VÝZNAM SLOV Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-22

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_07_Čtení slabik S, V, T (SADA ČÍSLO 1)
Advertisements

subjektivně zabarvený
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_08_Čtení slabik J,P (SADA ČÍSLO 1)
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: Posloupnosti Autor: Mgr. Dagmar Špalová.
32_04_03: Mluvnice – Slovesné třídy
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí z osmého ročníku. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci procvičí znalosti ze.
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí z prvního stupně. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci procvičí znalosti z.
VY_32_INOVACE_06_Čtení slabik (SADA ČÍSLO 1)
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
AnotacePrezentace, která se zabývá kuželem. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci poznají kužel a potřebné vzorce. Speciální vzdělávací.
Homonyma ve větách Autor: Mgr. Monika Dudová
Syntaktická cvi č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-30 Téma: ČESKÝ JAZYK – SYNTAX VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-30.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: počáteční a konečné písmeno,
Lidská kostra Základní škola praktická a základní škola speciální
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Zábavné opakování- RISKUJ
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s daňovým systémem ČR AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák je schopen na.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
P Ř EDM Ě T Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-33 Téma: ČESKÝ JAZYK – SKLADBA- PŘEDMĚT VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-33.
SLOVNÍ DRUHY Autor: Mgr. Monika Dudová
PŘECHYLOVÁNÍ Autor: Mgr. Monika Dudová
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.15.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
Autor výukového materiálu: Bc. Markéta Miláčková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výuk. materiálu:Listopad 2011 Číslo.
S-Z Procvičování Autor: Mgr. Monika Dudová
Anotace Prezentace, která se zabývá opakováním lineárních rovnic. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují lineární rovnice.
BINGO- MNĚ-MĚ Autor: Mgr. Monika Dudová
Základní skladební dvojice-cvičení
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
AnotacePrezentace, která se zabývá výpočtem obsahu trojúhelníka. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci vypočítávají obsah trojúhelníka.
KUFR- podstatná jména Autor: Mgr. Monika Dudová
VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-23. AnotaceInteraktivní hra AutorMgr. Monika Dudová Vytvořeno dne Ověřeno dne ve tříděVII.A Jazykčeština Očekávaný.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
KUFR- slovesa Autor: Mgr. Monika Dudová
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_008_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Z K U S T O ! příslovce předložky spojky částice citoslovce.
Autor výukového materiálu:
VY_32_INOVACE_15_IONTY Anotace Vznik iontů Autor Mgr. Květuše Horáková
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
VĚDOMOSTNÍ TEST – orgány a pletivo semenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
P ř íslove č né ur č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37 Téma: ČESKÝ JAZYK – skladba VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37.
VSUVKA Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-35
ICT ČJ VS po Z Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Anotace:
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
Přesmyčky s VS po M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_04
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Čtyřsměrka – příbuzenské vztahy
Název školy: ZŠ A MŠ Březno
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Šablona 32 VY_32_INOVACE_16_24_Podstatná jména
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

VÝZNAM SLOV Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-22 Téma: ČESKÝ JAZYK – NAUKA O TVOŘENÍ SLOV VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-22

Anotace Interaktivní hra Autor Mgr. Monika Dudová Vytvořeno dne 15.10.2012 Ověřeno dne 22.10.2012 ve třídě VII.A Jazyk čeština Očekávaný výstup Žák chápe způsoby tvoření slov Speciální potřeby žádné Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh Jazyková výchova Téma Nauka o tvoření slov Klíčová slova Tvoření slov, věcný význam slov, mluvnický význam slov, slova mnohoznačná, slova jednoznačná, ustálená spojení, přísloví Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání –II. stupeň Věková skupina 12-15 let

Význam slov - bludiště Nápověda Vstup do hry VY_32_INOVCE_ICT2.5_2-22

význam slova vyjadřuje mluvnické kategorie. Věcný význam slova vyjadřuje mluvnické kategorie. ANO NE

