Výtvarné zrcadlo nevědomí (Jak vlastně léčíme závislosti)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dobrovolnický program na Onkologické klinice FN Olomouc
Pokus o přerušení bludného kruhu. Situace lidí bez domova  Drtivá většina lidí bez domova má problém se závislostí  Někteří řeší závislost v léčebnách.
Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Inovační kurz pro sanitáře
Praha 11, 10 Psychoterapeutická a psychosomatická klinika ESET o. s
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Vymezení a funkce volného času
Spolupráce s rodinami dětí s nařízenou ústavní výchovou.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Regionální péče v Praze
Identita dětí v náhradní rodinné péči
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Pomáháme dětem vkročit do života PROJEKT KÁMOŠ. Nejpřirozenější prostředí pro dítě je rodina.
TK SANANIM NĚMČICE DUÁLNÍ DG. V TK Němčice Bc. Martin Hulík
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
ohroženým domácím násilím
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Integrace na druhou PPP FM - Terapeutické techniky – školní rok 2010/2011 Od začátku září 2010 probíhalo ve Frýdku-Místku vzdělávání a odborná metodická.
Onkodobrovolníci v Krajské nemocnici Liberec Konference I slova léčí, aneb dobrovolníci na onkologických pracovištích Praha 27. února 2012 © Bc. Dana HRSTKOVÁ,
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Tříleté zkušenosti se zapojením do paliativní péče v rámci psychické podpory pacientů i rodinných příslušníků Mgr. Milena Malá, Zdravotní klaun, o. p.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Domácí násilí v praktické rovině
Rodinné prostředí žáka
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
Ambulantní léčba ___________________________________
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
*sych5c2/ 260*352ace s*61en/ s 4ž9v8n90 dr6g A24b 5nař92.
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Potřeba spánku a odpočinku
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Příklady dobré praxe.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Lucie Bankovská Motlová
ARTETERAPIE.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
SÍŤ SLUŽEB PRO UŽIVATELE NÁVYKOVÝCH LÁTEK V KRÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI.
PhDr.Václava Masáková1 Administrator Psychosociální programy s psychoterapeutickým prvkem pro děti a mládež.
Dětské a dorostové detoxikační centrum NMSKB MUDr. Marian Koranda.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
Terapeutická komunita v systému veřejného zdravotnictví Mgr. Gabriela Mahrová Libuše Antalová.
HORIZONT ZLÍN Workshop
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Reforma psychiatrické péče
Sociální čtení.
Financováno Nadací Sirius
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Výtvarné zrcadlo nevědomí (Jak vlastně léčíme závislosti) Mgr. Luděk Štěpánek arteterapeut – adiktolog Psychiatrická léčebna Jihlava 14.-16. května 2012 Seč

Oddělení závislostí PL Jihlava Pacient B Uzavřené mužské oddělení ujasnění motivace, opakované léčby, duální diagnózy ochranné léčby Pacient C Uzavřené mužské oddělení finální stavy závislostí Pacient/ka A Otevřené koedukované oddělení motivace k léčbě terapeutický personál arteterapeut

Pacient a vliv na něj psycholog lékař pacient se závislostí psychické zdraví fyzické zdraví pacient se závislostí zdravotnický personál terapeutický personál arteterapeut prostředí osobnost kolektiv pacientů

Působení arteterapeuta na pacienta psychické zdraví pacient se závislostí fyzické zdraví vliv arteterapie osobnost

Spolupráce v užším týmu Psycholog Lékař arteterapeut terapeutický personál

Arteterapie součástí psychoterapie Historie 1/ volnočasová aktivita 2/ zážitková metoda 3/ rozvoj kreativity Současnost 4/ neverbální komunikace (zdroj informací) 5/ intervenční projektivní metoda 6/ skupinová psychoterapie (event. individuální) 7/ práce v týmu NE! výtvarný kroužek NE! diagnostika

Průběh arteterapie a/ pacient v polovině léčby (předpoklad motivace) b/ prostředí ateliéru (mimo oddělení) c/ polouzavřená skupina pacientů (pocit bezpečí, bezprostřednost) d/ nová technika (zvědavost x neschopnost) (kreativita x sebevědomí) e/ jednotné téma - tvorba – samostatnost

Průběh arteterapie f/ skupinová terapie - rozbor výtvarného díla - pohled do zrcadla - řeč symbolů, barev – reakce nevědomí - závislost nemusí být zásadním tématem - důraz na individualitu - efekt pochopení sebe sama - vliv abstinence v současnosti g/ zhodnocení zpracovaného tématu

