Vývoj požadavků na systémy internetového bankovnictví Ing. Jiří Kašpar.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
© 2000 VEMA počítače a projektování spol. s r. o..
Advertisements

Spisová služba pro organizace zřízené Olomouckým krajem
Stránka 1, © Vema, a. s.. Stránka 2, © Vema, a. s. Podnikové aplikace  Integrovaný podnikový systém (Integrated Business System):  komplex aplikací.
Informační systém Patricie specializované řešení pro Advokátní kanceláře.
Spisová služba a její vazba na datové schránky
Hosting informačního systému K2
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
Řízení vztahu se zákazníky integrované do ERP systému
Přínosy virtualizace a privátního cloudu
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
1 AOV „Nástroje a distribuční cesty v současné ekonomické a obchodní situaci mezi výrobcem a spotřebitelem v aplikaci společností Sanitec“ Ing.Michal.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Informační systémy podnikové systémy CRM
, InforumJiří Šilha, LANius s.r.o. Nové možnosti komunikace knihovních systémů firmy LANius s.r.o. Client-server varianta systému CLAVIUS ®
D I G I T Á L N Í V Ý Z V Y ING. JAN ŠTĚPNIČKA PRAHA - 6. PROSINCE 2013 TRENDY VÝSTAVBY BEZDRÁTOVÝCH TELEKOMUNIKAČNÍCH SÍTÍ ARBOR, spol. s r.o.
Online prodeje jako součást multikanálového přístupu v praxi
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Simon, Štancl, Vajdl, Valenta.  Sunnysoft mControl je komplexní řešení pro kontrolu a správu firemních PDA zařízení. Jde o nový produkt na trhu přinášející.
Bankovní služby pro malé a střední podniky Autor:Ladislav Mach Vedoucí práce:Ing. Olga Šeflová Oponent práce: Eva Faměrová.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
ICQ. Co je ICQ? ICQ je nejpoužívanější a nejpopulárnější komunikační program. ICQ je zkratka slangového výrazu „I seek you“ (hledám tě). Slouží ke komunikaci.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Stipendijní informační portál - Informační Strategie.
Předmět: Řízení podniku 1
Praktická ukázka použití v podmínkách ZK Krajský rok informatiky Zlín, Pavel Novotný & Pavel Kopecký, Zlínský kraj.
Databázové systémy Architektury DBS.
Správný krok ke prosperitě… …ukážeme Vám JAK. NETAX – kdo jsme ? Vize: Stát se vyhledávaným poskytovatelem služeb na českém trhu v oblasti finančního.
Informačnípodpora řízení kvality ve firmě Informační podpora řízení kvality ve firmě CRM Ekonomický systém Personalistika Datová pumpa Akord Software Datový.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
Rozvoj nehlasových služeb Současnost a budoucnost mobilních sítí
Podnikání na Internetu letní semestr 2004 Jana Holá VIII.
CIO priority | Priority IT v bankách a pojišťovnách| Lukáš Klášterský 1.
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
NEBOLI. Pojem elektronické bankovnictví Podstatou je elektronické jednání mezi klientem a finanční institucí. Podstatou je elektronické jednání mezi klientem.
Informační zdroje v jednotném prostředí: SEN VŠECH KNIHOVNÍKŮ Jan Pokorný, Ústav výpočetní techniky UK.
Realizační tým ICZ duben 2005
ISSS IS HN/SS Softwarová architektura informačního systému hmotné nouze a sociálních služeb Jindřich Štěpánek
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
ICT – Informační a komunikační technologie Ing. Libor Měsíček, Ph.D. CN460
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
ENA s.r.o. – energetické analýzy ŘÁDY PROVOZOVATELŮ Význam a základní obsah Ing. Vladimír Ing. Zdeněk
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Reporting.
Integrovaný regionální knihovní systém 3. generace Ing. Petr Štefan, Kp-sys s.r.o. Pardubice.
Miroslav Skokan IT Security Consultant
Citibank Bert Pijls Člen představenstva a ředitel retailové banky.
Firemní bankovnictví a jeho trh – distribuce a odměňování
© 2004 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice e-Education Andrea Barešová Account.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Crux information technology, s.r.o. Ostravská universita, information technology.
Zabezpečení dat a komunikační infrastruktury Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Zabezpečení dat a komunikační infrastruktury Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/
1 MOBILNÍ ZAŘÍZENÍ V PODNIKOVÝCH SÍTÍCH Petr Janda, ICZ a. s
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_14 Název materiáluPřímé bankovnictví.
Katastr nemovitostí na internetu a reálné možnosti jeho využití fyzickými a právnickými osobami Č e s k ý ú ř a d z e m ě m ě ř i c k ý a k a t a s t r.
VY_62_INOVACE_ – Přímé bankovnictví Autor Ing. Hana Sůvová
Elektronické bankovnictví
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 4.
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Informační systémy podnikové systémy CRM
Transkript prezentace:

