1 NÁRODNÍ EKONOMICKÁ RADA VLÁDY DŮCHODOVÁ REFORMA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma, jak bude fungovat bez II. pilíře. … jistě levněji
Advertisements

– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Důchodová reforma Proč potřebujeme důchodovou reformu ? Čeho chceme reformou dosáhnout ? Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy ? Harmonogram důchodových.
BEZPEČNOST ÚSPOR VE II. A III. PILÍŘI Ministerstvo financí ČR.
Finanční produkty určené k ukládání peněz
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Finanční gramotnost Fynanční gramotnost
Důchodová reforma v ČR: návrhy, modely, analýzy
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Do not put content on the brand signature area Jiří Rusnok Aktuální otázky důchodové reformy Prezident, APF ČR Předseda představenstva, ING Penzijní fond,a.s.
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
Komentář k důchodové reformě z pohledu VV 1. Dopad zvýšení DPH Sjednocení DPH na 20% (65 mld. Kč) pro financování důchodové reformy Zachování snížené.
Představení sady indikátorů pro hodnocení dopadů návrhů Odborné komise pro důchodovou reformu a referenční (základní) varianty Jednání pracovního týmu.
Důchodová reforma Cíle, problémy, Aktuální stav JUDr.Vít Samek
Stav české penzijní reformy Jiří Fialka, 21. května 2010 Seminář z aktuárských věd.
Důchodová reforma Proč potřebujeme důchodovou reformu ? Čeho chceme reformou dosáhnout ? Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy ?
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
PENZIJNÍ REFORMA V ČESKÉ REPUBLICE 1. VÝCHODISKA DŮCHODOVÝCH REFOREM II. VIZE REFORMY III. PROČ REFORMA IV. REFORMA I. PILÍŘE V. REFORMA III.
Konference €FPA ČR řešení případové studie
NÁVRH KONCEPCE PENZIJNÍ REFORMY V ČR Generali TOP Talent 2007 Bc. Martin SVOBODA.
Milníky důchodové reformy
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Penzijní fondy v rámci důchodové reformy Mojmír Boucník Viceprezident Asociace penzijních fondů.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Programové cíle v sociální oblasti Bc. Tereza Bernardová místopředsedkyně strany stínová ministryně práce a sociálních věcí.
Generali pojišťovna Penzijní připojištění se státním příspěvkem.
Modelování důchodového systému a varianty důchodové reformy podle politických stran Vladimír Bezděk VŠE,
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Varianta 2. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG. Pojistná sazba (23%) se nijak měnit nebude. II. pilíř budou provozovat reformované fondy.
Varianta 1. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG, do kterého poplyne 20 p.b z 23 procentní sazby pojistného II. pilíř bude tvořit nový fondový.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Makroekonomický scénář, nástin modelů a stručná zadání variant důchodové reformy Výkonný tým Smilovice,
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
PŘEDSTAVENÍ SATUM CZECH
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
Tomáš Rozsypal, A09N0169P, obor Finanční informatika a statistika.
1 Důchodová reforma v České republice - aktuální informace - Vladimír Bezděk Praha, 3.května 2010, Smilovice.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Penzijní fondy – III. pilíř.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Základní varianta a citlivostní analýza k makroekonomickému scénáři.
Dr. Vít Samek VMS CONSULTING, s.r.o. Vysoká škola finanční a správní 10. prosince 2007 Praha Důchodová reforma Reálné možnosti soukromých penz.systémů.
Důchodová reforma v ČR a vývojové tendence v evropských zemích 14. prosince 2006 J I Ř Í K R Á L.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
7. PENZIJNÍ SYSTÉM ČR Základní parametry systému.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
1 Důchodové pojištění. 2 Důchodové pojištění v roce 2012 Důchodové pojištění musí mít každý občan ČR Sociální pojištění se skládá ze tří složek: - důchodové.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
Fiskální politika Pavel Seknička.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Kolektivní investování
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

1 NÁRODNÍ EKONOMICKÁ RADA VLÁDY DŮCHODOVÁ REFORMA

2 Východisko: materiály PES z června 2010 Pracovní skupina rozšířena o externí členy 6 schůzek pracovní skupiny v září – listopad Podpora ze strany MPSV Jednání i s externími subjekty (ČSSZ, CDCP, Siemens, Clearstream) Způsob práce skupiny důchodová reforma

3 Podpora doporučení PES z června 2010 –Cíle reformy Diverzifikace Fiskální udržitelnost Zmírnění mezigeneračního břemene Zvýšení ekvivalence –Povinné spoření –Úpravy PAYG pilíře –Reforma III. pilíře (penzijní připojištění) Otevřené otázky –Spořit povinně / dobrovolně –Záruka státu ano / ne + státní fond ano / ne –Počet providerů ve II.pilíři –Role ČSSZ ve II. pilíři –Financování transformačních nákladů Hlavní doporučení

4 Proč? –Diverzifikace povinného systému (DB x DC; PAYG vs FF) sníží celková rizika –Zejména u průměrných a nízkopříjmových částí populace Jak? –3 % povinné spoření (pro osoby mladší 40 let) –Financované z povinného pojistného Cíle reformy: Diverzifikace

5

6 Český důchodový systém je v dnešních parametrech dlouhodobě z 1/3 nesolventní (podíl 4+% deficitu na objemu výdajů 13 % HDP) Cíle reformy: Fiskální udržitelnost

7 Proč? –Značná mezigenerační nespravedlnost hrozí mezi léty 2030 – 2050, kdy se saldo DS zhorší z -0,5 % HDP na -4 % HDP Jak? –Bezodkladnou úpravou parametrů PAYG pilíře a zavedením II. spořicího pilíře Cíle reformy: Zmírnění mezigenerační nerovnosti

