ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková Český jazyk – literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Advertisements

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Datum vytvoření: Téma: Objednávka Cíl prezentace: Zvládnutí objednávek různých druhů služeb Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál.
Číslo v digitálním archivu školy
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_02.
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_07 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_10 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace
Autor: Bc. Eva Doležalová
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ANTICKÉ ŘECKO.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Číslo materiálu: Škola: VY_32_INOVACE_11 ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Adresa:Autor:Název: Vrchlického 630/5, Děčín Bc. Eva Doležalová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_006_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12Škola: ZŠ Dr. M. Tyrše, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II.Autor: Bc. Eva Doležalová Název: Název:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_10.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
Středověk Úvod.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
FANTASTICKÁ LITERATURA
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
Číslo materiálu Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Adresa Adresa: Vrchlického 630/5, 40502,
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_18 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, Příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II. Autor: Bc. Eva Doležalová.
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_09 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice
Číslo materiálu: Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_10 Škola: Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Adresa: Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín.
Mgr. Jaroslav Křápek. Tato prezentace si klade za cíl přiblížit na několika příbězích, a to především na skladbě Narkissos a Échó, rozsáhlé a velkolepé.
Etruskové a založení Říma
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
VY_12_INOVACE_Tru_I_30 Název Eduard Petiška, Staré řecké báje a pověsti Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Staré řecké báje a pověsti.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI. Staré řecké báje a pověsti v knize Eduarda Petišky Obsah knihy: Kniha je zpracováním mýtů starého Řecka. Podobně jako většina.
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
Řecké báje (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Starověká literatura.
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková Český jazyk – literatura Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Tento výukový materiál vznikl v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_03 ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Vrchlického 630/5, 40502, Děčín II Bc. Eva Doležalová Antický svět: Řecká a římská mytologie Český jazyk – literatura 6. ročník ZŠ Číslo materiálu: Škola: Adresa: Autor: Název materiálu: Předmět: Cílová skupina:

Metodika k výukovému materiálu Datum vytvoření: 9. 7. 2011 Téma: Antický svět Cíl prezentace: Seznámení s řeckou a římskou mytologií Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál se zaměřuje na prvky a motivy antické mytologie. Žáci se blíže seznámí s náboženstvím, olympskými bohy a bájnými postavami, představí si také římské hrdiny. Po výkladu věnují svou pozornost Starým řeckým bájím a pověstem Eduarda Petišky. Následně zdramatizují jednu z oblíbených bájí.

Řecká a římská mytologie Antický svět Řecká a římská mytologie

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Obsah: Co je to mýtus? ŘECKO └ řecké náboženství └ Jak se nám dochovaly báje? └ bájné postavy ŘÍM └ tradiční x převzatí bohové └ Prapředek Římanů VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Co je to mýtus? ► bájné vyprávění, v němž vystupují přírodní živly a nadpřirozené bytosti ► má symbolickou a náboženskou hodnotu ► zpočátku se mýty šířily ústním podáním → díky literárním autorům se mýty ustálily a byly převedeny do psané podoby VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět ► Mýty dávaly odpověď na základní otázku o vzniku světa, člověka a bohů – ti byli původně nestvůry zrozené z přírodních sil. ► Mýty byly základem řecké kultury – všichni lidé je znali a věřili jim, protože poskytovaly jistotu před neznámým vesmírem. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Řecké náboženství VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Bohové a bohyně byli všudypřítomní a vševědoucí, měli charakteristické znaky a plnili rozmanité funkce → byli velmi mocní, ovládali přírodní jevy a řídili lidské činy.