Vývoj požadavků na systémy internetového bankovnictví Ing. Jiří Kašpar

Slovník V prezentaci jsou používány termíny ve významu BankaBanka s velkým počtem klientů nabízející vkladové i úvěrové produkty Internetbanking (IB)Aplikace pro klienty umožňující přístup ke službám banky prostřednictvím internetového prohlížeče BISBankovní informační systém tvořený soustavou dílčích IS specializovaných na různé produkty nebo funkce. Dílčí systémy spolu v různé míře kooperují. Informace jsou obvykle integrovány do centrálního účetního systému a centrálního CRM

Internet 1998 Internet v ČR je v počátcích masového rozšíření (lokalizované komunity) Kvalita, rychlost a cena je akorát „použitelná“ Dostupnost je omezená jak lokálně, tak technologicky (prakticky pouze telefonní linky) Ve finančním světě není považován za dostatečně seriózní kanál pro komunikaci s klienty 2009 Internet je běžnou součástí života nejširší společnosti. Na internetu jsou provozovány aplikace z nejrůznějších oblastí a uživatelé jsou na ně zvyklí. Kvalita, rychlost a cena nevytváří překážky pro masové využívání Internet je běžně dostupný kdekoliv a kdykoliv Finanční svět je široce internetizován, nikdo nepochybuje o širokých možnostech internetu

Internetbanking (IB) 1998 V ČR nabízí IB jediná a malá banka (Expandia Banka). I ve světě jde o ojedinělé projekty IB je zaměřen především na platební styk S bezpečností IB jsou relativně malé zkušenosti, převládají racionální i iracionální pochyby a předsudky Uživateli IB jsou především lidé, pro něž je internet pracovním nástrojem IS pro IB je v Expandia Bance implementován jako samostatný bankovní systém, který postupně zahrnuje podporu i neklientských procesů IB je standardní součástí bankovních služeb všech bank IB slouží nejenom k platebnímu styku, ale postupně i k dalším službám, stává se virtuální pobočkou Rizika IB jsou známa a ví se, jak je eliminovat (PKI) IB je hromadně využíván firmami i jednotlivci, v platebním styku převyšuje pobočky. Nedůvěra je permanentně překonávána úrovní služeb, komfortem, rychlostí a dlouhodobě dobrými zkušenostmi IS pro IB jsou realizovány jako satelitní systémy k základním BIS. Musí respektovat možnosti, které základní bankovní systémy nabízejí.

Požadavky 1998 (Expandia Banka) –Klientský IS, který nabídne zcela novou úroveň komfortu při ovládání jednoduchých bankovních produktů (BÚ, TV) a přitom bude provozně nenáročný a levný. Pobočku vyžadovat pouze pro „smluvní“ jednání –Bezpečnost na úrovni, aby se to nedalo ani pomlouvat –Podpora základních backoffice funkcí pro práci s klienty na pobočkách 2000 – 2004 (další banky) –Modul platebního styku nad základním BIS –„…abychom to měli také“ –Bezpečnost alespoň na úrovni ostatních přímých kanálů (např. telefonní bankovnictví) 2005 – –„Mírný pokrok v mezích zákona“

Stav IB dnes IB je standardní službou s nepodstatnými rozdíly mezi jednotlivými bankami Rozvoj IB je velmi limitován stavem BIS v bankách, protože je vlastně rozhraním (s vlastní DB) k jiným, vesměs historickým BIS zaměřeným na pobočkové a backoffice procesy Kupodivu dlouhodobě nejúspěšnějším IB je stále ten první (dnes eKonto), i když se z hlediska rozvoje funkcionality pro klienty také v podstatě zastavil

