1 Periferní zařízení osobních počítačů Část 3 © 1999 – 2002, Michal Vojkůvka Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky FAST VUT v Brně Základy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Publikované materiály pochází ze zdrojů autora.
Advertisements

Periferní zařízení počítače
HARDWARE 1 STAVBA PC 6. ročník verze
POČÍTAČ.
Informatika a výpočetní technika
Hardware Fyzické vybavení počítače, vše, na co se dá sáhnout
Periferní zařízení počítače
Přídavná zařízení.
na interaktivní tabuli
HARDWAROVÉ POŽADAVKY NA MULTIMEDIÁLNÍ POČÍTAČ
Základy informatiky a výpočetní techniky 1
PC komponenty.
TISKÁRNY.
MONITOR.
TISKÁRNY VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ PC.
Základy informatiky a výpočetní techniky 1
Základy informatiky.
Rozhraní PC.
III/2 XVII ABC
Tiskárny.
Opáčko Jak funguje CD-ROM, jak čte data?
Počítačová grafika Základní pojmy.
Informační a komunikační technologie
Počítačová grafika.
ZÁKLADNÍ ČÁSTI POČÍTAČE 3
ZÁKLADNÍ DESKA MOTHERBOARD
Periferní zařízení počítače
Periferní zařízení.
Rozdělení podle principu tisku
Počítačová sestava – Základní hardware II.
Vstupní a výstupní zařízení
Co vše nám může tvořit počítačovou sestavu
Technické vybavení pro zpracování grafiky Jan Přichystal.
Jak pracuje počítač vstupní a výstupní zařízení počítače
VY_32_INOVACE_E3-02 POČÍTAČOVÝ TISK AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU: POČÍTAČOVÝ TISK Časová náročnost:
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Zdroj Parametry – napájení všech komponent PC
TISKÁRNY Tiskárna je výstupní zařízení, které slouží k přenosu dat uložených v elektronické podobě na papír nebo jiné médium (fotopapír, kompaktní disk.
HARDWARE II Periferie.
ELEKTROTECHNIKA Elektronické počítače
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Základy informatiky. 2 Stavba PC PC stolní x přenosné Zdroj: Mironet.
1 Periferní zařízení osobních počítačů Část 2 Základy informatiky a výpočetní techniky 1.
Laserové tiskárny Laserová tiskárna pracuje na obdobném principu jako kopírka – využívá fotoelektrických vlastností polovodičů (selenu), který je nanesen.
Počítačová grafika.
Podle principu tisku se dělí na:
HARDWARE 3. část.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
HARDWARE – DÍLY POČÍTAČE
ROZŠIŘUJÍ MOŽNOSTI PC ZASUNUJÍ SE DO SLOTŮ. IO KARTA PRO PŘIPOJENÍ PERIFERNÍCH ZAŘÍZENÍ K PC ( VSTUPŮ A VÝSTUPŮ ) OBSAHUJE PORTY: A/ SÉRIOVÉ – COM1, COM2.
Zvuková karta rozšiřující karta (v provedení ISA nebo PCI) do sběrnice základní desky zajišťující zvukový vstup a výstup někdy bývá přímo integrována na.
Výpočetní technika kód předmětu: VT Ing. Miroslav Vachůn, Ph.D.
Základní pojmy Grafiky
Klávesnice nejrozšířenější vstupní zařízení počítače
HARDWARE Co je to ?.
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 HARDWARE Autor: Mgr. Aleš Kozák.
HARDWARE.
Periferie je souhrnný název pro jednotky, které umožňují komunikaci počítače s okolím. K základní jed-notce se připojují kabely. Z hlediska způsobu přenosu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_13_TISKARNY.
Tiskárny a barevné prostory Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
TISKÁRNY  Jehličkové  Inkoustové  Laserové  Termosublimační  Termální.
Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Hardware Tematická oblast: Hardware osobního počítače Název vzdělávacího materiálu:Hardware.
Periferní zařízení počítače - opakování
PC Výstupní periferie.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
LASEROVÉ TISKÁRNY.
Výstupní zařízení počítače - tiskárny
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Počítač, jeho komponenty a periferní zařízení
Transkript prezentace:

