Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči Jakub Dršata ORL klinika FN Hradec Králové přednosta: doc.MUDr. J.Vokurka, CSc. 6. celostátní odborné konference audiologických sester, 8.-9.11.2008
Audiologické východisko u dětí Předpoklady vývoje řeči Sluch (normální slyšení a porozumění zejm. řeči) CNS mentálně-psychické schopnosti (CNS, perif.nerv.systém) Fonační a artikulační ústrojí (morfologie a inervace) Sociologický předpoklad (správné sociální prostředí) Základní otázka audiometrie dětí: Typ nedoslýchavosti (percepční-převodní), topodiagnostika Stupeň nedoslýchavosti (lehká-hluboká, audiogram), vývoj Limitace u dětí: věk (mentální schopnosti), koncentrace Řešení: Posílení spolupráce dítěte Vyšetření bez aktivní spolupráce Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Subjektivní audiometrie u dětí Základní zkoušky (ladičky, slovní zkouška)...screeningové, větší děti Tónová audiometrie VRA (visually reinforced audiometry) Audiometrie hrou - motivace, trpělivost, opakování vyš. Příprava na audiometrii (nácvik, učení) -audiologická sestra, rodina, logoped/CRP Slovní audiometrie – percepční test zásadní test slovní diskriminace u dětí (sluchadla) Limitace věkem (mentální kapacita, koncentrace) – v předřečovém období (<1 rok) neuplatnitelné Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Objektivní odhad sluchu Není nutná aktivní spolupráce dítěte Jediné možné řešení u nespolupracujících dětí novorozenci a kojenci děti postižené mentálně a psychicky (pervasivní poruchy). Metodiky objektivní audiometrie: Impedanční audiometrie (tympanometrie, staped.reflex) princip: měření pohltivosti zvuků bubínkem (impedance) tlakové poměry středoušní - vztah k funkci sluchu nepřímý Otoakustické emise (OAE) princip: snímání zvukových emisí vláskových bb. Cortiho orgánu funkce kochley (Cortiho orgánu) ERA (sluchové evokované potenciály) princip: snímání bioelektrických odpovědí ze sluchových drah na zvukové podněty topodiagnostika (zralost sluchových drah) odhad sluchového prahu Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Impedanční audiometrie Tympanometrie Pohyblivost bubínku (tlakové poměry za bubínkem: vzduch, tekutina/pevná látka) Funkce Eustachovy trubice Odhad převodní složky nedoslýchavosti (empiricky) Stapediální reflex Screeningové vyšetření funkce sluchu a n. VII. positivní SR: normální sluch, normální funkce n.VII. negativní SR: nespecifický (jakákoliv patologie rflxního oblouku možná) Vztah k sluch.prahu málo přesný (fenomén recruitmentu, decay) Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči Otoakustické emise Ideální vyšetření pro novorozenecký screening rychlé provedení, absolutní neinvasivita možnost vyšetření v přirozeném spánku (optimální) TEOAE: (transientně evokované OAE) pozitivní: normální sluch (98%), negativní výsledek nespecifický (jakákoliv překážka) DPOAE: (distorsní produkty OAE) statistický vztah ke sluch.prahu -DP-gram (odhadovaný audiogram, automatický) Vysokofrekvenční lehké-střední percepční nedoslýchavost (1,5-8kHz, do 50dB) Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Audiometrie evokovaných sluchových odpovědí (ERA) BERA (sluchové kmenové potenciály) audiotopodiagnostika (zralost sluchových drah) Tone-burst-ABR: větší frekvenční specifita CERA (korové sluchové potenciály): 3frekvenční odhad sluchového prahu NNABR (notched-noise-ABR): speciální stimulace sluchu (BERA metodika) semiobjektivní odhadovaný audiogram (hodnotí lékař) SSEP (ASSR; ustálené sluchové potenciály): speciální zpracování odpovědí (MERA metodika) automatický odhadovaný audiogram (hodnotí přístroj) Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Speciální audiometrické problémy Vyšetření ke korekci sluchu (sluchadla, kochleární implantát) UCL, MCL...náročné – jen starší děti slovní audiometrie – percepční test -slovní diskriminace preimplantační audiodiagnostika (ECoG, komplexní preimplantační vyhodnocení) Audiodiagnostika při poruše řeči dichotické testy (hemisferální kooperace) CERA (kortikální zpracování sluchu a řeč.signálu) Simulace/agravace a medikolegální otázky detekční testy (Stenger, Lee...)…starší děti, mladiství objektivní audiometrie Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Komplex vyšetření při určení sluchu dětí ORL vyšetření Uši (otoskopie) Nos+nosohltan (rinoendoskopie –AV, fční vyš.) Mluvidla, hlas (orofarynx, laryngoskopie) Zobrazovací vyšetření MRI (nitrouší, CNS) HRCT (středouší) Další vyšetření (neurologie, oční, psychologie, interna, genetika…) Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči Závěr Subjektivní audiometrie = „zlatý standard“ i u dětí Lepší špatný audiogram tónový než objektivně odhadovaný Objektivní audiometrie Pokroky v posledních letech Několik metodik vyšetření = několik pohledů na funkci sluchu Odhadovaný audiogram není konečným výsledkem, ale východiskem pro rozvážnou interpretaci a další práci (léčba/korekce sluchu) Speciální problémy (řeč, sluchadla, kochl.implantace) Centra (renomovaná specializovaná pracoviště) mezioborové týmy, diagnostické zázemí specializovaná péče - návaznost léčebných programů Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči