Rozumíme silám tření? aneb Prezentace třecích sil… … v učebnicích, … ve škole, … v didaktických časopisech …?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Mechanická práce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Řešení vázaného tělesa a soustavy těles s vazbami NNTP
Ekvivalence silových soustav a statická rovnováha tělesa
2) Dynamika – Problémy Tomáš Vlasák, VIII.A Gymnázium Rumburk 2011
Princip řešení úloh soustav těles s uvážením pasivních účinků
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DRUHÝ NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Newtonovy pohybové zákony
Nonverbální úlohy - - mechanika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař KDF MFF UK PRAHA
Vysvětlení pohybu - síla (dynamika)
Zákon setrvačnosti Autor: Lukáš Polák Pokračovat.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ZVLASTNI.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
O síle působící proti pohybu
Dynamika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_NEWTONOVY.
Vzájemné působení těles
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Dynamika Síla a její účinky na těleso Newtonovy pohybové zákony
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znájí a umí využívat Newtonovy zákony.
Smykové tření, valivé tření a odpor prostředí
 Označení materiálu:VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA1_04  Název materiálu: Druhy sil  Tematická oblast:Fyzika 1.ročník  Anotace: Prezentace slouží k seznámení.
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají a umí využívat Newtonovy zákony.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
4.Dynamika.
ZRYCHLENÍ KMITAVÉHO POHYBU.  Vektor zrychlení a 0 rovnoměrného pohybu po kružnici směřuje do středu kružnice a má velikost:  Zrychlení a kmitavého pohybu.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
Síla a pohyb Stručný postup při řešení úloh: 1.Uvědomíme si, jaké působí síly (obrázek, silový diagram) 2. Formulujeme pohybové rovnice 3. Vyřešíme No,
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice, d’Alembertův princip,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Název úlohy: 5.7 Smykové tření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_31.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_713.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
Dynamika bodu. dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice,
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Skalární součin Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu skalární součin Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace:
DYNAMIKA Newtonovy zákony: První Newtonův zákon: (zákon setrvačnosti)
Geometrická definice absolutní hodnoty Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení geometrického významu absolutní hodnoty Datum vypracování:
Směrnicová rovnice přímky
HRW kap. 3, také doporučuji projít si dodatek E
Parametrická rovnice přímky
M ECHANICKÝ POHYB Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
INERCIÁLNÍ A NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM 3. Newtonův zákon.
11. Energie – její druhy, zákon zachování
5. Kinematika – vyjádření neznámé ze vzorce, práce s grafy
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
1. Urči co se pohybuje snáze?
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
ZÁKON SÍLY. ZÁKON SÍLY ? Umíš odpovědět Jaký vliv má síla na pohyb tělesa Na čem závisí změna rychlosti Ovlivňuje změnu rychlosti tělesa jeho hmotnost.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Maminka začne roztlačovat kočárek, který je v klidu na vodorovné podlaze. Tlačí ho stálou silou o velikosti 9 Newtonů, která má také vodorovný směr. Za.
1. Newtonův pohybový zákon – Zákon síly
3. Pohybová rovnice tuhého tělesa
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_20 Síly.
Transkript prezentace:

Rozumíme silám tření? aneb Prezentace třecích sil… … v učebnicích, … ve škole, … v didaktických časopisech …?

Co najdeme v učebnici? Samostatná informativní kapitola: bez návaznosti na Newtonovy zákony bez důkladného procvičení Důsledek: povrchní, málo ucelené, … znalosti (studentů)

Test A (30 minut, 111 studentů) (zadáno: první až třetí ročník gymnázia, konec druhého pololetí)

Znění testových úloh (zkráceno) v jednotlivých etapách určit velikosti působících sil: …totéž ve zrychleném výtahu: určit okamžik, kdy se hranol pohne: 18 %, pouze kvalitativně správně jediný student pouze neúplné kvalitativní odpovědi

Test B (30 minut, 114 studentů) Úlohy: v analogii s Testem A, řešení požadováno v IVS

Hodnocení výsledků testů Obecný přístup studentů: Testování konkrétních znalostí: neúplné a rozporuplné odpovědi bez požadovaného zdůvodnění nedůsledné rozlišování mezi vektory a jejich složkami vysoké procento chybějících odpovědí (až 47%) neznalost pojmu SILOVÝ ZÁKON neznalost pojmu SILOVÝ ZÁKON neznalost pojmu VAZEBNÍ PODMÍNKA neznalost pojmu VAZEBNÍ PODMÍNKA

Silový zákon & Vazební podmínka Silový zákon: “kvantitativní (matematické) vyjádření velikosti konkrétní síly” Příklad: vztah pro dynamickou třecí sílu: T d =fN (studenti: T d =fmg) Vazební podmínka: “geometrická omezení pohybu” Příklad: určení tlakové síly (jakékoli) podložky určení okamžité velikosti statické třecí síly statická třecí síla: T s ≤ f 0 N … ! DEFINICE f 0 !

Shrnutí aneb Jak postupovat? 1. Výčet působících sil (včetně nákresu) 2. Formulace druhého Newtonova zákona (2. NZ) + silové zákony + vazební podmínky 3. Přepis 2. NZ do skalárního tvaru 4. Řešení rovnic úvahy typu “F=0 právě když a=0”

Konkrétní ukázka: Řešení testu A

Kde všude může být problém… středoškolští studenti recenzenti didaktických časopisů Physics Education: Školská fyzika: nová koncepce časopisu výsledek: …článek je “příliš matematický”… - nepochopení pojmu “vazební podmínka” - problémy s “neinerciálností” vztažné soustavy - zafixované “učebnicové myšlení” … PROČ JINAK??? - napadání způsobu testování … atd … … a jak jej odstranit?

Pokud se podaří… aneb Úlohy z běžného života směr statické třecí síly při chůzi: - opravdu působí třecí síla “proti pohybu”? - co by bylo, kdyby “nebylo tření”…? analogicky: rozjezd/brzdění auta či jízdního kola vliv vzorku na letní a zimní pneumatice … atd …