UCHOVÁVÁNÍ A ZPŮSOBY TECHNOLOGIE ZPRACOVÁNÍ POTRAVIN 7. ROČNÍK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
MUDr.Anna Jonášová I. Interní klinika VFN Praha
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Člověk a zdraví Výchova ke zdraví Zdravý způsob výživy VY_32_INOVACE_14 Sada 8 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Zdravá výživa a příprava jednoduchých pokrmů
Tepelná úprava pokrmů Vaření
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
VÝŽIVOVÁ HODNOTA POTRAVY 6. ROČNÍK
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_01 Název materiálu:Poživatiny a potraviny. Tematická oblast:Potraviny a výživa 1. ročník Anotace: Prezentace.
SPRÁVNÁ VÝŽIVA PROJEKT „ZDRAVĚ JÍST, ZDRAVĚ ŽÍT“.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Potraviny rostlinného původu
VÝŽIVA JAKO SOUČÁST ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU 7. ROČNÍK
Trvanlivost, skladování a tepelná úprava potravin
ZDRAVÁ VÝŽIVA 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
„EU peníze středním školám“
Název Výživová pyramida
Příprava stravy v rodině
BEZMASÉ POKRMY
ZPŮSOBY VAŘENÍ 1 září 2012 VY_32_INOVACE_TECH_130101
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Člověk a zdraví Výchova ke zdraví Stravovací pojmy VY_32_INOVACE_12 Sada 8 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Péče o zdraví 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
Člověk a zdraví Výchova ke zdraví Skladování potravin VY_32_INOVACE_10 Sada 8 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Šablona III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_TPP_513 Ročník: 2.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zásady zdravého stravování. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví,
Zdravá výživa Ch_078_Zdravá výživa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_04_PR_ZÁKLADNÍ SLOŽKY POTRAVY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Č LOVĚK A JEHO PROSTŘEDÍ Životní podmínky člověka.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
PYRAMIDA VÝŽIVY aneb NAUČME SE SPRÁVNĚ JÍST Obrázek 1.
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Potravinářské zbožíznalství
Výrobní činnost hotelu
VY_32_INOVACE_14_PRAKTICKÉ ČINNOSTI
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
PESTROST STRAVY.
Zásady správné výživy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dušení I. Ing. Petra Pechová, 2012.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Vaření I. Ing. Petra Pechová, 2012.
Smažení Ing. Petra Pechová, 2012.
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 027
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_III.Vu_ZDRAVÁ.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Potravinářské zbožíznalství
Transkript prezentace:

UCHOVÁVÁNÍ A ZPŮSOBY TECHNOLOGIE ZPRACOVÁNÍ POTRAVIN 7. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

Opakování z minulých hodin K uvedeným charakteristikám přiřaď správný pojem z nabídky: jídelníček, strava, jídelní lístek, jídlo, pokrm. a) sestava pokrmů podávaná v určitou dobu jídlo b) seznam připravených pokrmů(v restauraci) jídelní lístek c) množství, skladba, rozvržení potravy během dne strava d) potraviny kuchyňsky upravené k přímému požívání pokrm e) plán stravy pro určité časové období jídelníček

Která z následujících tvrzení odpovídají zdravému způsobu výživy Která z následujících tvrzení odpovídají zdravému způsobu výživy? Odpovědi zdůvodni. a) zvýšení průměrného příjmu energie ANO - NE b) snížení spotřeby nestravitelné vlákniny ANO - NE c) zvýšení spotřeby příjmu bílého cukru ANO - NE d) zvýšení příjmu ovoce a zeleniny ANO - NE e) snížení spotřeby alkoholu ANO - NE f) zvýšení spotřeby tuků ANO - NE g) zvýšení příjmu vitaminu C ANO - NE h) zajištění dostatečného příjmu tekutin ANO - NE i) snížení spotřeby kuchyňské soli ANO - NE

Zařaď uvedené potraviny do stupňů pyramidy: chléb, čokoláda, kiwi, jogurt, kuřecí maso, zelí, rybíz, ovesné vločky, sýr, vejce, těstoviny, mrkev, citron, rybí filé, okurky, brambory, mléko, bonbony, celozrnné pečivo S čokoláda, bonbony jogurt, mléko, kuřecí maso, rybí filé, sýr, vejce kiwi, zelí, rybíz, mrkev, brambory,citron, okurky ovesné vločky, celozrnné pečivo, těstoviny, chléb

Rozhodni, zda následující tvrzení platí. Zdůvodni proč. a) Máslo, sýry, jogurty a maso skladujeme ve spíži. ANO - NE b) Ve sklepě skladujeme brambory, zeleninu, ovoce a mouku. ANO - NE c) Potraviny skladujeme v místnosti, kde je dostatek slunečního světla. ANO - NE d) Potraviny určené k rychlé spotřebě (pečivo) kupujeme do zásoby. ANO - NE e) Datum doporučené spotřeby není třeba sledovat. ANO - NE f) Zmražené výrobky nejprve necháme rozmrazit a potom uložíme v mrazničce. ANO - NE

