Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Advertisements

AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Roztok, hmotnostní zlomek
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
ROZTOKY.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_Ch_OB Ročník: I. Vzdělávací oblast : Přírodovědné vzdělávání.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
CHEMIE ROZTOKY.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_Ch_OCH Ročník: II. Vzdělávací oblast : Přírodovědné vzdělávání.
CHEMIE ROZTOKY - CVIČENÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_01.
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_28.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_32.
VII. ROZTOKY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 03.
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 06.
Obecná chemie SMĚSI VY_32_INOVACE_04 - SMĚSI.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
PaedDr. Ivana Töpferová
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Způsoby vyjadřování složení směsí
Roztoky Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0111.
R O Z T O K Y.
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_16.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_08.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 04.
SMĚSI. OBSAH Co jsou směsi Skupenství směsí Stejnorodé směsi Různorodé směsi Rozpustnost složek směsí.
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
14 směsi VY_32_INOVACE_14 autor:Mgr. Helena Žovincová identifikace:H2-14 třída:8. předmět:Ch anotace:Materiál slouží k probírání a procvičení nového učiva.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
Roztoky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
Soli a jejich chemické vlastnosti
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Roztoky.
Chemická termodynamika
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření: 20.01.2013 Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_Ch_OB Ročník: I. Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor: Chemie Tematický okruh: Obecná chemie Téma: Roztoky Metodický list/anotace: Prezentace slouží k úvodu, procvičení nebo zopakování tématu „roztoky“. Cvičení mohou být využita k dílčímu zkoušení. Pojmy: roztok, nasycený, nenasycený, rozpustnost, tvorba názvu roztoku.

Homogenní směsi ROZTOKY

VLASTNOSTI KAPALNÝCH ROZTOKŮ ROZTOKY ROZPUSTNOST DĚLENÍ ROZTOKŮ VLASTNOSTI KAPALNÝCH ROZTOKŮ NÁZVOSLOVÍ ROZTOKŮ Poklepem na příslušnou položku přejde prezentace na příslušnou stránku. Poklepem na šipku, vpravo nahoře, se vrací na str. – přehled

⊙ Roztoky Roztok je homogenní směs dvou nebo více látek. Částice látek tvořících roztok (atomy, molekuly, ionty) jsou dokonale rozptýleny a vzájemně nereagují. Rozpouštědlo nebo rozpuštěnou látku je tedy možné z roztoku zase odstranit fyzikální cestou.

V roztocích rozeznáváme Rozpouštědlo je látka schopná rozpouštět látky (rovnoměrně v sobě rozptýlit částice jiných látek), přičemž vznikají homogenní směsi - roztoky. Rozpouštědlem je obvykle látka, která je v nadbytku – je jí v roztoku nejvíce. U vodných roztoků se za rozpouštědlo vždy považuje voda. Rozpuštěná látka – látka, která se rozpouští v daném rozpouštědle. V daném roztoku může být jedna nebo několik.

ROZPUSTNOST LÁTKY v rozpouštědle Maximální hmotnost látky (v gramech),která se beze zbytku rozpustí ve 100 g rozpouštědla při dané teplotě. Maximální množství rozpuštěné látky v g ve 100g rozpouštědla látky nerozpustné méně než 0,1 g látky málo rozpustné 0,1 - 1 g látky rozpustné více jak 1 g ROZPUSTNOST LÁTKY - schopnost látky rozpouštět se v daném rozpouštědle. Polární látky se rozpouští v polárním rozpouštědle. Nepolární látky v nepolárním rozpouštědle.

Dělení roztoků podle množství rozpuštěné látky Roztok nasycený Obsahuje maximální hmotnost rozpuštěné látky při dané teplotě. Roztok nenasycený Obsahuje menší hmotnost rozpuštěné látky, než odpovídá její rozpustnosti při dané teplotě. Roztok přesycený Obsahuje jen o málo více rozpuštěné látky než odpovídá rozpustnosti. Přesycený roztok lze získat tak, že nasycený roztok zahřejeme na vyšší teplotu, rozpustíme v něm další množství látky a roztok pak velmi opatrně ochladíme tak, aby zpětně nedošlo ke krystalizaci.

Dělení roztoků podle skupenství Roztoky plynné vzduch, svítiplyn … Roztoky kapalné chlorid sodný ve vodě, vzduch ve vodě … Roztoky pevné slitina hliníku a mědi, slitina cínu a olova, sklo …

Vlastnosti kapalných roztoků Plyn v kapalině (sodovka) – se stoupajícím tlakem stoupá rozpustnost, se stoupající teplotou rozpustnost klesá (při rozpouštění plynů se uvolňuje tzv. rozpouštěcí teplo). Kapalina v kapalině – kapaliny stejného charakteru (např. obě nepolární). Tuhé látky v kapalině: při rozpouštění se uvolňuje (spotřebovává) teplo; se stoupající teplotou rozpustnost většinou stoupá.

Křivky rozpustnosti NaCl, KClO3 rozpustnost v g na 100g vody. Ca(OH)2 v g na 10 000g vody

Roztoky - chemické názvosloví Roztoky se nazývají podle rozpouštědla. První část názvu tvoří přídavné jméno odvozené od názvu rozpouštědla se slovem roztok. Druhou část tvoří název rozpouštěné látky (látek) v druhém pádu. Například vodný roztok chloridu sodného vodný roztok jodu vodný roztok dusičnanu měďnatého

Utvořte názvy roztoku Chlorid draselný + voda Vodný roztok chloridu draselného Hydroxid draselný + voda Vodný roztok hydroxidu draselného Cukr + líh Lihový roztok cukru Chlorečnan draselný + voda Vodný roztok chlorečnanu draselného

Literatura Dušek B.; Flemr V. Chemie pro gymnázia I. (Obecná a anorganická), SPN 2007, ISBN:80-7235-369-1 Vacík J. a kolektiv Přehled středoškolské chemie, SPN 1995, ISBN: 80-85937-08-5 Kotlík B., Růžičková K. Chemie I. v kostce pro střední školy, Fragment 2002, ISBN: 80-7200-337-2