Školící a akreditační centra Václav Vyskočil Osteocentrum Fakultní nemocnice PLZEŇ
Školící akreditované centrum Otevřené, efektivní a moderní centrum, které je založeno na dobře fungujícím vzdělávacím společenství. Prostor, kde je lékař kvalitně připravován pro rozvoj svých schopností, kde jsou všichni účastníci a partneři vzdělávacího procesu spokojeni a kde jsou účelně využívány všechny zdroje.
Koncepce rozvoje Pojem koncepce rozvoje představuje spojení dvou pojmů. Koncepce obecně představuje způsob pojetí, myšlenkovou osnovu, či hlavní záměr jak dosáhnout daného cíle, což je v tomto případě rozvoj, neboli vzestup, či progres dané problematiky (Kvasil, 1986).
Strategické řízení Strategické řízení je specifická složka řízení organizace, která řeší základní problémy jejího fungování. Prostřednictvím strategického řízení vrcholový management integruje organizaci v jeden celek, soustřeďuje její síly, vytváří, upevňuje a zjišťuje systémové vazby mezi jednotlivými činnostmi a útvary za účelem dosažení strategických cílů (Bělohlávek, 2001).
Vzdělávací akreditační systém v osteologii Cílem vzdělávání v nástavbovém oboru klinická osteologie je získání potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti prevence, diagnostiky, diferenciální diagnostiky a léčení metabolických chorob kostí v oboru klinická osteologie, které umožňují samostatnou činnost, případně řízení týmu v ambulantní či lůžkové péči.
Vzdělávací akreditační systém v osteologii Podařilo se připravit ucelený program v nástavbovém oboru klinická osteologie, získání potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností v této oblasti. Významnou roli v administrativních i praktických procesech sehrála IPVZ. Výhodou je zaběhnutý systém, zkušenosti i zázemí pro celou řadu nezbytných činností.
Povinná praxe Akreditované pracoviště - počet měsíců klinická osteologie, pracoviště s akreditací I. nebo II. typu - 12 měsíců klinická osteologie, pracoviště s akreditací II. typu - 2 měsíce z toho pracoviště dětské osteologie - 1 týden
Doporučená doplňková praxe Pracoviště počet týdnů nefrologie - dialyzační provoz a transplantační centrum 2 revmatologie 1 diabetologie a endokrinologie 1 ortopedie 1
Teoretické znalosti Detailní seznámení se s fyziologií a patofyziologií kostního metabolismu a jeho změnami u metabolických chorob kostí. Seznámení se s fyziologickým vývojem skeletu a jeho možnými poruchami. Detailní ovládání teoretických podkladů metabolických chorob kostí, především postmenopauzální osteoporózy.
Teoretické znalosti Znalost základů klinických projevů metabolických chorob kostí a jejich klinické diagnostiky. Detailní seznámení se se zobrazovacími metodami používanými při diagnostice metabolických chorob kostí. Zvládnutí metabolismu kalcia a dalších minerálních látek ve zdraví i nemoci.
Teoretické znalosti Seznámení se s metabolismem vitamínu D. Orientace v základech genetiky metabolických chorob kostí. Ovládnutí znalosti patofyziologických a patobiochemických podkladů změn laboratorních vyšetření v diagnostice metabolických chorob kostí a v jejich diferenciální diagnostice.
Teoretické znalosti Detailní znalosti o prevenci a terapii metabolických chorob kostí, možnostech farmakologické léčby a jejích limitech. Znalost základů farmakoekonomiky. Znalost problematiky rehabilitace i posudkového hodnocení metabolických chorob kostí. Znalost základních právních předpisů a sociálně právních předpisů.
Znalosti z hraničních a příbuzných oborů Orientace v diagnostice a léčení základních interních poruch, informovanost o možnostech ortopedického řešení metabolických chorob kostí. Znalost poruch kostního metabolismu u pacientů s chorobami revmatickými, endokrinními a chorobami ledvin.
Praktické dovednosti Schopnost samostatně postupovat v diagnostice a diferenciální diagnostice metabolických chorob kostí, vypracování terapeutického plánu, posudkového zhodnocení a návrhu na preventivní opatření. Schopnost organizačně a administrativně řídit a plánovat provoz všech typů osteologických pracovišť.