1 Periferní zařízení osobních počítačů Část 3 © 1999 – 2002, Michal Vojkůvka Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky FAST VUT v Brně Základy informatiky a výpočetní techniky 1

2 TISKÁRNY Podle principu tisku se dělí na jehličkové inkoustové laserové tepelné další typy Důležité parametry tiskáren pořizovací cena hustota tisku (rozlišovací schopnost) – udává se v DPI (Dots Per Inch – bodů na palec) rychlost tisku – znaků za sekundu či stránek za minutu náklady na vytištění jedné strany bezúderové technologie úderová technologie (umožňuje tisk několika kopií současně)

3 znaky na papíře jsou vytvářeny sérií úderů jehliček tiskové hlavy pohybující se přes barvicí pásku jednotlivé jehličky jsou ovládány elektromagnety obvykle tiskárny 9- a 24-jehličkové poměrně velká hlučnost kvalita tisku závisí na opotřebování barvicí pásky hustota tisku obvykle 100 až 300 DPI nízké provozní náklady Jehličkové tiskárny

4 V klidu V provozu elektromagnet papír tiskový válec jehlička pružina barvicí páska vodicí otvory Jehličkové tiskárny

5 znak vzniká podobně jako v jehličkové tiskárně, jen místo jehliček tiskové hlavy dopadají na papír kapky rychleschnoucího inkoustu rychlost tisku srovnatelná s jehličkovými tiskárnami kvalita tisku srovnatelná s laserovými tiskárnami téměř bezhlučný provoz kvalita tisku závisí na kvalitě použitého papíru po delší době nepoužívání může inkoustová náplň zaschnout vyšší provozní náklady než u jehličkové tiskárny nízká pořizovací cena Inkoustové tiskárny

6 Technologie Bubble Jet tryskové komůrky tiskové hlavy se plní automaticky kapilárními silami inkoustem o objemu přibližně 10 pl má-li se tisknout, zapne se na krátkou dobu (asi 2  s) topné tělísko, které zahřeje inkoust na teplotu zhruba 300 °C vznikající parní bublinka vytlačuje inkoust z těla trysky inkoust nakonec opouští trysku ve formě malé kapičky rychlostí přibližně 100 km/h a dopadá na list papíru levnější tisková hlava než u technologie Piezzo poprvé v roce 1985 (Hewlett Packard – Thinkjet) Inkoustové tiskárny

7 Technologie Piezo k vystřelení kapičky inkoustu se používá piezoelektrický měnič („destička, která se po přiložení elektrického napětí deformuje – prohne“) deformací piezoelektrického měniče vznikají v kanálku s inkoustem tlakové vlny, které vystřelují kapičky inkoustu výhoda oproti Bubble Jet: elektrické napětí je přímo převáděno na mechanický pohyb (vyšší rychlost) poprvé v roce 1977 (Siemens – PT 80i) Inkoustové tiskárny

8 teplem vyvolaná chemická reakce způsobí změnu barvy papíru nutnost použití speciálního tzv. teplocitlivého papíru (jako např. u faxu) nízká kvalita, rychlost i trvanlivost tisku téměř bezhlučný provoz použití: tiskárny elektronických pokladen v autobusech, tiskárny laboratorních přístrojů, … Tepelné tiskárny

9 Laserové tiskárny Laserová tiskárna pracuje obdobně jako u kopírka – využívá fotoelektrických vlastností polovodičů (selenu), který je nanesen na kovovém tiskacím (fotocitlivém) válci. Neosvětlený selen se chová jako izolátor, a proto lze povrch fotocitlivého válce nabít elektrostatickým nábojem. Zjednodušený princip činnosti Fotocitlivý válec je nejprve nabit. Poté se na nabitý povrch fotocitlivého válce laserovým paprskem nakreslí obraz, který má být vytištěn. Místa, která byla laserem osvětlena, se vybijí. Na povrchu válce tak vznikne skrytý (latentní) obraz, který je nutno v dalších krocích zviditelnit a přenést na tiskové médium.

