Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metabolický syndrom a jeho vliv na sluch Kazuistika
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Současný stav screeningu sluchu u novorozenců v ČR
Diagnostika SPU.
Plenární schůze foniatrické sekce a Zpráva o činnosti výboru Foniatrické sekce ČSORLCHHK ČLS JEP (1. rok funkčního období) J. Dršata, O. Dlouhá, R. Havlík,
Poruchy sluchu praktický přístup
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
SCREENING SLUCHU PO 6 LETECH
Funkční geriatrické vyšetření a testy
autor: Boháčová Eva spoluautorky: Suchánková Iva, Slaviková Mária
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Audiologická problematika senia
Kvalita sluchu - centrální poruchy zpracování sluchového signálu
Sluchové vnímání a jeho fyziologie, patologie sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, vlastnosti zvuku.
Diagnostika a terapie tinnitu Ivan Šejna ORL klinika UK 3. LF a FNKV
HEŘMÁNEK DĚTEM Občanské sdružení HEŘMÁNEK DĚTEM funguje při Dětském denním rehabilitačním stacionáři (DDRS) v Hradci Králové Sdružuje děti, rodiče, zaměstnance.
Diagnostika sluchově postiženého dítěte
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Etiologie vad a poruch sluchu novorozenců a dětí
Screeningové vyšetření sluchu u novorozenců
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Specifické poruchy školních dovedností
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Úvod do biomedicínské informatiky
Dítě se sluchovým postižením
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
VRA = Visual Reinforcement Audiometry Smisitelová, J., Lejska, M., Havlík, R., Jíra, T. AUDIO-Fon centr. Brno Praha
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
REHABILITAČNÍ DÍLNA - PŘÍPRAVA NA PRÁCI. C ÍLOVÁ SKUPINA Služba je určena osobám s mentálním postižením, které mají vážný zájem o začlenění do pracovního.
Auditory neuropathy kazuistika M. Lejska AUDIO-Fon centr Brno.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Problematika hluku z pohledu audiologie
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
Korekce lehké vady sluchu
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní principy pro posuzování hlukařů
Sluchový Analyzátor.
Doc MUDr Mojmír Lejska. CSc., MBA
Pedie Co mají společné?.
Sociální čtení.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči Jakub Dršata ORL klinika FN Hradec Králové přednosta: doc.MUDr. J.Vokurka, CSc. 6. celostátní odborné konference audiologických sester, 8.-9.11.2008

Audiologické východisko u dětí Předpoklady vývoje řeči Sluch (normální slyšení a porozumění zejm. řeči) CNS mentálně-psychické schopnosti (CNS, perif.nerv.systém) Fonační a artikulační ústrojí (morfologie a inervace) Sociologický předpoklad (správné sociální prostředí) Základní otázka audiometrie dětí: Typ nedoslýchavosti (percepční-převodní), topodiagnostika Stupeň nedoslýchavosti (lehká-hluboká, audiogram), vývoj Limitace u dětí: věk (mentální schopnosti), koncentrace Řešení: Posílení spolupráce dítěte Vyšetření bez aktivní spolupráce Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči

Subjektivní audiometrie u dětí Základní zkoušky (ladičky, slovní zkouška)...screeningové, větší děti Tónová audiometrie VRA (visually reinforced audiometry) Audiometrie hrou - motivace, trpělivost, opakování vyš. Příprava na audiometrii (nácvik, učení) -audiologická sestra, rodina, logoped/CRP Slovní audiometrie – percepční test zásadní test slovní diskriminace u dětí (sluchadla) Limitace věkem (mentální kapacita, koncentrace) – v předřečovém období (<1 rok) neuplatnitelné Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči