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Bohové a bohyně Počet božstev se postupem času zvyšoval. Představa, kterou si Řekové o bozích vytvářeli, se vyvíjela. Jednotlivé obřady a slavnosti se lišily podle toho, v jakém kraji se konaly, avšak hlavní bohové, mýty, chrámy a oběti byli společné všem Řekům. Řekové měli vřelý vztah zvláště k těm bohům, kteří chránili jejich města a domovy. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

Jak se nám báje dochovaly? Po staletí putovali básníci od města k městu, přicházeli na slavnosti a do královských paláců zpívat svá díla, která vyprávěla příběhy z mytologie. Kolem r. 550 př.n.l. přikázal athénský tyran Peisistratos, aby byly básně zapsány. ► Literatura: Homér, Hésiodos ► Divadlo ► Filozofie ► Dějepisectví: Hérodotos VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

Eduard Petiška: Staré řecké báje a pověsti Zasvěcenějšího průvodce, obdařeného výjimečným vypravěčským nadáním, bychom si nemohli přát. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět ŘÍM: Římané Říman obdařený praktickým duchem dával přednost činu před abstraktním myšlením. Ctil právo, zákony a dané slovo. Po dlouhou dobu mu byly vzorem obyčeje předků, které později doznaly určitých změn. Díky nesmírným a skvělým organizačním schopnostem (tato vlastnost Řekům často scházela) se původně malé městečko Řím stalo hlavním městem rozsáhlé říše. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Tradiční bohové První Římané spatřovali ve všech věcech i živých bytostech božskou moc. Tyto neurčité síly ovládaly přírodní jevy i lidskou činnost. ►Fontes – bůh studánek a potůčků ►Flora – bohyně květin ►Faunus – bůh stád ►Ianus – bůh vchodu a východu ►Vesta – bohyně životadárného ohně VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Převzatá božstva Římské náboženství se utvářelo po několik staletí a v těžkých historických dobách přejímalo prvky náboženství jiných národů – Latinů, Etrusků a zejména Řeků. Vzhled bohů se odvozoval z řeckých soch, existovaly však rozdíly v podstatě a funkci jednotlivých bohů. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Římští a řečtí bohové Iuppiter Zeus Juno Héra Neptunus Poseidón Pluto / Orcus Hádés Venuše Afrodíté Ceres Démétér Proserpina Persefoné Minerva Athéna Vulcanus Héfaistos Liber / Bacchus Dionýsos Mars Áres Saturnus Kronos Vesta Hestia VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět ► vyznamenal se mnoha hrdinskými činy Prapředek Římanů Aeneás ► postava řecké mytologie a bájeslovný zakladatel římského národa ► pocházel z rodu trójských vladařů (jeho otec Anchís byl bratrancem krále Priama) VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Aeneás byl po Hektorovi nejobávanějším a nejneohroženějším protivníkem Řeků. Byl jediným velitelem trójských vojsk, kterému se podařilo uniknout. Převyprávějte Trójskou válku. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Zpracování Aeneidy ► Život Aenea nejlépe zpracoval římský básník Publius Vergilius Maro. ► Podle Vergilia má Aeneás po úniku z Tróje hledat nový domov na západě, v dnešní Itálii. ► Své vlasti Aeneás dosáhne až po dlouholetém putování, dobrodružných příhodách a mnohdy i krvavých bojích VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

Použitá literatura a zdroje obrázků: ►Estin, Colette – Laporte, Helene: Kniha o mytologii starého Řecka a Říma. Albatros, Praha 1994. Přeložily Alena Lhotová a Hana Prousková. ISBN 80-00-00171-3. s. 9-10, 212 – 214, 222 – 223 ► Fink, Gerhard: Kdo je kdo v antické mytologii. Alpress, s.r.o., edice Klokan, Frýdek-Místek 2004. Přeložil Jiří Horák. ISBN 80-7218-992-1. s. 23. ► Fotografie na snímcích číslo 10 a 17 byly pořízeny autorkou prezentace v domácím prostředí a jedná se o následující knihy: Staré řecké báje a pověsti. Eduard Petiška. Albatros, Praha 2005. ISBN 80-00-01594-3. Aeneis. Publius Vergilius Maro. Svoboda, Praha 1970. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět

VY_32_INOVACE_03 - Antický svět Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. VY_32_INOVACE_03 - Antický svět