zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Advertisements

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy.
Zobrazování optickými soustavami
Dalekohledy (Učebnice strana 121 – 123)
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
zpracovaný v rámci projektu
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Optické přístroje Miroslav Andrle Petr Neugebauer.
Optické přístroje.
Užití čoček v praxi Lupa (wikipedie)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Mikroskopy.
19. Zobrazování optickými soustavami
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Optické přístroje (Fotoaparát – Mikroskop – Lupa)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy Podmínky používání prezentace
zpracovaný v rámci projektu
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
DALEKOHLEDY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Dalekohledy.
Digitální učební materiál
zpracovaný v rámci projektu
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
zpracovaný v rámci projektu
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
zpracovaný v rámci projektu
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Šablona:III/2 – Inovace.
LUPA A MIKROSKOP Téma: Obrázky Studijní text
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Prezentace - youtubeyoutube Optické klamy Spočítej černé puntíky.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
Dalekohledy Kepplerův dalekohled Galileův dalekohled Newtonův dalekohled.
Mikroskop. poprvé sestaven v roce 1590 v Nizozemsku Zachariasem Jansenem.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Světelné jevy Základní škola Libina, příspěvková.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Investice do rozvoje vzdělávání.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Lupa slouží k pozorování malých blízkých předmětů spojná čočka s ohniskovou vzdáleností do 25 cm zvětšuje 10x předmět.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Užití čoček TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Duté zrcadlo Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_10.
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Dalekohled Optické přístroje Název školy
GEOMETRICKÁ OPTIKA Oko, přístroje.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Optické přístroje, mikroskop a související témata Jana Jurmanová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Duté zrcadlo Autor: Mgr. Alena Víchová
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1105 Název projektu Škola nás baví Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1/dum č. 19 Předmět: Fyzika Třída: VII. Ověření ve výuce dne: 28.5.2013

Předmět : Fyzika Ročník : sedmý Klíčová slova : optické přístroje, lupa, mikroskop, dalekohled, fotoaparát Jméno autora : Mgr. Lubomír Křapka Škola : Základní škola, Bojanov, okres Chrudim 538 26 Bojanov 90

Světelné jevy - V.

11. Optické přístroje Subjektivní Objektivní Jsou zařízení, která umožňují pozorovat a znamenávat oblasti, které jsou při pouhém pohledu okem nedosažitelné. Optické přístroje můžeme rozdělit do dvou skupin: Subjektivní Obraz vidíme přímo lidským okem Příklady: lupa, mikroskop, dalekohled Objektivní Obraz je zaznamenáván na vrstvu optických přístrojů není ovlivněn subjektivním vjemem člověka fotoaparát, kamera, projektory

Příliš drobné nebo vzdálené předměty není schopno lidské oko rozeznat – pozorujeme je pod příliš malým zorným úhlem. je to úhel mezi paprsky, které vycházejí z okrajových bodů předmětu a vnikají do našeho oka Zvětšit zorný úhel můžeme pomocí optických přístrojů – lupy nebo mikroskopu u drobných předmětů, dalekohledu u vzdálených předmětů předmět (detaily na předmětu) vidíme tehdy, jestliže ho vidíme pod zorným úhlem alespoň 1´

Úhel pohledu Výškový úhel: Hloubkový úhel: Zorný úhel: Úhel periferního vidění:

L u p a =spojka s ohniskovou vzdáleností menší než 25 cm Předmět umístíme mezi lupu a její ohnisko. Obraz: zdánlivý, přímý, zvětšený. Lupa zvětší zorný úhel. Běžné lupy zvětšují až 10x. Použití: v laboratořích při pozorování rostlin, drobných živočichů, minerálů, při čtení údajů na stupnicích přesných měřicích přístrojů, při čtení drobného písma, ve filatelii apod.

Lupa je jednoduchá spojná čočka o malé ohniskové vzdálenosti F F´ Při umístění předmětu mezi lupu a ohnisko vzniká zvětšený, vzpřímený a zdánlivý obraz

M i k r o s k o p Obraz získaný lupou je maximálně 20x zvětšený – je silně zkreslený Pro další zvětšení používáme soustavu 2 spojných čoček (objektiv a okulár) = mikroskop Dosahuje několikasetnásobné zvětšení Objeven v 16.století Holanďanem Jansenem

MIKROSKOP se skládá ze dvou optických soustav, každá je složena z několika čoček (spojky): Objektiv (1. soustava) – nachází se blíž pozorovanému předmětu vytváří skutečný zvětšený a převrácený obraz Okulár (2. soustava) –- nachází se blíž oku, vytváří zvětšený a zdánlivý obraz Jednoduchý mikroskop je složen ze dvou spojných soustav čoček, které mají společnou optickou osu. Část mikroskopu, která je nazývána objektiv, má malou ohniskovou vzdálenost (řádově v milimetrech). Pozorovaný předmět se umístí blízko před předmětové ohnisko, takže vzniká skutečný, zvětšený a převrácený obraz. Tento obraz vzniká mezi druhou částí mikroskopu, tzv. okulárem, a jeho předmětovým ohniskem. Vzniklý obraz pak pozorujeme okulárem podobně jako lupou, čímž získáváme další zvětšení. Ohnisková vzdálenost okuláru se pohybuje v řádech centimetrů.