10 Laserové tiskárny Zviditelnění obrazu se provádí nanesením barvicího prášku (toneru), který se přichytí na válci jen na vybitých místech. Toner obvykle mívá stejný náboj jako povrch válce, proto tam, kde válec zůstal nabit, se toner neuchytí. Z válce se toner přenese na papír, na kterém je tepelně fixován (zažehlen) průchodem papíru přes vyhřívané válce.

11 Laserové tiskárny Laser Rotující zrcadlo Zásobník toneru Nabíjení povrchu válce Papír Čisticí břit Zažehlovací jednotka Čistý papírPapír s naneseným tonerem Hotový výtisk Zjednodušený princip činnosti

12 Laserové tiskárny vysoká kvalita tisku – rozlišení obvykle 600 DPI, u kvalitnějších tiskáren až 1200 DPI. vysoká rychlost tisku – obvykle 6 až 40 stránek za minutu (podle typu tiskárny) téměř bezhlučný provoz vyšší pořizovací cena a dražší provoz měl by se používat xerografický papír z důvodu menšího opotřebení tiskového válce a vyšší kvality tisku – stejně jako u kopírky při provozu laserové tiskárny vzniká lidskému zdraví škodlivý ozón, který způsobuje dráždění sliznice, kašel a bolesti hlavy (stejně jako u kopírky), proto bývají moderní laserové tiskárny vybaveny ozónovým filtrem

13 Princip barevného zobrazení (tisku) Tiskárna subtraktivní mechanismus skládání barev model CMY (Cyan, Magenta, Yellow – azurová, purpurová, žlutá) platí: azurová + purpurová + žlutá = černá Monitor aditivní mechanismus skládání barev model RGB (Red, Green, Blue – červená, zelená, modrá) platí: červená + zelená + modrá = bílá

14 Barevný model CMY (tiskárna) Y M C

15 Barevný model RGB (monitor) R G B

16 RGBCMYRGBCMY Srovnání barevných modelů RGB a CMY

17 Barevná obrazovka Delta Inline Trinitron

18 Grafická karta přídavná karta sloužící k ovládání grafiky na obrazovce nazývá se též grafický adaptér, videokarta apod. někdy bývá přímo integrována na základní desce je schopna ovládat zobrazování na obrazovce po jednotlivých bodech (zhasínat je nebo rozsvěcovat, přiřazovat jim barvu) má vlastní grafický procesor a paměť (tzv. videopaměť) čím větší část práce s přípravou zobrazení grafický procesor vykoná, tím více času zbude centrálnímu procesoru na ostatní úkony a tím rychleji počítač poběží podle typu rozšiřovací sběrnice (každá má jiný konektor a jiný způsob komunikace) můžeme grafické karty rozdělit na AGP (nejmodernější), PCI a ISA (zastaralé)

19 Grafická karta v současné době je standardem grafických karet SuperVGA (dříve např. CGA, EGA, Hercules, VGA – ke každému typu grafické karty musel být připojen odpovídající typ monitoru) pixel – zkratka z angl. picture element (obrazový bod) důležité parametry grafické karty: maximální rozlišení a maximální počet barev, které je schopna grafická karta současně zobrazit; kapacita videopaměti dnes je běžné rozlišení nejméně 1024 × 768 bodů s více než 16 miliony barev – tzv. režim TrueColor kapacita videopaměti bývá dnes 4 až 64 MB běžné jsou grafické karty s podporou trojrozměrných (3D, 3-dimensional) operací

20 Grafická karta Příklad Jak velkou část videopaměti musíme vyhradit pro uložení všech bodů na obrazovce, pracujeme-li v režimu TrueColor (24 bitů) s rozlišením 1280 × 1024 bodů? V režimu TrueColor je pro každý bod na obrazovce vyhrazeno 24 bitů, tj. 3 bajty. Každá barevná složka R, G, B je uložena v jednom bajtu, současně tedy můžeme zobrazit 2 24 = barev. Při rozlišení 1280 × 1024 bodů potřebujeme vyhradit ve videopaměti prostor s kapacitou 1280 × 1024 × 3 B, což je B, tedy necelé 4 MB.