Pracoviště Osteocentrum FN Plzeň Personální předpoklady pro školení celkem 5 lékařů a 6 sester. Přístrojové vybavení 3 moderní DXA přístroje. Prostorové: 4 ambulance + náběrová místnost studijní místnost 2 recepce 17 místností celkem pro školení Připravenost: zkušenosti s výukou mediků i řešením grantů 4 ambulance, náběrová místnost, studijní místnost, 2 recepce, Připravenost: zkušenosti s výukou mediků i řešením grantů
Lékaři a finanční zajištění projektu
Lékaři Negativní vjem: podpora se netýká základních oborů Motivace: 24 000 Kč Problémy: velká administrativa pravidla upřesňovaná “za pochodu“ většinou ústní přísliby ne vždy validní informace nedefinovaná legislativa
Lékaři Připravenost: vzdělávací centra a konkurence NCONZO (Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů) Pozitiva: dobrá spolupráce s administrátory významná teoretická i praktická podpora od IPVZ snaha vyjít vstříc, pomoci, předat zkušenost
Nelékaři a finanční zajištění proškolení Prohlubování a zvyšování úrovně odborných znalostí nelékařských zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví se zaměřením na odborné profesní vzdělávání a vzdělávání v manažerských dovednostech. Registrační číslo projektu: CZ.1.04/1.1.00/46.00001
Nelékaři překvapivý vysoký zájem kurzy jsou naplněné >60% dobrá komunikace s IPVZ a administrátory
Příklad spolupráce ve vzdělávání studentů LF v rámci EU Cíl: účast Sächsische Schweiz Klinik Sebnitz na výuce studentů - Universität Dresden Profit: Sebnitz: Akademisches Lehrerkrankenhaus Plzeň: volitelný předmět s praktickou částí v Německu
Příklad spolupráce ve vzdělávání studentů LF v rámci EU Volitelný předmět: Diagnostika a léčba poruch dýchání ve spánku LF UK Plzeň Garant: Plicní klinika FN Plzeň, ORL klinika 5. ročník letní semestr 5 dní 7 - 10 studentů Doba trvání: 6. rok
Příklad spolupráce ve vzdělávání studentů LF v rámci EU před 2 roky smlouva s MU Brno prostřednictvím Plicní kliniky FN Brno letní praxe gynekologie, chirurgie, interna 6 studentů 4. ročníku letos 1. rok
Příklad spolupráce ve vzdělávání studentů LF v rámci EU V jednání: 2. LFUK Praha prostřednictvím Plicní kliniky FN Motol Volitelný předmět: Diagnostika a léčba poruch dýchání ve spánku 5. ročník 2 x ročně 2 x 5 studentů
Výsledek spolupráce Sächsische Schweiz klinik Sebnitz 1. v síti Asklepios se spoluprácí s univerzitami v zahraničí Plzeň Brno Praha
Další záměry a výhody Nutno specifikovat náklady na vzdělávání. Regionální působnost - finanční krytí. Vzdělávací program zvyšuje konkurenceschopnost daného pracoviště. Školitelé i školenci si uvědomují hodnotu vzdělání. Nerozhoduje jen kvalita vybavení, personálního zabezpečení, ale i cena.
Hlavní koncepční záměry Vytvářet předpoklady a vzbudit zájem o celoživotní vzdělávání. Vytvářet vhodné podmínky pro zkvalitnění vzdělávání. Klást důraz na informační a komunikační technologie.
Hlavní koncepční záměry Zavádět do výuky efektivní metody – skupinové, projektové vzdělávání, které vedou k týmové práci, k vzájemné pomoci, respektu, sounáležitosti, k řešení problémů (využít zkušeností koordinátorů z IPVZ). V kontrolní činnosti zajišťovat objektivní hodnocení práce a výsledků vzdělávání.
Přínos pro školící pracoviště Závěr Přínos pro školící pracoviště Definovat kompetence a cíle programu výuky. Identifikovat existující nástroje použitelné pro výuku. Vytvořit prostředí, které dokáže ocenit výuku a vypracovat si zpětnou vazbu.
Přínos pro školící pracoviště Závěr Přínos pro školící pracoviště Vypracovat smysluplnou metodu plánování s ohledem na výukové a školící programy. Vyvinout systémy, které se využijí při sledování klinické praxe a školení. Pokusit se objektivizovat výsledky vzdělávání a zohlednit jeho efektivitu a využitelnost pro zkvalitnění péče v regionu.