DALEKOHLED se používá ke sledování vzdálených předmětů Optický dalekohled či teleskop je přístroj k optickému přiblížení pomocí dvou soustav čoček nebo zrcadel: objektivu a okuláru, jímž se obraz pozoruje. Podle konstrukce se optické dalekohledy dělí na : REFRAKTORY, jejichž objektiv je tvořen čočkou nebo soustavou čoček REFLEKTORY, jejichž objektiv je tvořen zrcadlem Využití: sledování přírody, různých sportovních a společenských akcí, astronomických objektů… Běžné dalekohledy mají zvětšení několik desítek, astronomické dalekohledy i několik tisíc.

Podle hlavního určení se rozlišují: dalekohledy astronomické dalekohledy pozemní (terestrické) včetně zaměřovacích a geodetických divadelní kukátka triedry (používá se v turistice, myslivosti, námořnictví, vojenství ) a další. Spojné hranoly mezi objektivem a okulárem umožní, že obraz se 4 x odrazí, takže původně převrácený obraz je narovnán. Navíc se tak zkrátí konstrukční dálka dalekohledu, takže lze použít objektiv s delší ohniskovou vzdáleností

Současný největší dalekohled světa má průměr 10,4 m a najdete jej na Kanárských ostrovech. Ale brzy se to může změnit. Evropské státy se rozhodly vybudovat největší pozemskou observatoř s dalekohledem o průměru 42 m. Virtuální prohlídka hvězdárnou

Fotoaparáty Filmové – ve fotoaparátu je film pokrytý chemikáliemi, který je citlivý na světlo. Při vyvolávání filmu vznikne nejprve negativ (v místech, kam dopadlo světlo, je film tmavý). Po promítnutí na fotografický papír , který opět obsahuje chemickou látku citlivou na světlo, získáme pozitiv (z tmavých míst negativu se stanou místa světlá a naopak). Čím delší objektiv má fotoaparát (u profesionálních fotoaparátů), tím lépe mohou zobrazit i vzdálené předměty jakoby zblízka. Čím má objektiv větší ohniskovou vzdálenost, tím je také obraz na filmu větší. Objektivy s velkou ohniskovou vzdáleností nazýváme teleobjektivy. Instantní je typ fotoaparátu se samovyvolávacím filmem. Nejznámější z nich jsou ty, které původně vyráběla společnost Polaroid. Digitální – s rozvojem elektroniky je optický přenos nahrazen přenosem elektronickým

Čím delší objektiv má fotoaparát (u profesionálních fotoaparátů), tím lépe mohou zobrazit i vzdálené předměty jakoby zblízka. Čím má objektiv větší ohniskovou vzdálenost, tím je také obraz na filmu větší. Objektivy s velkou ohniskovou vzdáleností nazýváme teleobjektivy.

Digitální fotoaparát fotografický film je zde nahrazen čipem, jehož povrch se skládá z pixelů (několik miliónů bodů). Čip převádí světelnou informaci o předmětu na informaci elektronickou. Ta se ukládá do paměti přístroje. Možnosti využití zařízení ZOOM Výhody: elektronická paměť umožňuje uložit několikanásobně větší počet snímků než film Snímky můžeme před vytisknutím na počítači upravovat Podobně pracuje i digitální videokamera

Zoom (česky – přiblížení) je jeden z parametrů objektivu, jež značí schopnost objektivu přibližovat. Zoom lze též nahrazovat digitálně na úkor kvality obrazu. Přeneseně se také slovem zoom nazývají objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností (jinak též transfokátor, pankratický objektiv). Pomocí jediného objektivu lze přecházet např. ze širokoúhlého snímku na snímek teleobjektivem. Daní za jednoduché nastavování ohniskové vzdálenosti bývá, v porovnání s objektivy pevné ohniskové vzdálenosti, složitější konstrukce, horší obrazové parametry, vysoká hmotnost a cena.

Odkazy a použitá literatura: Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 7. ročník základní školy, Prometheus, ISBN 80-7196-119-1 Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 9. ročník základní školy, Prometheus, ISBN 80-7196-193-0 Jáchim F., Tesař., Fyzika pro 7.ročník základní školy, SPN, ISBN 80-7235-116-8 Rauner K. a kol., Fyzika 7., Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN 80-7238-432-7 Bohuněk J., Pracovní sešit k učebnici fyziky 8, Prometheus, ISBN 80-7196-270-0 Rauner K. a kol., Fyzika 8 Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN 80-7238-526-7 [Clipart] www.google.com