Šetření čtenářské gramotnosti Mgr. Zuzana Janotová Oddělení zjišťování výsledků vzdělávání
Definice čtenářské gramotnosti PISA 2012: Šetření čtenářské gramotnosti Definice čtenářské gramotnosti PISA 2012: „Čtenářská gramotnost představuje porozumění, využívání, posuzování a angažování se v psaných textech za účelem dosažení cílů jedince, rozšíření jeho znalostí a potenciálu a aktivní účasti ve společnosti“.
Koncepce čtenářské gramotnosti Šetření čtenářské gramotnosti Koncepce čtenářské gramotnosti Tři základní vlastnosti úloh Situace (kontexty a účely čtení) Formáty a typy textů Postupy (čtenářské procesy, mentální činnosti, přístupy Obtížnost úloh je ovlivňována pomocí vlastností textu a proměnných týkajících se dovedností).
Situace Osobní Veřejné Vzdělávací Pracovní Šetření čtenářské gramotnosti Situace Osobní (např. osobní dopis, beletrie, informační texty) Veřejné (oficiální dokumenty nebo veřejná oznámení Vzdělávací (např. učební texty) Pracovní (např. pokyny k práci, návody, hledání zaměstnání v inzerci)
TEXTY FORMÁT TEXTU TYPY TEXTŮ souvislý vyprávění výklad nesouvislý Šetření čtenářské gramotnosti TEXTY FORMÁT TEXTU souvislý (vyprávění, výklad, popis, polemické texty, pokyny) nesouvislý (seznamy, tabulky, grafy, diagramy, jízdní řády) smíšený (článek v časopise, příručka, reportáž) TYPY TEXTŮ vyprávění výklad popis polemický text (diskuze) Instrukce (recept, návod) transakce
Postupy Vyhledávání a získávání Propojování a interpretace Šetření čtenářské gramotnosti Postupy Vyhledávání a získávání - úlohy zaměřené na získávání informací Propojování a interpretace - úlohy zaměřené na vztahy mezi určitými částmi textu, v rámci celého textu, čtenář má vytvořit interpretaci Posuzování a vyhodnocování - úlohy zabývající se posouzením obsahu textu a posouzením formy textu, čtenář vychází z vědomostí, které v textu nejsou obsaženy, aby je dal následně do souvislosti s textem
Vztah mezi koncepčním rámcem a dílčími Šetření čtenářské gramotnosti Vztah mezi koncepčním rámcem a dílčími škálami dle aspektů Čtenářská gramotnost Využívání informací pocházejících přímo z textu Vyhledávání a získávání informací Získávání informací Propojování informací a interpretace Utváření celkového porozumění Vytváření interpretace Využívání znalostí, které v textu nejsou obsaženy Posuzování a vyhodnocování informací Posuzování obsahu textu a jeho vyhodnocování Posuzování formy textu a její vyhodnocování
Prezentace získaných výsledků čtenářské gramotnosti Šetření čtenářské gramotnosti Prezentace získaných výsledků čtenářské gramotnosti 1. pomocí počtu bodů na škálách výsledků na celkové škále na pěti dílčích škálách postupy textový formát 2.pomocí šesti úrovní způsobilosti Vyhledávání a získávání Propojování a interpretace Posuzování a hodnocení Souvislé Nesouvislé
Ukázka textu Na prvním místě divadlo Šetření čtenářské gramotnosti Ukázka textu Na prvním místě divadlo
Ukázka otázky z nejvyšší úrovně způsobilosti Šetření čtenářské gramotnosti Ukázka otázky z nejvyšší úrovně způsobilosti Na prvním místě divadlo – Otázka 3 Co dělaly postavy ve hře krátce před tím, než se zvedla opona? Situace: osobní Formát textu: souvislý Typ textu: vyprávění Postup: Propojování a interpretace Formát otázky: otázka s tvorbou krátké odpovědi Stupeň obtížnosti: úroveň 6 Popis otázky: vyžaduje schopnost vysoké úrovně interpretace a pochopení smyslu otázky ve vztahu k textu. Žáci musí rozlišovat mezi postavami a herci.
Šetření čtenářské gramotnosti Ukázka otázky z nejvyšší úrovně způsobilosti (úloha k textu Na prvním místě divadlo) Postavy : „Právě jsme přišli z jídelny, kde jsme se výborně navečeřeli a vypili dvě lahve šampaňského.“ Hlasitý mužský hovor - herci
Výsledky zemí OECD v jednotlivých úrovních čtenářské gramotnosti Šetření čtenářské gramotnosti Výsledky zemí OECD v jednotlivých úrovních čtenářské gramotnosti
Mgr. Zuzana Janotová Oddělení zjišťování výsledků vzdělávání Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha 5 Tel.: +420 251 023 248 Email: zuzana.janotova@csicr.cz ǀ www.csicr.cz