Starověk Starověká Palestina Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0204.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nadvláda Makedonie nad Řeckem
Advertisements

Babylonie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
0 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ 0 Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Galilea. Galeilea, hebrejsky Ha – galil je severním regionem starodávné Palestiny, se nachází v dnešním severním Izraeli. Její biblické hranice jsou nejasné.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
Křesťanství vznik a podstata.
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Starověká Palestina.
IZRAEL Možno uvést úryvkem „Na orlích křídlech“ z knihy „Lidé smlouvy“ od E. Giles Hlavní otázky: Jaké jsou hlavní události starověkých dějin Židů? Jak.
Název Alexandr Makedonský a jeho říše Předmět, ročník Dějepis, prima
Asýrie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.04
Judaismus Petr Machala.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Starověká Fénicie, Kanaán a Izrael
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Světová náboženství.
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
Test D6 - 1 Zpracovala: Mgr
Egypt – historický vývoj
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Helénistické období.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
Identifikátor materiálu: EU –
Charakteristika starověku
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_32_INOVACE_3D.6.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Literatura hebrejská BIBLE.
Syropalestina.
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Starověká Palestina 6. ročník.
Makedonie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Starověká Palestina Petr Machala.
Dějepis Starověk – Chetité, Fénicie, Palestina, Mykény a Kréta Pavel Šupka
VĚROUKA JUDAISMU ŽIDOVSKÝ MONOTEISMUS ZÁKON PROROCI MESIANISMUS BIBLE
Říše Chetitů.
usazování hebrejsko – židovských
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
Další státní útvary na Předním východě Persie, Fénicie, Palestina.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKEM_SPOLECENSTVI_11.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.6 Starověká Palestina Název sady: Staroorientální státy.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_DĚJEPIS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Historie židovského Chrámu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Blízký východ ve starověku 2
Oblast východního pobřeží Středozemního moře
Judaismus – biblické dějiny I
Dějiny Palestiny Judaismus.
Starověká Palestina.
STÁTY PŘEDNÍHO VÝCHODU
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová 2. ročník, NMgr. D-Zsv
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Starověk Starověká Palestina Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0204

Osídlení území Na pobřeží Středozemního moře na jih od Foinikie se usazoval mořský kmen Pelištejců okolo roku 1200 př. n. l. V této době bylo území pod nadvládou Egypta. V průběhu 13. století př. n. l. se na území severovýchodně od Egypta stahují hebrejsko– izraelské kmeny (Mojžíš a vyvedení lidu z egyptského zajetí), které zde vytváří kmenový svaz. Oblasti, kde se Pelištejci a hebrejsko-izraelské kmeny usadili, se říkalo Kanaán (jméno Palestina tomuto území přisoudili až Římané, kteří tuto oblast později obsadili).

Území Kanaánu 1) Na mapce lze sledovat území, kde se usadili Pelištejci a izraelsko-hebrejské kmeny.

Vznik království V čele jednotlivých kmenů (dle tradice 12) stáli soudcové (doba soudců), kteří vedli kmenový svaz a kteří měli ve svých kmenech pozici náčelníka a náboženského vůdce. Hebrejsko-izraelské kmeny vedly války proti kmenu Pelištejců. Jedním z významných bojovníků byl Saul, který se okolo roku 1020 př. n. l. stal prvním hebrejským králem (doba králů). Hlavním městem se stal Jeruzalém. Saulovým nástupcem se stal David, který založil silnou dynastii, vládnoucí v Palestině do roku 587 př. n. l. Nejvýznamnějším panovníkem raného království byl Šalamoun, který byl vynikajícím diplomatem (styky s Egyptem, Foinikií a jinými státy), což vedlo k tomu, že se během jeho vlády na území Palestiny neválčilo. V Jeruzalémě nechal vybudovat chrám (později znám jako Šalamounův). Šalamoun byl znám svou moudrostí a proslavil se jako soudce a spisovatel (tradice mu připisuje tři biblické knihy Starého zákona – knihu Přísloví, knihu Kazatel a Píseň písní; poslední bádání však jeho autorství vyvrací). Po Šalamounově smrti asi v roce 926 př. n. l. dochází k rozkolu mezi jednotlivými kmeny a království se rozpadá na dvě části.

