Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Jak se přiblížit k dětem psychologické poznatky ve výchově.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Jak na to, aniž bychom se zničili
Barbora Benešová, C3B. o Obecně o Základní principy o Poměry mezi rodiči o Děti a rodiče o Svěření do péče o Výživné.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Životní úroveň (II. část)
Temperament, charakter
Vývojová psychologie Škola:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Problémy menšinových skupin II
Kognitivní vývoj u dětí (vývoj myšlení a chápání světa)
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Teorie Lawrence Kohlberga
6. Je dobro dáno povinností?
Konflikt sociálních rolí
Sdělování nepříznivých informací.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Sociální patologie SCPT SCPA
Politická socializace Charakteristika politické socializace Teorie politické socializace Psychologické teorie Stádia morálního usuzování Vzdělávání a politická.
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Mravní výchova dětí školního věku a otázky jejího rozvíjení
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Politická socializace
Hrové chování.
Mravní výchova.
DUM může pomoci při výuce učiva o pravidlech a jejich významu.
Environmentální etika
SVĚŘENÍ DÍTĚTE DO VÝCHOVY (PÉČE) JINÉ FYZICKÉ OSOBY NEŽ RODIČE OSOBNÍ PÉČE O DÍTĚ V RODINĚ BEZ ZMĚNY STATUSU.
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Profesní etika JUDr. Maxim Tomoszek.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Jak se děti učí 5 Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA.
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
ŽIVOTNÍ A EXISTENČNÍ MINIMUM
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Náhradní rodinná péče -NRP
Andrea Brožová Doubková
VYŽIVOVACÍ POVINNOST DĚTÍ K RODIČŮM § 87 ZOR § 96 a násl. ZOR © Zdeňka Králíčková, 2012.
Lawrence Kohlberg ( ).
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 3. cast.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Práva a povinnosti mezi manželi
Potřeby žáka vývoj Charakteru dle L. Kohlberga
Environmentální etika
Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA
Mravní výchova dětí školního věku a otázky jejího rozvíjení
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Úvod do psychologie
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Environmentální etika
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
Hodnoty, výchova k hodnotám.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
Sociální a morální vývoj dětí v kontextu školy
Andrea Brožová Doubková
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Transkript prezentace:

Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová MORÁLNÍ VÝVOJ Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová

Jean PIAGET (1932): klíčové slovo: KOGNICE „kognitivní teorie morálky“ k vlastní teorii vedlo pozorování způsobu, jakým si děti různého věku osvojují pravidla HRY V KULIČKY

„HRA V KULIČKY“ Čistě motorické a individuální stadium (do 3 let) - dítě si hraje s kuličkami dle vlastní libosti a motorických preferencí Egocentrické stadium (2-6 let) – imituje pravidla podle hry starších dětí, ale hraje si samo a podle vlastní interpretace pravidel Začínající spolupráce (7-10 let) – jelikož každé dítě si teď přeje vyhrát nad spoluhráči, je nutno pravidla hry sjednotit a kontrolovat Kodifikování pravidel (od 11 let) – aneb „zájem o pravidla jako taková“, všichni znají jejich plné znění, interpretace pravidel není libovolná

STÁDIA VÝVOJE MORÁLKY: HETERONOMNÍ ST. (4-7/8 let): - autorita: rodič - spočívá na morálním nátlaku dospělých a vede k tzv. morálnímu realismu – povinnosti jsou něčím vnějším, objektivně daným -zodpovědnost má smysl pouze ve vztahu k důsledkům činu, ne k záměru MEZISTADIUM: - autorita: zevšeobecnělá pravidla AUTONOMNÍ ST. (7/8-11 let): - úcta k autoritě je nahrazena vzájemným respektem dětí - dítě si osvojí maximu „jednej s druhými tak, jak si přeješ, aby oni jednali s tebou“ + RELATIVIZACE STRIKTNÍ ROVNOSTI (11-12 rok): - rozvíjí se „cit pro spravedlnost“ – dítě je schopno přihlížet k různým okolnostem a různým perspektivám účastníků sporu

Lawrence KOHLBERG (1958): klíčové slovo: MOTIVACE Kohlberg si všiml, že a) zvolení stejné alternativy v rámci morálního dilematu může mít velice rozdílné důvody b) jsme ochotni pochopit a respektovat zvolení opačné alternativy v rámci řešení morálního dilematu

MORÁLNÍ STUPNĚ: ROVINA MORÁLNÍHO ÚSUDKU Předkonvenční ( do 10 let ) Konvenční ( „správný chlapec a hodná dívka“ ) MORÁLNÍ STUPNĚ Orientace na trest a poslušnost: -sledovaná hodnota: vyhnutí se trestu a nekritická podřízenost autoritě Instrumentálně-relativistická o.: -s.h.: účelové uspokojení vlastní potřeby a někdy i potřeby druhého, ale to jen pro to, aby mi to pak náležitě oplatil O. na souhlas od ostatních: -s.h.: chovat se tak, aby se to líbilo ostatním, mít dobré úmysly a pomáhat druhým

III. Postkonvenční O. na právo a pořádek: -s.h.: konat svou povinnost, respektovat autoritu a hájit sociální uspořádání O. na individuální práva, sociální úmluvu a zákonné jednání: -s.h.: „co nejvíce užitku pro co nejvíce lidí“ O. na všeobecně platné etické principy: -s.h.: univerzální principy spravedlnosti, vzájemnosti, rovnosti a respektování důstojnosti jednotlivce

R. L. Selman (1984): ÚROVNĚ PŘEJÍMÁNÍ SOC. PERSPEKTIVY: Klíčové slovo: empatie základem pro jeho periodizaci je úroveň přejímání sociální perspektivy aneb „přejímání rolí“ ÚROVNĚ PŘEJÍMÁNÍ SOC. PERSPEKTIVY: Úr. 0: Egocentrická / nediferencovaná perspektiva (4-6 let) Úr. 1: Subjektivní / diferencovaná perspektiva (6-8 let) Úr. 2: Sebereflektující / reciproční perspektivy (8-10 let) Úr. 3: Vzájemné perspektivy / perspektivy třetí osoby (10-12 let) Úr. 4: Společenské / hlubinné perspektivy (12-15 a výš)

Carol GILLIGANOVÁ (1984): STADIA: Klíčové slovo: „péče“ G. kritizovala Piageta a Kohlberga za to, že vytvořili „morálku spravedlnosti“ (společenská perspektiva), která rekonstruuje pouze mužský morální vývoj Ženy dávají přednost rodinné / skupinové perspektivě, která vede k „morálce pečování“ STADIA: Prekonvenční – Orientace na individuální přežití Přechodná fáze – Od egoismu k odpovědnosti Konvenční – Zřeknutí se dobrého ( zaujatí altruistického stanoviska) Přechodná fáze – Od dobroty k pravdě Postkonvenční stadium – Morálka nenásilí