Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Chemické prvky-nekovy č.1
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Teplo a chemické reakce
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_52_INOVACE_02/1/34_Chemie
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
CHEMIE 8. ROČNÍK Zdroje uhlovodíků. Zemní plyn. Uhlí.
Energetické suroviny 5. ročník
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Uhlí Výroba paliv a energie.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
Paliva Bašus,Buchtová,Plívová,Steiner 9.B. 1) Jaké vlastnosti musí mít látka, která je palivem? Musí hořet. Náklady na její výrobu musí být co nejnižší.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_21_3_PALIVA Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / ENERGIE.
CHEMIE 8., 9. ročník ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 Významné nekovy, polokovy Mgr. Jitka Říhová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vytápění Paliva.
TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Uhlí.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Základní škola a Mateřská škola Větřní Školní 232 382 11 Větřní Téma hodiny: VY_32_INOVACE_CH9_9 Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová

Paliva – zdroj tepla Obr. 2: Rozdělávání ohně třením Obr.1: Oheň – reakce paliv se vzdušným kyslíkem

Paliva Látky obsahující značné množství chemické energie Energii v nich uloženou získáváme spalováním → uvolňuje se především: tepelná energie – přímé využití v teplárnách, k vytápění bytů, ohřevu vody atd. - popř. její převedení na mechanickou energii (spalovací motory, parní turbíny)

Paliva Rozlišení paliv: 1) podle původu: Přírodní – hnědé uhlí, zemní plyn, ropa Vyrobená – propan-butan 2) podle období vzniku: Pravěká (fosilní) – uhlí, ropa Současná (recentní) – dřevo

Skupenství paliv Pevná Kapalná Plynná - nejvýhodnější - nezanechávají pevné odpady - méně poškozují životní prostředí - dobře se dopravují (plynovody) - snadno se zapalují - plynule hoří

Obr. 3: Černé uhlí Obr. 4: Ropná plošina Obr. 5: Přírodní vývěr zemního plynu – „živý oheň“

Zušlechtěná paliva Jsou přírodní paliva zpracovaná na jiné druhy paliv Ropa → benzín, nafta, propan - butan Uhlí→ koks, svítiplyn

Úkoly: 1.Raketa pro kosmické výzkumy je poháněna motory, ve kterých spolu reagují dva prvky a vzniká vodní pára: • Které prvky v kapalném stavu jsou čerpány do nádrží raket? • Který prvek je palivem? • Děj při hoření paliva vyjádřete chemickou rovnicí: …………………………………………………………… 2. Vyberte dva největší problémy při využívání uhlí jako paliva: • Uhlí je vzácné • Obtížně se spaluje • Bývá znečištěno sloučeninami síry • Uvolňuje plyn, který může způsobovat skleníkový efekt • Spalování uhlí ztenčuje ozonovou vrstvu

4. Uveďte místa těžby černého a hnědého uhlí v České republice. 3. Zůstane více popela po spálení černého, nebo hnědého uhlí? Zdůvodněte. 4. Uveďte místa těžby černého a hnědého uhlí v České republice. 5. Při spalování hnědého uhlí se uvolňuje do ovzduší oxid siřičitý. Tento plyn může v ovzduší způsobit: • Teplotní inverzi ANO NE • Skleníkový efekt ANO NE • Kyselé deště ANO NE • Narušování ozonové vrstvy Země ANO NE • Zvýšený výskyt olova v ovzduší ANO NE • Zvýšenou prašnost ANO NE

Metodické doporučení Prezentace objasňuje původ, význam a využití různých druhů paliv. Obsahuje úkol zaměřený na práci s literaturou, internetem.

< http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Fire02.jpg> BENEŠ, Pavel a kol. Základy chemie. 2.díl. 3.vyd. Praha: Fortuna, 2004. 96 s. ISBN 80-7168-720-0, s. 21 – 23 Obr. 1 – FIR0002. [cit. 2011.08.22]. Dostupný pod licencí Wikimedia Commons na www: < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Fire02.jpg> Obr. 2 – PLENZ. [cit. 2011.08.22]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Feuerreiben.gif> Obr.3 – DE:BENUTZER:STAHLKOCHER. [cit. 2011.08.22]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Steinkohle_aus_dem_Bergbau.jpg > Obr. 4 – TEER, Chad. [cit. 2011.08.22]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Gulf_Offshore_Platform.jpg > Obr.5 - SPORER, Petr. [cit. 2011.08.22]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Focul_viu2.jpg > 11