Doplň v jakých skladovacích prostorách můžeme při daných teplotách v domácnosti skladovat potraviny. Ke každému skladovacímu prostoru (sklep, chladnička, spíž, mraznička) uveď alespoň 4 druhy skladovaných potravin. TEPLOTA °C SKLADOVACÍ PROSTOR SKLADOVANÉ POTRAVINY 15 - 20 spíž Mouka, těstoviny, cukr, koření… 4 – 6 sklep Brambory, kořenová zelenina, nápoje, zavařeniny… 3 – 5 chladnička Sýry, máslo, mléko, vejce… - 18 mraznička Zmražené potravinářské výrobky, rybí filé, ovoce, zelenina…

! Minimální trvanlivost do 1. 1. 2012 Na obalech potravinářských výrobků jsou napsány údaje o datu minimální trvanlivosti nebo použitelnosti. Vysvětli, jakou informaci zákazníkovi poskytují následující údaje. ! Minimální trvanlivost do 1. 1. 2012 Po dobu minimální trvanlivosti výrobce garantuje jakost potraviny. Pokud je dána do oběhu po uplynutí této doby, odpovídá za jakost prodejce(musí ji však prodávat odděleně na označeném místě se slevou). ! Spotřebujte do 1. 1. 2012 Uvádí se u potravin méně trvanlivých a snadno podléhajících zkáze. Po tomto datu výrobce neručí za jakost, potravina se automaticky pokládá za zdravotně závadnou a musí se vyřadit z prodeje.

Historie upravování potravin 250 000 – 15 000 let př. n. l.: člověk se živil plody, kořínky, drobnými živočichy, masem a rybami. Potravu začal opékat, až když poznal oheň. Se vznikem zemědělství a chovem zvířat se výživa zpestřovala. Každý národ se stravoval určitým způsobem. Produkty a zvyklosti při jejich zpracování daly základ národním kuchyním. O kuchařském umění mluvíme už u středověkých civilizací. Ve středověku se proslavila především francouzská kuchyně.

Potraviny konzumujeme a) přímo (syrové) - ovoce, zelenina, obiloviny a mléčné výrobky - potraviny si uchovávají neporušené vitamíny a minerální látky b) upravené - většina potravin - získávají jiné vlastnosti – lepší barva, chuť, vůně, lepší stravitelnost - teplem se ničí choroboplodné organismy (salmonela, tasemnice…)

Studená kuchyně - příprava pokrmů ze surovin syrových a surovin již tepelně upravených (vařená vejce, dušená šunka…) - pomazánky, ovocné a zeleninové saláty, těstovinové saláty…

Nejběžnější způsoby tepelné přípravy potravin a) vaření - Jde o úpravu pokrmu, při které působí na potravinu horká tekutina (většinou voda) o teplotě 100°C. - Nejšetrnější způsob vaření, kdy si potraviny zachovávají svou výživovou hodnotu je vaření v páře. Vaříme tak např. zeleninu. b) dušení Na surovinu v uzavřené nádobě působí teplo z menšího množství tekutiny, z vodní páry a tuku. Jedná se opět o přípravu, která zachovává výživovou hodnotu potravin. Dusíme zejména masa, zeleninu a houby.

c) pečení d) smažení Znáš další způsoby? - Nejčastěji pečeme v troubě, kde na potravinu působí suché teplo a zčásti horký tuk. Teplota může dosahovat až 250°C. - Při pečení spotřebujeme velké množství tuku. Pečeme např. maso. d) smažení - Tepelná úprava potraviny na rozpáleném tuku, např. ve fritéze nebo na pánvi. - Za vysokých teplot nebo při opakovaném smažení se tuky přepalují a vytvářejí se v nich rakovinotvorné látky. Smažíme např. maso, brambory aj. Znáš další způsoby?

První pomoc při práci v kuchyni: Malé řezné rány: - Ránu vydezinfikujeme (někdy stačí vymýt vlažnou vodou). - Zalepíme náplastí. Povrchová popálení horkou vodou: - Ránu ochladíme pod studenou vodou. - Svlékneme politý oděv (popř. sundáme hodinky, prsteny). - Popáleninu ovážeme sterilní gázou nebo obinadlem. K vážnějšímu poranění zavoláme lékaře!

- Je u nich pečený vařený. Je tam stálým hostem. Výrazy známé z kuchyně se ve značném množství objevují ve zlidovělých frázích. Umíš je vysvětlit? - Je u nich pečený vařený. Je tam stálým hostem. - Peče (vaří) to pod pokličkou. Připravuje to skrytě. - Vaří ve svém hrnku. Nemíchá se do cizích věcí. - Vaří vtipnou kaši. Připravuje něco vtipného, chytrého. - Upekli si to mezi sebou. Tajně něco smluvili. - Usmažit se. Utrpět horkem, žárem (na slunci). - Upéci se. Utrpět horkem, vedrem (ve vlaku).

Janošková, D., Ondráčková, M., Čečilová, A. Občanská výchova 6 s blokem rodinná výchova. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003. ISBN 80-7238-207-1 Janošková, D., Ondráčková, M., Čečilová, A. Občanská výchova 6 s blokem rodinná výchova. Příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004. ISBN 80-7238-257-8 Marádová, E., Zdravý životní styl. Výchova ke zdraví – pracovní sešit pro 6. – 9. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2004. ISBN 80-7168-914-9.