MATLAB LEKCE 1
PŘEHLED ZÁKLADNÍCH OPERÁTORŮ + SOUČET ROZDÍL * SOUČIN / ROZDÍL ^ UMOCNĚNÍ
FORMÁTY ZOBRAZENÍ ČÍSEL ZÁKLADNÍ IMPLICITNÍ FORMÁT VŠECHNA ČÍSLA JSOU ZOBRAZENA NA 5 PLATNÝCH ČÍSLIC A ČTYŘI DESETINNÁ MÍSTA FORMÁT JE OZNAČEN - SHORT FORMAT = FORMAT SHORT FORMAT LONG – VŠECHNA ČÍSLA JSOU ZOBRAZENA NA 15 PLATNÝCH ČÍSLIC. FORMAT BANK – PEVNÝ FORMÁT PRO DOLARY A CENTY DALŠÍ MOŽNÉ FORMÁTY – HELP FORMAT
PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ELEMENTÁRNÍCH FUNKCÍ fix fix(2.6) ZAOKROUHLENÍ SMĚREM DOLŮ rem rem(10,4) ZBYTEK PO DĚLENÍ round round(2.5) ZAOKROUHLENÍ K NEJBLIŽŠ. ČÍSLU exp exp(2) EXPONENCIÁLNÍ FUNKCE log log(10) PŘIROZENÁ LOGARITMUS log10 log10(100) DEKADICKÝ LOGARITMUS sqrt sqrt(25) DRUHÁ ODMOCNINA pow2 pow2(8) MOCNINA SE ZÁKLADEM 2, 28
PROMĚNNÁ PROMĚNNÁ JE OBJEKT, KTERÝ MÁ SVŮJ NÁZEV, TYP A OBSAH (HODNOTU). POVOLENY POUZE TYTO …. - (a-z, A-Z, 0-9) A PODTRŽÍTKO (_) ČÍSLICÍ NÁZEV ZAČÍNAT NESMÍ. V NÁZVU JSOU ROZLIŠOVÁNA VELKÁ A MALÁ PÍSMENA. NÁZEV NESMÍ OBSAHOVAT MEZERU NÁZEV NESMÍ OBSAHOVAT TEČKU NÁZEV NESMÍ OBSAHOVAT POMLČKU NÁZEV NESMÍ OBSAHOVAT ZÁVORKY
KAŽDÁ PROMĚNNÁ JE MATICE TYP A HODNOTA PROMĚNNÉ KAŽDÁ PROMĚNNÁ JE MATICE ROZLIŠUJEME PROMĚNNÉ NA : matice (mxn, kde m>1, n>1) vektory (mx1 nebo 1xn) skaláry (1x1, tedy jen jedno číslo) Desetinná čísla - zadáváme s desetinnou tečkou (ne čárkou!) nebo pomocí zlomku. Čísla lze zadávat také ve vědeckém formátu (s použitím písmena e pro označení exponentu 10e): 1.6e11 6.122e-8. Imaginární čísla zadáváme s použitím i anebo j.
VYTVOŘENÍ VEKTORU NEBO MATICE Pomocí hranatých závorek, v nichž uvedeme jednotlivé řádky oddělené středníkem, přičemž prvky každého řádku (tj. sloupce) oddělujeme mezerou nebo čárkou (lze použít i obě najednou). Příklad: vytvoření řádkového vektoru: >> v1=[2 0.1 -3.7 4/5 0.14] Příklad: vytvoření sloupcového vektoru: >> v2=[2; 0.1; -3.7; 4/5; 0.14] Příklad: vytvoření matice 3x2: >> maticeA=[1 2; 0.1 -3; .7 1/4]
SMAZÁNÍ PROMĚNNÉ clear název proměnné - SMAŽE VYBRANOU PROMĚNNOU clear - SMAŽE VŠECHNY PROMĚNNÉ clc – SMAZÁNÍ OBRAZOVKY
PŘEDDEFINOVANÉ PROMĚNNÉ eps = 1016 I,j = komplexní jednotka Pi = Ludolfovo číslo Ans = je vytvořena automaticky INF – INFINITY (NEKONEČNO) NAPŘ. - 1/0 NaN – NOT-A-NUMBER (ŽÁDNÉ ČÍSLO) 0/0 inf/inf inf-inf
ULOŽENÍ PROMĚNNÝCH NA DISK / NAHRÁNÍ PROMĚNNÉ Z DISKU Příklad: uložení dvou proměnných a a maticeA do souboru 'pokus.mat': >> save pokus a maticeA (soubor 'pokus.mat' vznikne v pracovním adresáři) Nahrání proměnné (z MAT-souboru) >> load název_souboru Příklad: >> clear >> load pokus.
VÝRAZ VÝRAZ JE POSLOUPNOST KONSTANT, NÁZVŮ PROMĚNNÝCH OPERÁTORŮ A VOLÁNÍ FUNKCÍ. Pokud nepotřebujeme vypočtenou hodnotu vidět, lze její zobrazení potlačit - za výrazem napíšeme středník. Středník tedy slouží (kromě oddělení řádků matice) také k potlačení výpisu výsledku výrazu. výraz odebrání hodnoty? zobrazení výsledku? vznik (změna) ans? >> b = 5*a+3 ano ne >> 5*a+3 >> b = 5*a+3; >> 5*a+3;
PŘÍKLADY K OPAKOVÁNÍ Vypočítejte přeponu trojúhelníka Pythagorovou větou: A = 10 B= 20 C= sqrt(a^2+b^2 Příklad programu : % Hlavní program % Data A= input(‘zadej a: ’); B= input(‘zadej b: ’); C= sqrt(a^2+b^2)