PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
PEDOSFÉRA = půdní obal Země
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
Půdní typy v ČR.
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
Zeměpis Pedosféra Pedosféra je půdní obal země.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Vlastnosti půdy Autor: Mgr. Miloslav Šůstek
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Půdy.
Pedosféra 2 Igor Dostal.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PŮDOZNALSTVÍ.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
David Fischer a Ladislav Odvárka 9.A
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PEDOSFÉRA.
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková

Půdní horizonty = vrstvy, které vznikají při půdotvorném procesu = kolmý řez půdou, na kterém můžeme pozorovat půdní horizonty základní horizonty: další horizonty: subhorizonty:

Základní půdní horizonty svrchní pásmo půdního profilu dokonale zvětralé částice, vysoký obsah humusu (tmavý), biologické procesy A1 A2 iluviální, obohacený o látky vyplavené z horizontu A (humus, sloučeniny železa a hliníku), barva dle hromadících se látek (hnědý – železitý), černošedý (humus) půdotvorný substrát a nezvětralá matečná hornina

Další půdní horizonty rašelinový horizont glejový, vzniká vlivem podzemní vody vzniká na karbonátových horninách, nejčastěji na vápencích a dolomitech (CaCO3) – rendziny rašelinový horizont

Půdní typy se určují podle uspořádání = základní jednotka klasifikace půd půdy jednoho typu vznikly působením stejných půdotvorných činitelů a vyznačují se stejným uspořádáním půdních horizontů

Rozšíření půd na Zemi pedosféra je rozdělena podle typu a na velkých územích se rozšíření půd řídí zákonitostmi zeměpisné zonálnosti vodorovná pásmovitost, projevuje se ve velkých nížinách nebo na zarovnaných površích podmíněno změnami teploty, vlhkosti se změnou geografické šířky nebo délky výšková stupňovitost, v hornatých krajinách, kde dochází ke klimatickým změnám v souvislosti s narůstáním nadmořské výšky – v důsledku různorodosti geologicko-geomorfologických poměrů

Rozšíření půd na Zemi – horizontální zonálnost TUNDROVÉ PŮDY PODZOLOVÉ PŮDY ČERNOZEMĚ HNĚDOZEMĚ ČERVENOZEMĚ A ŽLUTOZEMĚ POUŠTNÍ A POLOPOUŠTNÍ PŮDY ČERVENOŽLUTÉ PŮDY

subarktické podmínky horizont A, C – je tvořen (nepropustná, dlouhodobě zmrzlá půda) půda se nehodí pro obdělávání, chudá pastvina pro soby podzolizační proces – rozklad nerostů působením silných organických kyselin – popelavě šedá barva nekvalitní humus, kyselost, nedostatek živin, málo úrodné, pokryté jehličnatými lesy

– spraš vápnité, sedimenty nejúrodnější půdy největší plochy mírně teplých a mírně vlhké oblasti do 450 m n. m. při vhodných podmínkách tvoří kvalitní zemědělské půdy

vlhké subtropické lesy kyselé, chudé na živiny, intenzivní hnojení (bavlna, čaj, tabák, sója …) subtropy, mírný, tropický pás (suché klima) málo humusu, hlinité, písčité, štěrkovité, kamnité chudé pastviny

Amazonské nížina, Konžská pánev, vlhko, teplointenzivní hnojení, cukrová třtina, kakaovník, tropické ovoce kácení lesů – eroze půdy

Rozšíření půd střední Evropy – vertikální zonálnost níže položená místa, říční roviny, říční náplavy podél vodních toků, bývají zaplavovány (povodně), C1 = slabě vyvinuté horizonty, štěrkovité až jílovité větší vzdálenost od vodních toků, nebývají zaplavovány 30 cm – 1 m mocný tmavošedý humusový horizont (A1) 100 cm A1 C1 C 100 cm C A1 G vertikální zonalita půd je podmíněna především změnou klimatických podmínek v souvislosti s narůstáním nadmořské výšky.

suché a teplé místa střední Evropy do 300 m n. m. na svazích pahorkatin – lemují černozemě, mírně teplé a mírně vlhké podnebí probíhá proces (mechanické prosakování jílovitých částic z povrchu do spodních částí půd – díky prosakující vodě) A1, B (jílový, hnědý), C (spraš) půdy s hladinou podzemní vody blízkou povrchu reliéfu – mají nepropustnou vrstvu pro vodu 100 cm C 100 cm C A1 B 100 cm A1 G

navazují na hnědozemě směrem do výše položených oblastí 100 cm B A1 C A2 navazují na hnědozemě směrem do výše položených oblastí intenzivní illimerizační proces (větší vlhkost) A1, eluviální A2, illimerizovaný B (rezavě hnědý) půdy vrchovin, A1- malá mocnost, chemickým zvětráváním se uvolňuje Fe – B (hnědý) převládající půdní typ stř. Evropy půdy hornatin, horní hranice lesa, kosodřevina 100 cm B A0 C A1 100 cm B C A2

glejové půdy nivní půdy antropozemě hnědá lesní půda hnědozemě vodní plochy pseudogleje

hnědá lesní půda černozem podzolová půda nivní půdy glejové a antropozemě hnědozemě