Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře Michal Hora konzultant a analytik Centra pro outsourcing IT
Struktura prezentace Představení Centra pro outsourcing IT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement (SLA) Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu Obsah 2
Centrum pro outsourcing IT Založeno v r. 2003 v návaznosti na vědecký záměr zakladatelů působících na VŠE a ČVUT Dnes nezávislá organizace: kontinuální monitoring českého outsourcingového trhu souvislý výzkum outsourcingu odborná osvěta o problematice outsourcingu nabídka portfolia odborných služeb českým a zahraničním subjektům Informační portál www.outsourcingIT.info jednotná platforma pro osvětu, šíření informací a diskusi o problematice outsourcingu Představení CoIT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu Váš průvodce světem outsourcingu IT 3
Definice pojmu outsourcing „Outside resource using“ Smluvní vztah, který má za úkol přenesení odpovědnosti za určitou část funkční oblasti na externí zdroje Firma předává veškerou zodpovědnost za firemní aktivitu externímu dodavateli Představení CoIT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu 4
Historie a vývoj outsourcingu Éra před Kodakem 2000 + Zlatá éra klasického outsourcingu ASP 1989 – 2000 Externí vývoj a vlastní provoz IS 1970 – 1989 Vlastní vývoj a provoz IS 60 – 70 léta Externí dávkové zpracování Éra po Kodaku 5 5
Některé z variant outsourcingu Personální outsourcing poskytování služeb a personálu Komplexní outsourcing poskytování služeb, personálu a všech prostředků Částečný outsourcing poskytování služeb, personálu a části prostředků Outsourcing business procesů (BPO) poskytování služeb Představení CoIT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu 6
Výhody a příležitosti outsourcingu Ekonomické – finanční zprůhlednění a snížení nákladů Personální dostatek kvalifikovaných odborníků Administrativní – věcné delegování rizik na poskytovatele outsourcingu Představení CoIT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu 7
Nevýhody a rizika outsourcingu Problémy se změnami a úpravami v projektu Problémy s ukončením kontraktu Nepružné smlouvy zamezující reagovat na změny na trhu Ztráta kontroly nad klíčovými zdroji Ztráta odborných oddělení Představení CoIT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu 8
Proces projektu outsourcingu Rozhodnutí o outsourcingu Detailní analýza outsourcované části podniku Definice rozhraní „podnik-poskytovatel“ Výběr dodavatele Due diligence Vyjednávání kontraktu Řízení přechodové etapy projektu Řízení vzájemného vztahu Představení CoIT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu 9
Service Level Agreement (Dohoda o úrovni poskytovaných služeb) Základní specifikace, podmínky a pravidla popis služeb, metriky, platební podmínky Tvrdé metriky dostupnost služby, doba odezvy Měkké metriky kvalitativní hodnocení outsourcingové služby Představení CoIT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu 10
Faktory úspěchu outsourcingu Jasná definice podnikové strategie Přesná hodnotící kritéria výběru potenciálního partnera Správná volba rozsahu outsourcingu ve firmě Vzájemná interaktivita mezi oběma partnery Představení CoIT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu Zdroj: Centrum pro outsourcing IT, 2004 11
Trendy vývoje outsourcingu Státní sektor objevuje outsourcing Představení CoIT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu Zdroj: Centrum pro outsourcing IT, 2004 12
Trendy vývoje outsourcingu Outsourcing nabírá na obrátkách Představení CoIT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu Zdroj: Centrum pro outsourcing IT, 2004 13
Trendy vývoje outsourcingu Outsourcing v číslech (Outsourcing Index 2002) Představení CoIT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu 14
Trendy vývoje outsourcingu Růst trhu outsourcingu (zejména IS/ICT) Rozvoj SLA a její metodiky Růst významu offshore outsourcingu Představení CoIT Definice pojmu outsourcing Historické kořeny outsourcingu Varianty outsourcingu Výhody a nevýhody outsourcingu Proces projektu outsourcingu Service Level Agreement Faktory úspěchu outsourcingu Trendy vývoje outsourcingu 15
Děkuji Vám za pozornost. Centrum pro outsourcing IT Michal Hora