Inkluzivní trendy v současné etopedii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Struktura poradenského procesu
Různé role zástupce ředitele školy
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Diagnostika. Hodnotíme:  Závažnost, dlouhodobé přetrvávání  Poruchy chování ve vztahu k rodině  Poruchy chování vázané na činnost v partě  Poruchy.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Výstupy z Úvodního semináře
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Psychologie koučování
Pedagogická diagnostika
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Informované přístupy jako inkluzivní podpora
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Základy speciální pedagogiky Etopedie
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Pedagogická psychologie
Edukační proces, edukační roviny, fáze a úkoly
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
Kazuistiky Problém Nejslabší místo Prvotní Intervence.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
HORIZONT ZLÍN Workshop
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
9. Tvorba individuálního plánu
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Struktura poradenského procesu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální práce s rodinou 4
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
9. Tvorba individuálního plánu
Edukační proces, edukační roviny, fáze a úkoly
Tisková konference
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie koučování
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Školská sociální práce
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Inkluzivní trendy v současné etopedii Nálepka jako bariéra Socializace, relativita posuzování chování Předcházení nálepkování Základy speciální pedagogiky Etopedie Mgr. Jarmila Matochová

Integrace x Inkluze Mgr. Jarmila Matochová Integrace Rozdílnost je akceptována Speciální vzdělávací potřeby Individuální vzdělávací plány Inkluze Rozdílnost je přínosem Individuální vzdělávací potřeby Celoškolský přístup Mgr. Jarmila Matochová

Role speciální pedagogiky v inklusivním konceptu předcházet vytváření bariér ve vzdělávání (školnímu neúspěchu) snižovat rizika sociální exkluse stěžejní působení je v podmínkách škol hlavního proudu

Snaha vyloučit překážky, kt. by mohly bránit Perspektiva a posilování edukačních příležitostí x nálepka u dítěte s PCHE Snaha vyloučit překážky, kt. by mohly bránit naplňování potencialit žáka v jeho cestě k dospělosti a nezávislosti takovou překážkou mnohdy označení dítěte , kt. je negativně vnímána dítětem i jeho okolím NÁLEPKOU

Nálepkování/ etiketizace/labelling „nálepkou“ – označení dítěte, za dítě s problémem, s problémovým chováním, s poruchou chování etiketizace odklání pozornost od příčin daného chování negativní stigma podporuje tendence dětí s poruchami chování cítit se nešťastně, podhodnocovat své Obrázek převzat z: http://teens.drugabuse.gov/blog/post/fear-stigma-does-it-hold-you-back

Negativní vlivy na osobnost žáka dítě s PCHE má tendenci cítit se nešťastně, podhodnocovat své výkonnostní možností, mívají problémy v navazování vztahů a jejich vztah k sobě i druhým mívá negativní charakter negativní signály, kt. v sociální interakci dostávají z vnějšího okolí postupně ovlivňuje negativně sebeobraz negativní sebeobraz a sebepojetí vliv na aspirační cíle rizika, kt. nálepka přináší se mohou stát bariérou na cestě k perspektivní socializaci

BARI ÉRA Nálepka jako bariéra socializace S O C I A L Z E negativní sebeobraz BARI ÉRA nálepka nálepka Nálepka jako bariéra socializace

Relativita posuzování chování - faktory Interaktivní vlivy subjektivní posouzení - ! vlastní příčinou může být interakce s posuzovatelem vztah s negativním nábojem – negativní pocity znemožňují objektivní posouzení a najití perspektivního řešení konkrétního problému „bludný kruh“ problémového chování – vzájemné odmítání

Relativita posuzování chování - faktory 2. Sociokulturní standarty normy komunity, ve které dítě žije očekávání sociální skupiny konflikt norem komunity/ rodiny a školy

Relativita posuzování chování - faktory 3. Sociální kontext životní situace jedince narušení /trhliny v celkovém sociálním systému (elementy – osobnost dítěte, komunita, škola) životní situace dítěte (nevyhovující, ohrožující) vnímání PCH v kontextu způsobů, jakými se s dítětem jedná, jak k němu přistupuje okolí (rodiče, sourozenci, učitelé, spolužáci ...) úprava životní situace jako intervence

Předcházení nálepkování – „soft“ přístupy označování dětí/žáků s PCHE dle současné terminologie – soft přístupy odráží inkluzivní charakter pojetí problematiky nežádoucího chování – primární zaměření na perspektivu vyjadřují důvěru v odpovdnost pedagogů a laších odborníků při podpoře těchto dětí – PCHE jako časově omezená výzva odpovídají společenskému vývoji – přístup ke vzdělávání pro všechny

Potíže s chováním Problémy s chováním Behavioral Difficulties Provokující žák Challenging pupil Nápadné chování Verhaltensauffälligkeiten Dispozice k poruchám chování snaha předcházet nálepkování hledání souvislosti mezi poruchou chování a sociálním okolím orientace na pedagoga a jeho zodpovědnost za perspektivu žáka s problémy hledání lépe fungujících postupů (v edukaci)

Vymyslete „soft“ varianty k následujícím označením Je drzá Je líný Je to ignorant Věčně nedává pozor Je to rváč a agresor

SYNDROM ŠKOLNÍHO NEÚSPĚCHU (Stuchlíková)/ SYNDROM NAUČENÉ BEZMOCNOSTI (Helus) postojový komplex vyplývající z předchozích zkušeností jedince s neúspěchem neúspěch je zvnitřněn a stává se významným vnitřním faktorem ovlivňujícím jednání a prožívání (dítě má neúspěchy, okolí si na to „zvyklo“, neklade na něj vyšší nároky, nemotivuje ho)

vědomí školního neúspěchu spolu s nízkým sebevědomím, pocitem studu, ponížení a úzkostí mají pro žáka hluboké a trvalé psychologické následky zpravidla to končí PCH, PE, záškoláctvím (latentní záškoláctví = denní snění – odmítnutí školy) důsledky – nekomunikativnost, nenaslouchání, citová závislost na učiteli, uzavřenost, neschopnost požádat o pomoc… uzavírá se primární kruh neúspěchu (dítě touží po úspěchu, snaží se, ale má strach – zklamává)

sekundární selhávání na podkladě reakcí okolí (nepředpokládá se úspěch, okolí nečeká na odpověď) slabší žáci dostávají méně příležitostí pro rozvedení odpovědi, učitelé bývají netrpěliví, berou mu slovo, kárají, nepřesnou odpověď považují za selhání => posílení negativních emocí školní anorexie = více žáků trpících tímto syndrom, hromadné odmítnutí školy, normou je nepracovat (Weil) je nutný systémový přístup – zapojit všechny participující osoby (žáka s prožitkem neúspěchu, spolužáky, učitelský sbor, rodinu, poradenský systém)

Literatura k tématu HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. 286 s. ISBN 9788073676285. STUCHLÍKOVÁ, Iva. Zvládání emočních problémů školáků. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. 170 s. ISBN 8071785342.  OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše : tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš : Drvoštěp, 2003. 261 s. ISBN 8090330606.