SLOVA V JAZYCE MAJÍ DVA ZÁKLADNÍ VÝZNAMY : VĚcný mluvnický ANO NE

Význam mluvnický mají hlavně předložky a spojky. ANO NE pro a u i před za že ANO NE

? Příslovce mají pouze věcný význam. ANO NE nahoru, tam, dlouho, pěkně, hodně, těžko, veselo, jasno, odjakživa ? pracovně, služebně, tehdy, zamlada, velmi načase ANO NE

Miloš, Karviná, citoslovce, hydroxid, senátor, lustr, květináč, Slova jednoznačná Miloš, Karviná, citoslovce, hydroxid, fuj, cink, crr, pšššttt, senátor, lustr, květináč, Alík, Šemík, Čechy, mají dva významy. ANO NE

Mnohoznačná slova mají kromě základního významu i významy další. jazyk kouřil dýmku koruna hvězda dvě plzně čte Erbena oko ANO NE

metafora= vnější podobnost metonymie= vnitřní podobnost Slova mnohoznačná vznikly přenesením významu na základě: vnější podobnosti vnitřní podobnosti metafora= vnější podobnost metonymie= vnitřní podobnost ANO NE

lopatka, zub, pára, hlava, list, koleno, semafor,rovník, pata, kůň Nabízená slova jsou pouze slova mnohoznačná. lopatka, zub, pára, hlava, list, koleno, semafor,rovník, pata, kůň ? ? ANO NE

Nabízená slova jsou pouze jednoznačná. Kamila, Azor, otakárek fenyklový, částice, maska, květináč, jablko, televize, počítač, Linda, Mourek, ANO NE

Manšestr je kvalitní látka. Význam slova „manšestr“ vznikl na základě vnější souvislosti. (metaforicky) Manšestr je kvalitní látka. Manšestráky jsou oblíbené kalhoty. Manchester se nachází ve Velké Británii. ANO NE

Význam slova „ oko“ vznikl na základě vnější podobnosti. Lence se pustilo oko na punčoše. V polévce plavala mastná oka. Pytlák nastražil v lese oko. Oko je základním orgánem zraku. ANO NE

rovnoramenný trojúhelník Sousloví je ustálené spojení slov, které má jeden význam. šicí stroj sýkora koňadra vysoké napětí základní škola labutí píseň růžové brýle volské oko železné nervy krokodýlí slzy rovnoramenný trojúhelník rodný jazyk ANO NE

Mezi ustálená spojení patří: rčení přísloví pořekadla NE ANO

přísloví: “PŘEKROČIL BLUDNÝ BALVAN“ znamená, že: Někdo zdolal vrcholky hor. ANO NE

rčení: “Mluvit do větru“, znamená, že: Dotyčný hovoří velmi potichu. ANO NE

Konec testu!

B Další úkol

E Další úkol

I Další úkol

T Další úkol

B Další úkol

A Další úkol

L Další úkol

V Další úkol

E Další úkol

S Další úkol

P Další úkol

O Další úkol

Í Další úkol

M Další úkol

S Další úkol

S Další úkol

M Další úkol

Í Další úkol

O Další úkol

P Další úkol

S Další úkol

E Další úkol

V Další úkol

L Další úkol

A Další úkol

B Další úkol

T Další úkol

I Další úkol

É Další úkol

B Další úkol

Test tvoří 15 otázek z nauky a významu slov. Návod : Luštit začni na startu (Vstup do hry). Kliknutím na příslušné tlačítko ANO, nebo NE vyjádři souhlas, či nesouhlas s napsaným tvrzením . Objeví se ti písmeno. To si zapiš (zapamatuj). Přes tlačítko Další úkol se vrať do testu. Takto postupuj, dokud nesplníš všechny úkoly. Pokud budeš úspěšný, sestavíš z písmenek správnou tajenku. Tajenka bludiště ti odhalí jedno literární dílo.

použité zdroje: vlastní