Objektivní odhad sluchu Není nutná aktivní spolupráce dítěte Jediné možné řešení u nespolupracujících dětí novorozenci a kojenci děti postižené mentálně a psychicky (pervasivní poruchy). Metodiky objektivní audiometrie: Impedanční audiometrie (tympanometrie, staped.reflex) princip: měření pohltivosti zvuků bubínkem (impedance) tlakové poměry středoušní - vztah k funkci sluchu nepřímý Otoakustické emise (OAE) princip: snímání zvukových emisí vláskových bb. Cortiho orgánu funkce kochley (Cortiho orgánu) ERA (sluchové evokované potenciály) princip: snímání bioelektrických odpovědí ze sluchových drah na zvukové podněty topodiagnostika (zralost sluchových drah) odhad sluchového prahu Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči

Impedanční audiometrie Tympanometrie Pohyblivost bubínku (tlakové poměry za bubínkem: vzduch, tekutina/pevná látka) Funkce Eustachovy trubice Odhad převodní složky nedoslýchavosti (empiricky) Stapediální reflex Screeningové vyšetření funkce sluchu a n. VII. positivní SR: normální sluch, normální funkce n.VII. negativní SR: nespecifický (jakákoliv patologie rflxního oblouku možná) Vztah k sluch.prahu málo přesný (fenomén recruitmentu, decay) Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči

Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči Otoakustické emise Ideální vyšetření pro novorozenecký screening rychlé provedení, absolutní neinvasivita možnost vyšetření v přirozeném spánku (optimální) TEOAE: (transientně evokované OAE) pozitivní: normální sluch (98%), negativní výsledek nespecifický (jakákoliv překážka) DPOAE: (distorsní produkty OAE) statistický vztah ke sluch.prahu -DP-gram (odhadovaný audiogram, automatický) Vysokofrekvenční lehké-střední percepční nedoslýchavost (1,5-8kHz, do 50dB) Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči

Audiometrie evokovaných sluchových odpovědí (ERA) BERA (sluchové kmenové potenciály) audiotopodiagnostika (zralost sluchových drah) Tone-burst-ABR: větší frekvenční specifita CERA (korové sluchové potenciály): 3frekvenční odhad sluchového prahu NNABR (notched-noise-ABR): speciální stimulace sluchu (BERA metodika) semiobjektivní odhadovaný audiogram (hodnotí lékař) SSEP (ASSR; ustálené sluchové potenciály): speciální zpracování odpovědí (MERA metodika) automatický odhadovaný audiogram (hodnotí přístroj) Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči

Speciální audiometrické problémy Vyšetření ke korekci sluchu (sluchadla, kochleární implantát) UCL, MCL...náročné – jen starší děti slovní audiometrie – percepční test -slovní diskriminace preimplantační audiodiagnostika (ECoG, komplexní preimplantační vyhodnocení) Audiodiagnostika při poruše řeči dichotické testy (hemisferální kooperace) CERA (kortikální zpracování sluchu a řeč.signálu) Simulace/agravace a medikolegální otázky detekční testy (Stenger, Lee...)…starší děti, mladiství objektivní audiometrie Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči

Komplex vyšetření při určení sluchu dětí ORL vyšetření Uši (otoskopie) Nos+nosohltan (rinoendoskopie –AV, fční vyš.) Mluvidla, hlas (orofarynx, laryngoskopie) Zobrazovací vyšetření MRI (nitrouší, CNS) HRCT (středouší) Další vyšetření (neurologie, oční, psychologie, interna, genetika…) Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči

Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči Závěr Subjektivní audiometrie = „zlatý standard“ i u dětí Lepší špatný audiogram tónový než objektivně odhadovaný Objektivní audiometrie Pokroky v posledních letech Několik metodik vyšetření = několik pohledů na funkci sluchu Odhadovaný audiogram není konečným výsledkem, ale východiskem pro rozvážnou interpretaci a další práci (léčba/korekce sluchu) Speciální problémy (řeč, sluchadla, kochl.implantace) Centra (renomovaná specializovaná pracoviště) mezioborové týmy, diagnostické zázemí specializovaná péče - návaznost léčebných programů Audiometrická vyšetření u poruchy vývoje řeči