21 Nejdůležitější parametry úhlopříčka – 14”, 15”, 17”, 19”, 21” max. rozlišení – 640 × 480, 800 × 600, 1024 × 768, 1152 × 864, 1280 × 1024, 1600 × 1200 max. obnovovací frekvence (refresh frequency) – 60 až 160 Hz (optimální 85 až 100 Hz), udává počet snímků zobrazených za jednu sekundu splňované normy – MPR II, TCO92, TCO95, TCO99 typ obrazovky možnosti – OSD resp. OSM (On Screen Display resp. On Screen Menu), vestavěné reproduktory, USB,... Monitory

22 Poznámka Obnovovací frekvence není závislá jen na monitoru, ale i na grafické kartě a jejím ovladači. Pokud grafická karta zvládá při zvoleném rozlišení např. 75 Hz a monitor 100 Hz, bude monitor pracovat s obnovovací frekvencí 75 Hz. Pokud však nastavíme na videokartě obnovovací frekvenci např. 100 Hz a monitor bude zvládat pouze 85 Hz, zobrazí se na monitoru několik přes sebe překrytých obrazů. U novějších monitorů zůstane černá obrazovka s nápisem např. Frequency out of range (Frekvence je mimo rozsah). Při koupi monitoru se nevyplatí šetřit! Monitory

23 Nastavení vlastností zobrazení Y M C

24 Displeje s kapalnými krystaly (LCD) Liquid Crystal Display Použití: displeje kalkulaček přenosných počítačů, digitálních hodinek, mobilních telefonů,... polarizační fólie kapalné krystaly, které jsou schopny působením elektrického pole měnit rovinu kmitů polarizovaného světla

25 Zvuková karta rozšiřující karta (v provedení ISA nebo PCI) do sběrnice základní desky zajišťující zvukový vstup a výstup někdy bývá přímo integrována na základní desce vstup je možný buď z mikrofonu připojeného ke konektoru Microphone nebo z externího zdroje zvukového signálu (audio výstup z televize, rádia, hudební věže) prostřednictvím konektoru Line-In výstup zvukové karty může být buď linkový (konektor Line-Out) pro připojení k hudební věži či zesilovači, nebo výkonový pro připojení sluchátek či reproduktorů (konektor označený Phone-Out nebo Speakers) většinou obsahuje i tzv. Game Port pro připojení joysticku nebo kláves s rozhraním MIDI pro zájemce o tvorbu hudby

26 Reproduktory ke zvukové kartě reproduktory (reprobedny) mohou být buď pasivní nebo aktivní pasivní reprobedny obsahují pouze samostatné reproduktory (bez zesilovače) a nevyžadují externí napájení aktivní reprobedny obsahují výkonový zesilovač společně s dalšími obvody (např. pro regulaci hloubek, výšek atd.), vyžadují externí napájení, jsou kvalitnější, po přepnutí se dají používat i jako pasivní při koupi reproduktorů se nenecháme zmást udávaným čistě teoretickým maximálním výkonem obou reproduktorů dohromady (P.M.P.O.); např. pro daný P.M.P.O. 240 W získáme jednoduchými výpočty skutečný použitelný výkon kolem 6 W na jednu reprobednu

27 Síťová karta rozšiřující karta sloužící ke vzájemné komunikaci mezi počítači v provedení ISA nebo PCI typ síťové karty musí odpovídat typu počítačové sítě (Ethernet, Token Ring nebo Arcnet) důležitým parametrem je přenosová rychlost dat (obvykle 10Mb/s nebo 100 Mb/s) může obsahovat tzv. konektor Wake-On-LAN (WOL), který slouží k “probuzení” počítače nacházejícího se v režimu SLEEP ve chvíli, kdy potřebujeme mít na tento počítač přístup z jiného počítače. Tento konektor se musí propojit se stejnojmenným konektorem na základní desce počítače.