Spolupráce v týmu přenos informací ze skupinové terapie do týmu (informace pro diagnostiku psychologa) ukázka výtvarného díla posun v tvorbě (tzn. posun ve vývoji osobnosti i zdravot.stavu) práce se závislostí náhled na abstinenci zpětná vazba pro arteterapeuta od týmu (informace z průběhu léčby, z diagnózy) supervize týmu

Spolupráce v týmu VÝHODY součást týmu rovnocenný člen vážnost - smysluplnost terapie přenos informací supervize samostatnost mimo oddělení vlastní prostory (ateliér) civilní oblečení odstup (nezdravotnický, časový) objektivní náhled na pacienta NEVÝHODY součást týmu přizpůsobení rytmu oddělení nezdravotnický obor samostatnost nedostatek informací zpoždění reakcí a názoru akceptace informací subjektivita

Arte – kazuistika Martin 25let do léčby dopraven z věznice uzavřené oddělení muži 8B přijatý s diagnózou: syndrom závislosti v rozvoji nezaměstnaný, bezdomovec, svobodný, bezdětný klidný, uzavřený, nedůvěřivý intelekt v horním pásmu průměru porucha sebehodnocení x pocit výjimečnosti rysy emoční nestability, hyperaktivita špatné rodinné poměry opakovaně v dětských ústavech – dítě ulice alkohol od dětství – 21x na záchyt.stanici zkušenost s marihuanou a pervitinem

Průběh arteterapie po 3 týdnech hospitalizace 1.kontakt s arte-skupinou pravidelně každých 7 - 14dnů skupina mužů – nezapadl mezi ně introvert, plní úkoly, nekomunikuje diagnóza: smíšená porucha osobnosti nespokojený sám sebou tendence vzdávat věci dopředu

Zadaná témata 1.téma 20. 9. 2011 – já jako zvíře 2.téma 27. 9. 2011 – můj sen 3.téma 11.10. 2011 – vlastní erb 4.téma 25.10. 2011 – autoportrét 5.téma 10.11. 2011 – čeho se bojím-strach 6.téma 1.12. 2011 – co mám ve své hlavě 7.téma 14.12.2011 - životní křivka spokojenosti 8.téma 20.12. 2011 – Adam a Eva 9.téma 12. 1. 2012 – začarovaná rodina 10.téma 26. 1. 2012 – jak mne vidí ostatní

Ukončení léčby celkový pobyt 6 měsíců diagnóza: F 102 Poruchy duševní a poruchy chování způsobené užíváním alkoholu- Syndrom závislosti, Smíšená porucha osobnosti – hraničně organizovaná osobnost celkové uvolnění - pozitivní prožívání zvládnutá impulzivita x emoční nestabilita práce se závislostí - neporušil abstinenci výrazné zlepšení sociálního kontaktu celkové zralé chování – dodržování pravidel role místostarosty v samosprávě pacientů spokojen sám se sebou

Ukončení léčby objektivní náhled na svou minulost celkově optimističtější výhled do budoucna podpora od okolí (personál, pacienti, bratr) kreativita potřeba motivace k větší vytrvalosti potřeba dlouhodobého podpůrného vedení léčba soudem změněna na ambulantní (AT poradna) pravidelný kontakt s psycholožkou spolupráce s doléčovacím centrem v Jihlavě odpracoval soudem nařízených 400hodin VPP našel si pronájem – abstinuje

Závěr: úvaha o arteterapii K účinné léčbě Martina mohlo vést více faktorů: pravidla daná PL (abstinence) přijetí ze strany personálu posléze i přijetí kolektivem pacientů provázanost v terap.týmu – zpětná vazba role arteterapeuta kladný vztah k arteterapii možnost seberealizace

úvaha o arteterapii Arteterapie mu dala možnost: být kreativní (baví ho to a využil svůj čas v PL) ukázat, že na něco má (zvýšení sebevědomí) otevření se někomu z personálu (introvertní povaha x touha se předvést) uvolnění se při tvorbě prezentace vnitřního prožívání skrze výtvarné dílo dokázal komunikovat přes výtvarné symboly mohl si sám vybrat s kým a jak chce komunikovat (oční kontakt, upřímnost, ...) rozšířil si další možnosti seberealizace (výstavy, dbát o sebe, vzdělávat se)

Arteterapie dokáže být plnohodnotnou součástí léčby závislostí, pokud je přijata pacientem a akceptovaná v užším terapeutickém týmu.