Michal Krňák, Oktáva A Železnice
Obsah Základní rozdělení Historie Železnice ve světě > jednotlivé kontinenty > ekonomický význam > výhody/nevýhody Železnice v ČR > vývoj > minulost, současnost, budoucnost Zajímavosti
Základní rozdělení Podle významu > celostátní > regionální Podle počtu kolejí > jednokolejná > dvou a vícekolejné Podle trakce > s nezávislou trakcí > elektrifikované Podle účelu > osobní doprava > nákladní doprava Podle rychlosti > konvenční > vysokorychlostní
Historie
První železnice animální (se zvířecím pohonem-např První železnice animální (se zvířecím pohonem-např. koněspřežné), vznikají na přelomu 18. a 19. století První parní lokomotiva 1808 (Robert Trevithick) Účelné využití až od poloviny 19. století První pokusný el. provoz koncem 19. století 1897 vynález dieselového motoru 1964 první vysokorychlostní vlak “Shinkansen“ v Japonsku
Železnice ve světě Severní Amerika > vyjma pobřeží velmi řídká žel. síť > orientace na dálkovou dopravu > Kanada-především nákl. doprava Jižní Amerika > převažuje os. doprava > málo financí do železnice => zastaralé > za posl. 30 let ústup žel. sítě o 50% > velkou roli hraje terén (pralesy, hory) > Andy-převážně úzkorozchodné železnice Asie > velké kontrasty, záleží na přírodních podmínkách > železniční velmoci-Čína, Indie, Severní Korea > (jediná veřejná doprava) > Transsibiřská magistrála Moskva-Vladivostok Afrika > zastaralé železnice, často ještě parní provoz > především dálkové trasy Austrálie > podobnost se Sev. Amerikou => dálkové trasy, velmi řídká síť > železnice však vysoce ziskové
Železnice v ČR
Vývoj 1835-koněspřežná železnice z Č. Budějovic do Lince První lokomotivní železnice 1839 z Brna do Břeclavi Hlavní tah Praha-Česká Třebová a dále na Moravu uveden do provozu v r. 1845 Budování nebývalého množství místních drah První el. provoz v Evropě 1903 (Tábor-Bechyně) Pravidelná el. doprava v pražském uzlu od pol. 20. let Dieselové lokomotivy od 50. let 1981-definitivní konec pravidelného parního provozu 1988-zavedení rychlosti 140 km/h na trati Brno-Břeclav 1993-začátek výstavby prvního tranzitního koridoru (úsek Praha-Kolín) 2001-zavedení rychlosti 160km/h na vybraných úsecích 1. koridoru 2003-první zkušební jízdy vyskorychlostních jednotek ř. 680 “Pendolino“
Minulost V období R.-U. prudký rozvoj železnice (moderní a rychlý dopr. prostředek) Na území Čech železnice v každém městě nad 5000 obyv. Za období První republiky levný a zároveň výnosný způsob dopravy 1935-ČSD, nejhustší síť na světě Po r. 1948 mírný úpadek, avšak stále výnosné Situace se obrací od pol. 70. let Po r. 1989 železnice zadlužené, každým rokem dluh roste
Současnost Zastaralý vozový park (poslední výrazná obnova na přelomu 70. a 80. let Snaha oddlužit se (rušení spojů i drah samotných-např. 1997, 2004, 2007) Orientace na dálkovou nákl. a rychlíkovou dopravu Restrukturalizace podniku Č(S)D -> ČD, ČD CARGO, SŽDC
Budoucnost? Další rušení ztrátových drah (možný ústup žel. sítě až o 60% oproti dnešku) Budování dalších tranzitních koridorů (Praha-ČB-Linz, Praha-Plzeň-Cheb-Nürnberg) Budování vysokorychlostních tratí nad 200 km/h? Úplná obnova vozového parku (nutnost)
Zajímavosti Nejdelší přímý úsek železnice 478 km (Austrálie) Nejdelší tunel Seikan (Japonsko), 53 km Nejvýše položená žel. stanice na světě 5070m (trať Golmud-Lhasa v Tibetu) Nejrychlejší pravidelná doprava-Šinkanzen (až 360 km/h)
Zdroje wikipedia.cz zelpage.cz k-report.net google.cz (obrázky) knihy > Zrození železnic (Baset, 2004) > Encyklopedie železnic (Fortuna, 1992)
Děkuji za pozornost