28 Modem periferní zařízení umožňující komunikaci prostřednictvím běžné telefonní sítě (např. pro připojení k Internetu) název vznikl z angl. modulator/demodulator podle provedení se dělí na interní – v provedení ISA (starší) nebo PCI, nepotřebují napájecí zdroj, levnější; nejnovější modemy jsou pro slot AMR (Audio/Modem Riser) externí – snadné přemísťování k jiným počítačům; připojují se buď prostřednictvím sériového portu COM1, COM2 (vyžadují externí napájecí zdroj) nebo na sběrnici USB (nepotřebují napájecí zdroj) max. rychlost bps (bits per second) = 56 kbps obvykle doplněn faxem (tzv. faxmodem)

29 Další periferní zařízení Scanner – snímač obrazové předlohy (důležitým parametrem je rozlišovací schopnost v DPI) Digitální fotoaparát Snímač čárového kódu Streamer – magnetopásková zálohovací jednotka Plotter – „souřadnicový zapisovač“ Datový projektor Prostředky virtuální reality – brýle, helma, rukavice,......

30 Různá periferní zařízení Stolní scanner Grafická karta Digitální fotoaparát Externí modem

31 Různá periferní zařízení 3D-obrazovka ISDN Router LCD monitor Kamera

Literatura

33 Vrátil, Z.: Postavte si PC. BEN, Praha Horák, J.: Učebnice hardware. Computer Press, Praha Precht, M. – Meier, N. – Kleinlein, J.: EDV-Grundwissen: Eine Einführung in Theorie und Praxis der modernen EDV. Addison-Wesley, Колесниченко, О. – Шишигин, И.: Аппаратные средства РС. «БХВ», Санкт-Петербург Вильховченко, С.: Современный компьютер: устройство, выбор, модернизация. «Питер», Санкт-Петербург Graphics Supercomputing on Windows NT. Intergraph Computer Systems, Huntsville Literatura

34 Čím je dána kapacita diskové paměti? Jaké jsou nejdůležitější parametry pevných disků? Jakou kapacitu mají řádově současné pevné disky? Jakou kapacitu má disketa 3½” DS HD? Co vyjadřuje přístupová doba pevného disku? Jaká je její hodnota u současných pevných disků? Uveďte a stručně charakterizujte rozhraní současných pevných disků. V čem se odlišuje princip pevného disku od disketové mechaniky? Proč se nedoporučuje pouzdro pevného disku otvírat? Vysvětlete princip činnosti mechaniky CD-ROM. Uveďte hlavní rozdíl mezi CD-ROM, CD-R a CD-RW. Kontrolní otázky

35 Uveďte hlavní odlišnosti DVD oproti CD. Vysvětlete princip počítačové myši (s kuličkou). Co to je trackball, trackpoint, touchpad? K čemu slouží tablet? Uveďte a stručně charakterizujte nejčastěji používané herní ovladače. Kolik milimetrů měří jeden palec (inch)? V jakých jednotkách je udávána hustota tisku (rozlišovací schopnost) tiskáren? Stručně, ale výstižně, popište princip činnosti laserové, inkoustové, jehličkové a tepelné tiskárny. Stručně charakterizujte a porovnejte z hlediska kvality a rychlosti tisku laserové, inkoustové, jehličkové a tepelné tiskárny. Kontrolní otázky

36 Vysvětlete podstatu barevného tisku. Srovnejte barevné modely RGB a CMY. Co znamená zkratka CMY-K? Jaké jsou nejdůležitější parametry grafických karet? Co znamenají zkratky 2D a 3D? Co to je pixel? Popište princip činnosti barevné obrazovky. Jaké jsou nejdůležitější parametry monitorů? Co vyjadřuje obnovovací frekvence monitoru? Popište princip displeje s kapalnými krystaly (LCD). Uveďte hlavní odlišnosti mezi zobrazením na obrazovce klasického monitoru a na LCD. K čemu slouží Game Port zvukové karty? Kontrolní otázky

37 Jaký je hlavní rozdíl mezi pasivními a aktivními reproduktory? Co to je a k čemu slouží modem? Co to je a k čemu slouží plotter? Co to je a k čemu slouží scanner? Popište prostředky virtuální reality a jejich využití v praxi. Určete, zda jde o vstupní, výstupní či vstupně výstupní periferní zařízení počítače: disketová jednotka, joystick, klávesnice, modem, monitor, myš, plotter, scanner, síťová karta, snímač čárového kódu, tiskárna, zvuková karta, datový projektor. Kontrolní otázky