DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly MASARYKOVA OBCHODN Í AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jič í n Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace T é ma Cvičení na funkční styly, slohové postupy a útvary Označen í DUMU VY_12_INOVACE_102 Jm é no autora Petr Brož Datum vytvořen í 18. července 2013 Anotace Materiál slouží k zopakování a procvičení rozpoznávání funkčních stylů a slohových postupů. Obsahuje úvodní opakování znalostí a ukázky textů různých funkčních stylů s úkoly k interpretaci.
Opakování 1. Uveďte funkční styly 2. Uveďte slohové postupy a stručně je charakterizujte 3. Uvádějte příklady slohových útvarů jednotlivých funkčních stylů 4. Uvádějte slohové útvary založené vždy na jiných dominantních slohových postupech.
Cvičení Průmyslový palác shořel Ve čtvrtek večer zničil oheň levé křídlo Průmyslového paláce, dominanty pražského Výstaviště. Krátce po požáru odhadovali hasiči škodu až na jednu miliardu korun. Spekulace o příčině požáru se naplno rozběhly už v době, kdy vyšetřovatelé ještě žádné informace neposkytovali. Zničené křídlo paláce měl totiž pronajaté Jan Kočka, bratr před týdnem zavražděného Václava Kočky Přiřaďte text k funkčnímu stylu a uveďte použité slohové postupy 2.Pokuste se rovněž určit slohový útvar 3.Uveďte význam výrazu v textu spekulace. Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj textu.
Cvičení Vážené paní profesorky, vážení páni profesoři, vážení studenti, v úterý 28. října jsme si připomněli 90. výročí vzniku našeho samostatného státu. Dovolte mi, abych Vám několika větami tuto historickou událost přiblížila. Vznik Československé republiky souvisí s koncem 1. sv. války. 28. července 1914 vypukl nejničivější konflikt v dosavadních dějinách lidstva. U jeho počátku stálo Rakousko- Uhersko, jehož součástí byly i české země a Slovensko. Válka trvala nekonečné čtyři roky a bylo jasné, že po jejím skončení se podstatně změní mocenské poměry v Evropě a možná i její politickozeměpisná mapa. 1.Přiřaďte text k funkčnímu stylu a uveďte použité slohové postupy 2.Pokuste se rovněž určit slohový útvar 3.Ve kterém roce vznikla Československá republika? Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj textu.
Cvičení Navečer s krásnorukým se vrátiv k jeskyni bravem, ihned v prostornou sluj svá tučná stáda si vehnal,všecka, ni jediný kus tam nenechal, v hlubokém dvoře,buďto že tušil něco, neb bůh mu tu myšlenku vnukl. Potom velký balvan dal ke vchodu, lehce jej zvednuv, sedl a počal dojit své ovce, a pod každou postavil mládě. Když pak spěchaje pilně, už dokončil tyto své práce, dva zas popadl z nás a hned si je připravil k jídlu. 1.Přiřaďte text k funkčnímu stylu a uveďte použité slohové postupy 2.Pokuste se rovněž určit i útvar 3.Z jakého díla je uvedená ukázka? 4.Jaký je význam slova brav? Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj textu.
Cvičení Za účelem zařízení zámeckého interiéru koupím starý pravý perský ručně vázaný koberec, i poškozený. Telefon Přiřaďte text k funkčnímu stylu a uveďte použité slohové postupy 2.Pokuste se rovněž určit slohový útvar. Kde byste se mohli s uvedeným textem setkat? 3.Jaký je význam slova interiér. Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj textu.
Doporučené použité materiály BOLFOVÁ, K. – SRPOVÁ, H. Stylistika, Učební text pro distanční formu vzdělávání. 1. vyd., Orlová ISBN s. 12 BOLFOVÁ, K. – SRPOVÁ, H. Stylistika, Učební text pro distanční formu vzdělávání. 1. vyd., Orlová ISBN s. 12 ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN, ISBN s. 82 ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN, ISBN s. 82 STYBLÍK V. – ČECHOVÁ M. Stručná mluvnice česká, Mluvnická a slohová cvičení.8. vyd.Praha: Fortuna ISBN STYBLÍK V. – ČECHOVÁ M. Stručná mluvnice česká, Mluvnická a slohová cvičení.8. vyd.Praha: Fortuna ISBN