Michal Krňák, Oktáva A Železnice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

Železniční doprava a programovací období
Rozvojové záměry na železnici
PRO ČD V EVROPSKÉM KONTEXTU
Železniční doprava Lucie Váchová, OA.
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
Dvořák Radek 9.A.
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Jejich současnost a budoucnost… TRAINREPORT,CDJIRIK 23.Března 2011.
Železniční spojení Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla
Matematika a její využití v geografii
Slouží k přemísťování lidí, zboží, surovin a informací
Integrovaný dopravní systém
Rusko Největší země světa, rozkládající se na evropském i asijském kontinentu. 2/3 země leží v tzv. severní zóně s trvale nepříznivými klimatickými podmínkami.
Doprava.
Současnost a budoucnost tratí 171 a 173
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
DRUHY DOPRAVY Lodní doprava Železniční doprava Letecká doprava
Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice
ÚVOD DO ŽELEZNIC.
Česká republika: Železniční doprava Hospodářský zeměpis
III/2 XV A
Společenské a hospodářské prostředí
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
Registrační číslo projektu
Dopravní a liniové stavby 11 Železniční infrastruktura
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
GEOGRAFIE DOPRAVY II. Martin VRZALA.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Autor: Mgr. Helena Nováková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Doporučené zdroje pro studium předmětu "Trakční vozidla MHD"
Hana Škopková, VI.B Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
EgroNet. Co je EgroNet  Projekt výstavy Expo 2000 v Hannoveru  Systém příměstské osobní dopravy  Spojuje Karlovarský kraj, Bavorsko, Duryňsko a Sasko.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 DOPRAVA „ KREV HOSPOD Á ŘSTV Í“ 1.
(Cena děkana Fakulty dopravní, ČVUT Praha)
Proč nezatracovat železniční dopravní prostředky?
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Michal Petřík, Petr Poremski, Daniela Uhrovičová, Ondřej Šimečka
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Rozdělení staveb Návrhové prvky. Vývoj železniční sítě Železniční síť se rozvíjela časově i místně souběžně s rozvojem industrializačního cyklu 19. a.
Ministerstvo dopravy České republiky Rozvoj železniční infrastruktury s vazbou na Sasko a Dolní Slezsko.
Doprava Č R. HISTORIE hlavní cesty v době římské 1. až 4. století Jantarová cesta.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Sedláček. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Nákresný jízdní řád Grafické znázornění jízdy vlaku v nákresném jízdním řádu NJŘ = grafické znázornění časových poloh - jízdy vlaků na dané.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: Z 8/19 Předmět: Zeměpis Ročník: 8. ročník Jméno.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_33-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název:VY_32_INOVACE_05_03A_Doprava v ČR Téma:Zeměpis České republiky.
Fyzika - referát Vlaky.
Rozvojové záměry na železnici
VLAKY Od koněspřežky po super vlaky Autor: Eduard Špička.
Infrastruktura ve Středočeském kraji
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
Historie železniční dopravy
Digitální učební materiál
osobní doprava patří do sféry služeb
Materiálně-technické podmínky železniční dopravy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Svobodová Alena
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Železniční doprava 19. stol.
Vysokorychlostní železnice pro ČR Železniční konference Pardubice Jiří Pohl, Siemens Mobility, s.r.o. člen Výboru pro udržitelnou.
Transkript prezentace:

Michal Krňák, Oktáva A Železnice

Obsah Základní rozdělení Historie Železnice ve světě > jednotlivé kontinenty > ekonomický význam > výhody/nevýhody Železnice v ČR > vývoj > minulost, současnost, budoucnost Zajímavosti

Základní rozdělení Podle významu > celostátní > regionální Podle počtu kolejí > jednokolejná > dvou a vícekolejné Podle trakce > s nezávislou trakcí > elektrifikované Podle účelu > osobní doprava > nákladní doprava Podle rychlosti > konvenční > vysokorychlostní

Historie

První železnice animální (se zvířecím pohonem-např První železnice animální (se zvířecím pohonem-např. koněspřežné), vznikají na přelomu 18. a 19. století První parní lokomotiva 1808 (Robert Trevithick) Účelné využití až od poloviny 19. století První pokusný el. provoz koncem 19. století 1897 vynález dieselového motoru 1964 první vysokorychlostní vlak “Shinkansen“ v Japonsku

Železnice ve světě Severní Amerika > vyjma pobřeží velmi řídká žel. síť > orientace na dálkovou dopravu > Kanada-především nákl. doprava Jižní Amerika > převažuje os. doprava > málo financí do železnice => zastaralé > za posl. 30 let ústup žel. sítě o 50% > velkou roli hraje terén (pralesy, hory) > Andy-převážně úzkorozchodné železnice Asie > velké kontrasty, záleží na přírodních podmínkách > železniční velmoci-Čína, Indie, Severní Korea > (jediná veřejná doprava) > Transsibiřská magistrála Moskva-Vladivostok Afrika > zastaralé železnice, často ještě parní provoz > především dálkové trasy Austrálie > podobnost se Sev. Amerikou => dálkové trasy, velmi řídká síť > železnice však vysoce ziskové

Železnice v ČR

Vývoj 1835-koněspřežná železnice z Č. Budějovic do Lince První lokomotivní železnice 1839 z Brna do Břeclavi Hlavní tah Praha-Česká Třebová a dále na Moravu uveden do provozu v r. 1845 Budování nebývalého množství místních drah První el. provoz v Evropě 1903 (Tábor-Bechyně) Pravidelná el. doprava v pražském uzlu od pol. 20. let Dieselové lokomotivy od 50. let 1981-definitivní konec pravidelného parního provozu 1988-zavedení rychlosti 140 km/h na trati Brno-Břeclav 1993-začátek výstavby prvního tranzitního koridoru (úsek Praha-Kolín) 2001-zavedení rychlosti 160km/h na vybraných úsecích 1. koridoru 2003-první zkušební jízdy vyskorychlostních jednotek ř. 680 “Pendolino“

Minulost V období R.-U. prudký rozvoj železnice (moderní a rychlý dopr. prostředek) Na území Čech železnice v každém městě nad 5000 obyv. Za období První republiky levný a zároveň výnosný způsob dopravy 1935-ČSD, nejhustší síť na světě Po r. 1948 mírný úpadek, avšak stále výnosné Situace se obrací od pol. 70. let Po r. 1989 železnice zadlužené, každým rokem dluh roste

Současnost Zastaralý vozový park (poslední výrazná obnova na přelomu 70. a 80. let Snaha oddlužit se (rušení spojů i drah samotných-např. 1997, 2004, 2007) Orientace na dálkovou nákl. a rychlíkovou dopravu Restrukturalizace podniku Č(S)D -> ČD, ČD CARGO, SŽDC

Budoucnost? Další rušení ztrátových drah (možný ústup žel. sítě až o 60% oproti dnešku) Budování dalších tranzitních koridorů (Praha-ČB-Linz, Praha-Plzeň-Cheb-Nürnberg) Budování vysokorychlostních tratí nad 200 km/h? Úplná obnova vozového parku (nutnost)

Zajímavosti Nejdelší přímý úsek železnice 478 km (Austrálie) Nejdelší tunel Seikan (Japonsko), 53 km Nejvýše položená žel. stanice na světě 5070m (trať Golmud-Lhasa v Tibetu) Nejrychlejší pravidelná doprava-Šinkanzen (až 360 km/h)

Zdroje wikipedia.cz zelpage.cz k-report.net google.cz (obrázky) knihy > Zrození železnic (Baset, 2004) > Encyklopedie železnic (Fortuna, 1992)

Děkuji za pozornost 