Homo sapiens sapiens stavba a funkce lidského těla mozek a nervová soustava ledviny (vylučovací soustava) srdce cévy pohlavní soustava buňky tkáně zárodečný vývin biologické děje na úrovni molekul fyzikální děje v živých systémech stavba těla a jeho částí tvary orgánů a jejich variabilita a změna tvaru s věkem funkce orgánů hlavně lékařství léčiva

historie biologie člověka

pravěk praktické využití spojeno s každodenním životem náboženství léčitelství potrava, zemědělství, hospodářství

Hippokrates 460 – 370 př. n. l. řecký lékař zakladatel medicíny „Hippokratova přísaha“ první dílo o dědivosti (nositelkou dědičnosti – krev)

Aristoteles 384 – 322 př. n. l. řecký filozof teorie samoplození snaha o třídění organismů

Galenos 129 – 200 jeden z nejznámějších starověkých lékařů léčil a ošetřoval zraněné gladiátory stal se lékařem římských císařů

chirurg – lepší řezník rozvoj křesťanství zákaz pitev

Ibn Sína = Avicenna 980 – 1037 středověký perský učenec, filozof, politik, básník, přírodovědec a lékař považován za „otce moderní medicíny“

křesťanství – teorie stvoření neměnnost druhů zkameněliny – ďáblovo dílo

Paracelsus 1493 – 1541 Philippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim alchymista, astrolog a lékař

Andreas Vesalius 1514 – 1564 anatom a chirurg zakladatel moderní anatomie první „moderní“ učebnice anatomie na základě pozorování a pitev navrhl postup pitvy, jenž se používá dodnes

William Harvey 1578 – 1657 anglický vědec dokázal, že krev v těle proudí v uzavřeném koloběhu rozvoj fyziologie „vše živé pochází z vejce“

Ján Jesenský = Jessenius 1566 – 1621 1. veřejná pitva u nás

Jiří Procháska 1749 – 1820 jeden ze zakladatelů fyziologie průkopník reflexního pojetí nervového děje

Jan Evangelista Purkyně 1787 – 1869 český lékař a biolog samostatný život každé buňky fyziologické a anatomické jevy

Ivan Petrovič Pavlov 1849 – 1936 ruský fyziolog, psycholog a lékař studoval vyšší nervovou činnost podmíněné reflexy V roce 1904 obdržel za své výzkumy Nobelovu cenu za fyziologii a medicínu

Lubor Niederle 1865 – 1944 antropologie zakladatel moderní archeologie v Česku

Aleš Hrdlička 1869 – 1943 antropologie Hrdličkovo muzeum při PřF UK

Jan Jánský 1873 – 1921 psychiatr objevil krevní skupiny

stupně organizace těla

buňka

tkáně

orgány

orgánové soustavy