Úvod do ekonomie. Proč existuje hospodářství Předmět a metody ekonomie Hospodářský mechanismus a jeho funkce. Základní souvislosti vývoje makroekonomie.
Proč existuje hospodářství Potřeba ‑ pocit, že se něčeho nedostává Pocit nedostatku bychom chtěli odstranit Důležité vlastnosti potřeb: je to subjektivní pocit chtění něčeho motivuje mění se – vnímáme v různých podmínkách různě naléhavost potřeby chování kupujících
Statek – používáme k uspokojení potřeby Dělíme podle různých kriterií
Výroba statků předpokládá využití zdrojů. tzv. výrobních faktorů Ekonomie zavádí výrobní faktory (zdroje): Půda + práce + kapitál jsou k dispozici v omezeném množství jsou vzácné. Výrobní faktory dělíme na Prvotní, původní – práce, půda Druhotný, odvozený - kapitál
Co je hospodářství? Je to soustava tvořená daným množstvím výrobních faktorů danou kvalitou VF danými technologiemi Proč existuje? Hospodářství slouží k tvorbě statků, kterými se uspokojují stále rostoucí potřeby obyvatelstva
Nesoulad mezi zdroji a potřebami Zdroje jsou vzácné = v omezeném rozsahu Omezenost zdrojů limituje velikost výstupu – produktu Potřeby jsou širší než ekonomické statky mohou uspokojit. Potřeby jsou různě naléhavé Naléhavost potřeb není lhostejné jak se budou zdroje používat
Konflikt zdrojů a potřeb: Hospodářský mechanismus
Předmět a metody ekonomie Počátky ekonomického myšlení Xenofón, Aristoteles 14. století je obdobím zlomu - merkantilismus Přelom 17. – 18. století: nástup liberalismu v ekonomického myšlení "laissez faire" Vznik ekonomie „1776“ – A. Smith
Xenofón (430 – 355 př. n.l.). Oikonomikos (oikos – dům, nomos – pravidlo, zákon) předurčil název jakým způsobem vést domácnost a hospodářství. na dlouhá staletí zůstane representativním pohledem jeho pozornost přitahoval i trh a směna. dělba práce a produktivita. Antika 1
Aristotelés (384 – 322 př.n.l.) Etika Nikomachova Princip ekvivalence ve směně Směna je rovnost Souměřitelnost Co je tím společným? Peníze a jejich funkce Soukromé vlastnictví Motivace + hodnoty
Merkantilismus první vyhraněně ekonomický směr myšlení první tržně orientovanou soustavu názorů Výchozí idea: ztotožnění bohatství s peněžní formou Důsledek: zvyšovat bohatství země znamená zvyšovat množství drahého kovu v zemi především těžbou drahého kovu koloniální expanzí a anexí území těžby zahraničním obchodem – je-li aktivní obchodní bilance. 11
Klasická škola politické ekonomie Vznik spojován s rokem 1776 Adam Smith (1723 – 1790) vydal Pojednání o podstatě a původu bohatství národů vysvětluje mechanismus fungování tržního hospodářství jako řešení problému co vyrábět
Předmět ekonomie Ekonomie zkoumá: jak lidé a společnost rozhodují o využití vzácných zdrojů, které mají alternativní užití, za účelem výroby různých statků a služeb jak jsou tyto komodity rozdělovány pro současnou i budoucí spotřebu mezi jednotlivé osoby a skupiny
Metody ekonomie Pojetí ekonomie – je jeden univerzální výklad? NE z mnoha důvodů, zejména: Předmět zkoumání má dimenzi technickou, společenskou, sociální … Mikroekonomie x makroekonomie NORMATIVNÍ EKONOMIE POZITIVNÍ
Metody ekonomie - b Abstrakce, zobecnění, analýza a syntéza Experiment a ceteris paribus - „za jinak stejných okolností“ Předpoklady = zdroj omylů a dezinterpretací Faktor času krátké a dlouhé období časová posloupnost není kauzalitou
Hospodářský mechanismus a jeho funkce člověk je výrobce i spotřebitel konflikt konflikt je pro člověka jako jednotlivce (izolovaný subjekt) neřešitelný Řešení: člověk musí vyrábět pro jiné, aby mohl spotřebovávat produkci jiných. Rozvoj = zvyšování nároků na rozsah a kvalitu interakce mezi částmi celku.
Co budeme rozumět hospodářským mechanismem? mechanismus, kterým se v hospodářství rozhoduje o tom co, jak a pro koho vyrábět. Tzn. Jak budou omezené zdroje rozděleny mezi výroby jednotlivých druhů statků Fungování může být založeno na principu: tradice (zvykový princip) příkaz cena (princip tržní)
Funkce HM zabezpečit usměrnění zdrojů vzhledem k potřebám přednostně užívat zdroje pro výrobu statků uspokojujících nejnaléhavější potřeby nutit výrobce k efektivnímu chování z daných zdrojů dosáhnout na největší výstup zavádět způsoby snižující nároky na množství zdrojů
Tržní mechanismus Proces ve kterém dochází k vzájemnému ovlivňování nabídky, poptávky a ceny na trhu
Tržní koordinace předpokládá: cenová liberalizace + soukromé vlastnictví + existence trhu VF
Makroekonomie zkoumá chování ekonomiky jako celku odlišuje se od mikroekonomie přístupem umožňuje poznat souvislosti prostředí Nutné pro kvalifikované rozhodování ekonomických subjektů
Vývoj makroekonomie Tradice klasické politické ekonomie – nauka o růstu hmotného bohatství Neoklasická ekonomie – mikroekonomie opírající se o motivaci subjektů Nárůst makroekonomických problémů se vstupem do XX. století hospodářské cykly, inflace, měna, problém efektivnosti, řešení sociálních otázek
Základní okruhy problémů, na které makroekonomie odpovídá výkonnost ekonomiky zejména souvislosti hospodářského růstu úroveň zaměstnanosti vysvětlení příčin vzniku nezaměstnanosti a její úrovně inflace vysvětlení jejího vzniku a dopadů na hospodářství Ale také vztah státu a hospodářství, vlivy vnějšího prostředí na ekonomiku atd.
Makroekonomie - alternativní přístupy Rozdíly jsou: v metodách zkoumání šíři pojetí kontextu ekonomických procesů především v otázce, zda ekonomika je soustava vnitřně stabilní Tzn., zda je schopen mechanismus tržní autoregulace obnovovat rovnováhu systému.
J.M.Keynes - makroekonomie Změna podmínek na počátku 20. století Makroekonomické problémy – měna, cykly Konkurence a trh – nedokonalá konkurence 1929 – 1933 krize zdůvodnění nutnosti státní intervence
Renesance liberální ekonomie Liberalismus na půdě 3. generace rakouské školy L. von Mieses F. A. Hayek
Makroekonomie založená na neoklasické tradici Hospodářství je soustava vnitřně stabilní Je nutno pečovat o to, aby byly splněny podmínky pro účinnou tržní regulaci cenová liberalizace volná soutěž (ekonomické svobody) Státní intervence vytváří překážky autoregulace a vyvolává poruchy
Monetarismus a škola racionálních očekávání Milton Friedman Robert Lucas (1937) 1912 -2006