8 Proč? –Český PAYG je mimořádně příjmově redistributivní –S ohledem na deficitní tendence a sociálně-ochrannou funkci nebude v PAYG pilíři finanční prostor pro větší ekvivalenci Jak? –Vytvořením II. povinného spořicího pilíře Cíle reformy: Zvýšení ekvivalence

9 Sjednotit do roku 2035 věkovou hranici pro muže a ženy (bez ohledu na počet dětí) a dále zvyšovat tempem 2m/rok Zrušit možnost vlády stanovovat vyšší procento valorizace a nejpozději do r.2025 postupný přechod na cenovou valorizaci důchodů Sdílení vyměřovacích základů mezi manželi Fiktivní příjem pro hodnocení náhradních dob pojištění Hodnocení celoživotního příjmu pojištěnce Strop pojistného na 3násobek úrovně průměrné mzdy Úpravy PAYG pilíře (i.)

10 Pravidelně aktualizovat definici invalidity. Nepřiznávat ID pokud již vznikl nárok na předčasný SD. Po dosažení věkové hranice změnit ID na SD. Zlepšit kvalitu lékařské posudkové služby Po startu reformy zrušit nově přiznávané doživotní vdovské/vdovecké důchody Snížit sazbu pojistného z 28 na 23 %. Kompenzovat zvýšením jiných daní (sjednocení sazeb DPH na 19 %). Řešit neomezený souběh důchodu a pracovního příjmu nepřímo prostřednictvím DPFO Realizovat plán JIM Zvýšit celkovou podporu rodinám s dětmi v oblasti daní a dostupnosti s rodinou spojených služeb Úpravy PAYG pilíře (ii.)

11 Úpravy PAYG pilíře (iii.) Inteligentní prorodinná politika se může vyplatit: zvýšení participace žen ve věku let o 10 p.b. snižuje okamžitě PAYG deficity o více než 10 mld Kč/rok

12 Financován 3 p.b. z 23% příspěvkové sazby Povinný pro osoby mladší 40 let při startu reformy (budoucí PAYG důchod bude úměrně zkrácen) Výběr pojistného a provozní správu provádí ČSSZ Investiční správu provádějí reformované PF, investiční společnosti, banky… dle výběru účastníka Naspořené prostředky se vyplácejí povinně v podobě doživotní anuity Spořicí pilíř

13 Otevřené otázky: spořit povinně / dobrovolně? Povinně –Nepovinné spoření nenaplní cíl diverzifikace u průměrných a podprůměrně výdělečně činných jedinců –Trh práce není rigidní: příjem jedince v průběhu času může značně oscilovat –Dobrá makroekonomická predikovatelnost

14 Otevřené otázky: záruka státu ano / ne? Záruky spíše ne –Nejlépe bez explicitní záruky v podobě „fondu pojištění vkladů“ apod. –Lidé, kteří si aktivně nevyberou fond, automaticky do fondu s konzervativním investičním profilem (50+% dluhopisu ČR, zbytek dluhopisy vlád zemí s obdobným/vyšším ratingem) Státní fond: spíše ne –Výhody: úspory z rozsahu spravovaných prostředků; pocit „bezpečí a jistoty“ –Rizika: získání dominantního postavení; riziko politického zneužití (investiční politika; personální zásahy…)

15 Otevřené otázky: počet providerů (AM) ve II. pilíři? Výhody nižšího počtu –Přehlednost pro účastníka i regulátora a dohled –Větší úspory z rozsahu Výhody vyššího (neomezeného) počtu –Větší konkurence –Není třeba stanovovat akreditační kritéria Většina pracovní skupiny podporuje nižší počet –10 – 20 subjektů –Omezit AM pouze na ty se sídlem v ČR (daňový efekt) –# subjektů souvisí i s nastavením podmínek pro asset management  Poplatky za správu aktiv  Skrytá identita účastníků před asset manažerem

16 Otevřené otázky: role ČSSZ ve II. pilíři? First best scénář –ČSSZ vybírá pojistné a funguje jako administrátor II. pilíře –Vedení individuálních účtů klientů, komunikace s klienty; provádění změn; clearing house pro AMs… Second best scénář (nebude-li ČSSZ připravena včas, popř. vyžadovala-li by si příprava enormní finanční náklady) –Roli ČSSZ převezme (vyjma výběru pojistného) Centrální depozitář cenných papírů a Czech POINT –Odhad implementačních nákladů: desítky mil. Kč; doba implementace několik měsíců –Infrastruktura již ze značné části hotova –Subjekt podléhající dohledu ČNB –Nízké provozní náklady (jednotky Kč na 1 účet klienta za rok)

17 Otevřené otázky: Financování transformačních nákladů (i.) Většinová varianta z června 2010 (Varianta I) – mající podporu pracovní skupiny NERV DR – limitovala deficit důchodového účtu v nejhorších letech na 1,5 % HDP (cca 55 mld Kč v dnešních cenách)

18 Otevřené otázky: Financování transformačních nákladů (ii.) Tento deficit plně obsahuje veškeré transformační deficity / náklady. V letech 2020 – 2040 způsobují transformační náklady 60+ % celkového deficitu. Možnost použití mimořádných příjmů státu (dividendy, privatizace, emise povolenek…).

19 Je třeba politické rozhodnutí v horizontu několika měsíců, pokud má být reforma v tomto volebním období realizována Otevřené otázky nejsou překážkou tomuto rozhodnutí Role poradních ekonomických týmů se – při absenci zásadního politického rozhodnutí – v zásadě vyčerpala Součástí podkladů je nejen tato prezentace a Poziční dokument pracovní skupiny NERV DR, ale také dokumenty PES z června 2010 (Závěrečná zpráva včetně Příloh) Shrnutí

20 DĚKUJEME ZA POZORNOST