Šalamoun 2) Šalamoun dle představ italského umělce Duccia di Buoninsegna z 14. století.

Izraelské království Od konce 10. století př. n. l. vzniká na severu Kanaánu izraelské království. Královské dynastie se zde velmi často měnily, nebylo ani pevně určené hlavní město, což vedlo k oslabení celého státu. K nejvýznamnějším městům izraelského království patřilo Samaří. Oslabení izraelského království využila poblíž sílící asyrská říše (novoasyrské období), která království v roce 721 př. n. l. vyvrátila a která Izraelce odvedla jako zajatce na své území (tzv. asyrské zajetí).

Samaří 3) Město Samaří bylo Asyřany srovnáno se zemí v roce 722 př. n. l. během bojů s izraelským královstvím. Z ruin města se dochovalo sloupořadí.

Judské království Na jihu Kanaánu vzniklo judské království, v němž vládli potomci Davidova rodu. Judské království bylo mezi dvěma mlýnskými kameny – rozpínavou asyrskou říší (později nahrazena babylonskou říší) ze severu a východu a Egyptem z jihu. Nakonec i judské království podlehlo agresorovi – v roce 587 př. n. l. byl dobyt Jeruzalém babylonským králem Nabukadnesarem II. a lid judského království odveden do otroctví (tzv. babylonské zajetí). Částečnou svobodu pro Židy znamenala porážka novobabylosnké říše Persií. Vládci perské říše povolili židovskému obyvatelstvu návrat na území Palestiny, ale židovský stát nebyl svobodný, byl pouze perskou provincií.

4) Podobizna Nabukadnesara II. z babylonské mince. Nabukadnesar II. 4) Podobizna Nabukadnesara II. z babylonské mince.

V područí Seleukovců a Říma Samostatnosti židovský stát nedosáhl ani po rozpadu perské říše, resp. říše Alexandra Makedonského, protože se stal součástí říše Seleukovců. V této době byly na území Palestiny zaváděny kulty řeckých božstev. Proti tomu se vzbouřil rod Makkabejských, což vedlo k posílení jeho moci. Seleukovci se pokusili usmířit si židovské etnikum přidělením titulu velekněze právě makkabejskému rodu. Přesto se obyvatelstvo Palestiny na konci druhého století př. n. l. vzbouřilo proti seleukovské nadvládě a vytvořilo samostatné království (asi čtyřicetileté období bývá nazýváno hasmoneovské království). Jejich snahu ukončilo římské obsazení Judeje (jak se oblasti také říká) v roce 64 př. n. l. Římané poté dosazovali judské krále sami. Posledním z judských králů byl Herodes Veliký (popř. Ukrutný). Přestože byl vynikající vojevůdce a úředník je spíše znám z Bible jako vrah neviňátek v době narození Ježíše Krista Po smrti Heroda v roce 4 n. l. se judské království rozpadlo do několika provincií, které byly pod správou římských úředníků. Během prvního století n. l. došlo k několika povstáním Židů proti římské moci. Největší vzpoura proběhla v letech 66-70 a je známa pod názvem židovská válka. Poslední povstání Židů vedl ve 30. letech 2. století Šimon Bar Kochba (tzn. Syn hvězdy). Poté došla Římanům trpělivost a Židy rozehnali z území Palestiny do všech koutů své říše – období diaspory.

Herodes Veliký 5) Fiktivní podoba krále Heroda I. (vlevo). 6) Vraždění neviňátek (obraz z 15. století; vpravo).