Hodnocení IB dnes Je dosažen stav, který je zřejmě blízký cílovým představám o IB jako jednom z distribučních kanálů tradičních bankovních služeb a elektronickém kontaktu s klienty BIS jsou rozsáhlé heterogenní systémy využívající různé technologie. Vyžadují vynakládání obrovského úsilí, investic a nákladů pro udržení jejich chodu a pro další rozvoj produktů a služeb. IB je jedním z dílčích systémů. Díky koncentraci a globalizaci dochází k rozhodování o rozvoji a změnách BIS jednotlivých bank ve velké míře v mateřských bankách, tedy daleko od aktuálních problémů a potřeb místního trhu. Motivy pro změny a rozvoj vycházejí především ze snahy o sjednocování systémů a platforem a zjednodušení řízení

Co dál? V krátkodobém horizontu zřejmě neexistuje univerzální postup –Různé BIS –Různé strategie vlastníků (centralizace x vyšší volnost) –Různé pozice subjektů nabízejících bankovní služby (banky, záložny) Změna paradigmatu –Internet není jen hi-tech distribučním kanálem služeb pro klienty –Vývojové i provozní technologie jsou na vysoké úrovni a umožňují tvorbu internetových aplikací s vlastnostmi „klasických tlustých“ aplikací –Internet je obecnou, velmi výkonnou a dobře ovladatelnou komunikační infrastrukturou v nejširším slova smyslu, stejně jako jsou např. silnice Obecná komunikační infrastruktura je pro všechny Internetbanking ve smyslu aplikace pro klienty je proto jenom dílčí využití internetu v oblasti bankovnictví a bankovních IS  Internet, provozní prostředí, bezpečnostní technologie a vývojové nástroje jsou plně připraveny pro využití v libovolných oblastech. Nevytvářejí žádná omezení. Od IB můžeme chtít víc

Klíčové klientské procesy Procesy, ve kterých figurují klienti banky či jejich účty V současnosti se odehrávají na všech distribučních kanálech, především pobočkách, IB

Efektivita poskytování služeb Každé poskytnutí služby vyžaduje kontakt banky a klienta IB zkrátil cestu klienta do banky Je třeba zkrátit cestu banky ke klientovi –Mobilní pobočky –Mobilní bankéři –Externí prodejní sítě  Je potřeba mít „mobilní“ BIS

Mobilní BIS Základní funkce –Evidence a správa klientů –Kompletní správa účtů –Správa dokumentů Provozní požadavky –Mobilita –Snadná instalace a deinstalace –Nezávislost na provozním prostředí –Bezpečnost

IBIS Internetové aplikace požadavky přirozeně naplňují –Kompletní centrální správa –Nevyžadují distribuci –Internetový prohlížeč je všude Další možnosti –Data a aplikace mohou být kdekoliv –Provoz může být outsourcován –IBIS může být outsourcován

Outsourcing IBIS Definice Outsourcingu obecně: –Vytěsnění části nějaké činnosti (IBIS) a přenechání jejího provozování specializované společnosti, –Provozování této činnosti (IB IS) za splnění přísných smluvních kritérií Důvody pro outsourcing IBIS: –IBIS jsou složité a vyžadují velmi specializované know-how v mnoha oblastech, –BIS jsou stejně fakticky bankami outsourcovány (útvary IT jsou firmami ve firmě s vlastními prioritami. Pouze jejich odpovědnost je menší, než je možné nasmlouvat v obchodních vztazích) –Vysoké náklady na: HW, OS (operační systémy), SW, vývoj, provoz, rozvoj, údržbu, podporu uživatelů, bezpečnost, analýza, návrh, vývoj, testování, definování a držení strategie IS, řízení projektů. –Provoz IS není pro většinu firem primární činnost, ale pouze nástroj k dosažení cílů

Cesta k IBIS Náhrada funkcí BIS internetovými aplikacemi (IBIS) a restrukturalizace dat a BL  Fakticky nový systém Jde o generační přechod, který musí být realizován výrobci BIS –Návaznost na předchozí verze –Stabilizační období –Nový režim podpory (např. i outsourcing) Uživatelé (banky) mohou naléhat, ale asi budou muset počkat, až budou výrobci připraveni

xBanka PNB vyvinula vlastní IBIS zaměřený na segment záložen a malých finančních institucí Základním obchodním modelem je outsourcing xBanka má vlastnosti vhodné pro outsourcing –Data v databázi jsou šifrována Klíč k dešifrování ovládá klient Dešifrování probíhá až při sestavování formuláře Komunikace je zabezpečena (SSL) –Dvouvrstvá BL Obecné funkce Customizované funkce –Trvalá schopnost přechodu na vlastní provoz Běžně dostupná ICT infrastruktura Instalační postupy, skripty, aplikace a zálohy dat jsou trvale k dispozici

Děkuji za pozornost