Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Podmínky lomených výrazů (EUPŠM1), M 9.r. Zpracoval:Mgr. Anna Matějová
Anotace: DUM je zaměřen na vyvození určování podmínek u lomených výrazů. Žáci rozlišují, kdy má daný lomený výraz smysl a kdy smysl nemá. DUM byl vytvořen:
Lomený výraz výraz s proměnnou ve jmenovateli Např: Výraz ve jmenovateli zlomku má hodnotu různou od nuly. Úkol: Vysvětli, proč ve jmenovateli nemůže být hodnota výrazu rovná nule.
Lomený výraz výraz s proměnnou ve jmenovateli Např: Výraz ve jmenovateli zlomku má hodnotu různou od nuly. Úkol: Vysvětli, proč ve jmenovateli nemůže být hodnota výrazu rovná nule. Nulou nelze dělit! Vždy určujeme platnost lomeného výrazu.
Př č. 1: Urči, kdy má daný výraz smysl: jmenovatel musí být různý od nuly Řešení: – 6 Výraz má smysl pro všechna reálná čísla kromě – 6.
1.Urči, pro které hodnoty proměnné x mají lomené výrazy smysl: a) b) c) d) e) f) g) h) i)
Výsledky:
Lomený výraz nemá smysl má smysl pro pro pro pro všechna
Př č. 2: Urči, pro které hodnoty proměnné x nemá výraz smysl. Řešení: Výraz nemá smysl pro čísla 3 a – 3. Důsledně rozlišuj, kdy má výraz smysl a kdy nemá výraz smysl.
2. Urči, pro které hodnoty proměnn ých x a y nemají lomené výrazy smysl: a) b) c) d)e)f)
2. Urči, pro které hodnoty proměnn ých x a y nemají lomené výrazy smysl: a) b) c) d)e)f) Výsledky: a) b) c) má smysl pro všechna x d) e) f)
3. Urči, pro které hodnoty proměnných mají lomené výrazy smysl: a) b) c) d)e)f) g)h)i)
Výsledky a řešení:
Citace: - vlastní zdroje