Kultura Veškerá činnost Židů, tedy i kultura byla ovlivněna náboženstvím. Hlavním rozdílem od ostatních náboženství starověkých státu byla víra v jednoho boha – monoteismus. Bůh se nesměl zobrazovat (bylo zakázáno tvořit modly), ani vyslovovat jeho jméno, které bylo zaznamenáváno tetragramem JHVH, což se dle tradice četlo jako Jahve. Židé oslovují Boha výrazem Adonaj (Pán), v češtině se vžil výraz Hospodin. Bůh nebyl spojován s žádným místem, s žádným zvířetem, s žádnou rostlinou, s žádným předmětem ani s žádným přírodním jevem. Jeho podstata tkví v morálním pochopení Boha, který ověřuje víru svého lidu krutými zkouškami.

Kultura - Literatura Posvátná kniha Židů, a zároveň historický a literární pramen, se nazývá Starý zákon. Starý zákon byl původně napsán hebrejsky, ale některé části byly aramejsky, popř. kombinací těchto dvou jazyků. Starý zákon je sbírka textů, které se zmiňují o stvoření světa, o prvotním hříchu, o prvních lidech a jejich osudech, o životě hebrejského národa a o jeho usazení v zemi zaslíbené (Kanaán). Ve Starém zákoně nalezneme také právní a náboženské předpisy (Mojžíšovo Desatero a další) nebo básnické texty. Starý zákon se dle dělení Židů skládá z Pěti knih Mojžíšových (Tóra), knihy Proroci a knihy Spisy. Hlavní podstatou Starého zákona není podat historickou pravdu o hebrejském národě (ne vše je věrohodné a velmi často jsou situace popisovány s velkým odstupem, třeba i po staletích), ale na situacích přinést lidem ponaučení a morální oporu v životě. Smyslem dějin dle Starého zákona je příchod Spasitele (Mesiáše), který ukončí útrapy Židů. Starý zákon se stal předlohou pro další dvě náboženství, která jsou v současnosti rozšířena po celém světě – křesťanství a islám.

7) Částečně zachovaný text Starého zákona z Codexu Aleppo z 9 století. Starý zákon 7) Částečně zachovaný text Starého zákona z Codexu Aleppo z 9 století.

9) Mojžíš s Desaterem podle představ Rembrandta ze 17. století. 8) Socha Mojžíše od známého renesančního umělce Michelangela Buonarroti. 9) Mojžíš s Desaterem podle představ Rembrandta ze 17. století.

Otázka závěrem 1) Vysvětli pojmy: asyrské zajetí, babylonské zajetí, diaspora, Mesiáš, Tóra, tetragram JHVH a Adonaj. 2) Popiš vznik hebrejského království a jeho následný rozpad. 3) Přibliž život Židů v rámci antických států.

Literatura POPELKA, Miroslav; VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 1 pro gymnázia a střední školy: Pravěk a starověk. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 143 s. ISBN 80-7235-145-1. MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny pravěku a starověku. Vydání první. Liberec: Dialog, 2002, 179 s. ISBN 80-86218-57-0.

Obrázky 1) ANSGAR. Wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Kenaan_mapa_s_popisky.jpg 2) DUCCIO DI BUONINSEGNA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Duccio_di_Buoninsegna_067.jpg 3) GOLF BRAVO. Wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Ruins_of_Samaria.jpg 4) HEDNING. Wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Nebukadnessar_II.jpg 5) AUTOR NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/HerodtheGreat2.jpg 6) BERTRAM, Meister Von Mindem. Wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Meister_Bertram_von_Minden_001.jpg 7) DANIEL.BABANEK. Wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Aleppo_Codex_%28Deut%29.jpg 8) MAYRING, Ulrich. Wikipedia.cz [online]. [cit. 30.10.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Michelangelo_Mose_2007.jpg 9) REMBRANDT. Wikipedia.cz [online]. [cit. 30.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rembrandt_Harmensz._van_Rijn_079.jpg