ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková Český jazyk – literatura Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Tento výukový materiál vznikl v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_03 ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Vrchlického 630/5, 40502, Děčín II Bc. Eva Doležalová Antický svět: Řecká a římská mytologie Český jazyk – literatura 6. ročník ZŠ Číslo materiálu: Škola: Adresa: Autor: Název materiálu: Předmět: Cílová skupina:
Metodika k výukovému materiálu Datum vytvoření: 9. 7. 2011 Téma: Antický svět Cíl prezentace: Seznámení s řeckou a římskou mytologií Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál se zaměřuje na prvky a motivy antické mytologie. Žáci se blíže seznámí s náboženstvím, olympskými bohy a bájnými postavami, představí si také římské hrdiny. Po výkladu věnují svou pozornost Starým řeckým bájím a pověstem Eduarda Petišky. Následně zdramatizují jednu z oblíbených bájí.
Řecká a římská mytologie Antický svět Řecká a římská mytologie
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Obsah: Co je to mýtus? ŘECKO └ řecké náboženství └ Jak se nám dochovaly báje? └ bájné postavy ŘÍM └ tradiční x převzatí bohové └ Prapředek Římanů VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Co je to mýtus? ► bájné vyprávění, v němž vystupují přírodní živly a nadpřirozené bytosti ► má symbolickou a náboženskou hodnotu ► zpočátku se mýty šířily ústním podáním → díky literárním autorům se mýty ustálily a byly převedeny do psané podoby VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět ► Mýty dávaly odpověď na základní otázku o vzniku světa, člověka a bohů – ti byli původně nestvůry zrozené z přírodních sil. ► Mýty byly základem řecké kultury – všichni lidé je znali a věřili jim, protože poskytovaly jistotu před neznámým vesmírem. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Řecké náboženství VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Bohové a bohyně byli všudypřítomní a vševědoucí, měli charakteristické znaky a plnili rozmanité funkce → byli velmi mocní, ovládali přírodní jevy a řídili lidské činy.
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Bohové a bohyně Počet božstev se postupem času zvyšoval. Představa, kterou si Řekové o bozích vytvářeli, se vyvíjela. Jednotlivé obřady a slavnosti se lišily podle toho, v jakém kraji se konaly, avšak hlavní bohové, mýty, chrámy a oběti byli společné všem Řekům. Řekové měli vřelý vztah zvláště k těm bohům, kteří chránili jejich města a domovy. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
Jak se nám báje dochovaly? Po staletí putovali básníci od města k městu, přicházeli na slavnosti a do královských paláců zpívat svá díla, která vyprávěla příběhy z mytologie. Kolem r. 550 př.n.l. přikázal athénský tyran Peisistratos, aby byly básně zapsány. ► Literatura: Homér, Hésiodos ► Divadlo ► Filozofie ► Dějepisectví: Hérodotos VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
Eduard Petiška: Staré řecké báje a pověsti Zasvěcenějšího průvodce, obdařeného výjimečným vypravěčským nadáním, bychom si nemohli přát. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět ŘÍM: Římané Říman obdařený praktickým duchem dával přednost činu před abstraktním myšlením. Ctil právo, zákony a dané slovo. Po dlouhou dobu mu byly vzorem obyčeje předků, které později doznaly určitých změn. Díky nesmírným a skvělým organizačním schopnostem (tato vlastnost Řekům často scházela) se původně malé městečko Řím stalo hlavním městem rozsáhlé říše. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Tradiční bohové První Římané spatřovali ve všech věcech i živých bytostech božskou moc. Tyto neurčité síly ovládaly přírodní jevy i lidskou činnost. ►Fontes – bůh studánek a potůčků ►Flora – bohyně květin ►Faunus – bůh stád ►Ianus – bůh vchodu a východu ►Vesta – bohyně životadárného ohně VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Převzatá božstva Římské náboženství se utvářelo po několik staletí a v těžkých historických dobách přejímalo prvky náboženství jiných národů – Latinů, Etrusků a zejména Řeků. Vzhled bohů se odvozoval z řeckých soch, existovaly však rozdíly v podstatě a funkci jednotlivých bohů. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Římští a řečtí bohové Iuppiter Zeus Juno Héra Neptunus Poseidón Pluto / Orcus Hádés Venuše Afrodíté Ceres Démétér Proserpina Persefoné Minerva Athéna Vulcanus Héfaistos Liber / Bacchus Dionýsos Mars Áres Saturnus Kronos Vesta Hestia VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět ► vyznamenal se mnoha hrdinskými činy Prapředek Římanů Aeneás ► postava řecké mytologie a bájeslovný zakladatel římského národa ► pocházel z rodu trójských vladařů (jeho otec Anchís byl bratrancem krále Priama) VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Aeneás byl po Hektorovi nejobávanějším a nejneohroženějším protivníkem Řeků. Byl jediným velitelem trójských vojsk, kterému se podařilo uniknout. Převyprávějte Trójskou válku. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Zpracování Aeneidy ► Život Aenea nejlépe zpracoval římský básník Publius Vergilius Maro. ► Podle Vergilia má Aeneás po úniku z Tróje hledat nový domov na západě, v dnešní Itálii. ► Své vlasti Aeneás dosáhne až po dlouholetém putování, dobrodružných příhodách a mnohdy i krvavých bojích VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
Použitá literatura a zdroje obrázků: ►Estin, Colette – Laporte, Helene: Kniha o mytologii starého Řecka a Říma. Albatros, Praha 1994. Přeložily Alena Lhotová a Hana Prousková. ISBN 80-00-00171-3. s. 9-10, 212 – 214, 222 – 223 ► Fink, Gerhard: Kdo je kdo v antické mytologii. Alpress, s.r.o., edice Klokan, Frýdek-Místek 2004. Přeložil Jiří Horák. ISBN 80-7218-992-1. s. 23. ► Fotografie na snímcích číslo 10 a 17 byly pořízeny autorkou prezentace v domácím prostředí a jedná se o následující knihy: Staré řecké báje a pověsti. Eduard Petiška. Albatros, Praha 2005. ISBN 80-00-01594-3. Aeneis. Publius Vergilius Maro. Svoboda, Praha 1970. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět
VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět