Počátek elektrické doby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická indukce
Advertisements

Název projektu: Škola a sport
Elektromotory Definice: Elektromotory jsou stroje, které přeměňují elektrickou energii na mechanickou práci. ZŠChodov, Komenského 273.
FIKAP, s. r. o. Obchodní akademie, Plzeň nám. T. G. Masaryka Plzeň IČ: DIČ:
Magnetické pole elektrického proudu
Život.  Jeho otec byl lékárník.  Kvůli finančním potížím jeho rodiny, nemohl Hanz chodit do školy. Učil se sám z knih.  Ve 12. letech pomáhal svému.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Elektrický obvod a jeho části
Magnetické pole cívky s proudem
Elektromagnetická indukce
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Ing. Radek Pavela Elektromagnetismus.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 9.
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
Magnetická indukce magnetování
Mag. pole – opakování magnet – póly, netečné pásmo, magnetizace, domény, ferity, mag. pole, indukční čáry, Vodič s proudem = magnetické pole H. CH. Oersted.
Magnetizmus Co je to magnet Jaké vlastnosti má magnet
Elektrický obvod V..
Upozornění Vydržte prosím až do konce přednášky
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastElektřina a magnetismus DUMVY_32_INOVACE_MF_111.
* Jev, při kterém se do vodiče umístěného do proměnného magnetického pole indukuje elektromotorické napětí. * Jestliže je vodič v uzavřeném elektrickém.
Magnetické kyvadlo stativ nit matička magnety.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
zpracovaný v rámci projektu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s vlastnostmi a využitím železa,
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhElektrodynamika.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F19/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Magnetismus Autor: Bc. Jana.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Elektromagnet Jak určíme v přírodě světové strany
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Člověk a příroda Fyzika Člověk a příroda Co vím o síle? VY_52_INOVACE_11 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhElektrodynamika.
André Marie Ampére Francouzský matematik a fyzik.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
Elektromagnetická indukce
ELEKTROMAGNET.
14. STACIONÁRNÍ MAGNETICKÉ POLE
Elektromagnetická indukce
15. NESTACIONÁRNÍ MAGNETICKÉ POLE
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Základní principy.
MAGNETIZACE LÁTEK Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 08.
INDUKČNÍ ČÁRY MAGNETICKÉHO POLE
Magnetické pole vodiče s proudem. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
15. NESTACIONÁRNÍ MAGNETICKÉ POLE
Magnetické pole cívky s proudem
Magnetické pole cívky, elektromagnet
FYZIKA Magnetické pole vodiče s proudem
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_18.
magnetické pole zesílené magnetické pole zeslabené
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektromagnetická indukce
MAGNETIZACE LÁTEK Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Elektromagnetická indukce
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_B3 – 16 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Elektromagnetická indukce
Elektromagnetická indukce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elektrodynamický Reproduktor
14. STACIONÁRNÍ MAGNETICKÉ POLE
Magnetická indukce magnetování
Střídavý proud - 9. ročník
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
MAGNETICKÝ INDUKČNÍ TOK
Elektromagnetická indukce
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Fyzika 2.D 6. hodina.
Transkript prezentace:

Počátek elektrické doby Neuvěřitelná indukce

Trocha historie 1820 – Oerstedův pokus – kolem vodiče s proudem je magnetické pole 1831 – Michael Faraday provádí tři základní pokusy Je třeba připomenout, že jev elektromagnetismu nebyl podle korpuskulární hypotézy očekáván. Coulombův zákon pro elektřinu a magnetismus vycházel z tradiční představy základní rozdílnosti mezi oběma, a tudíž i z představy, že vzájemná přeměna je nemyslitelná. Ten, kdo tyto zákony akceptoval, tedy elektromagnetický jev očekávat nemohl. Pro Oersteda byla situace zcela jiná. Kantova doktrína „základní síly„ jej přímo k myšlence přeměny sil přivedla. Bylo ale nutné objevit podmínky, za kterých k této přeměně může dojít. Zvláštní podmínky pro přeměnu elektřiny v magnetismus byly Oerstedem vydedukovány z podstaty elektřiny. V souladu se svou filozofií pak to, co dnes označujeme Ampérovou zásluhou za elektrický proud, považoval za „elektrický konflikt„ (conflictus electricus). Představoval si jej jako srážku dvou opačných elektrických fluid pohybujících se proti sobě. Když byl „elektrický konflikt„ omezen do tenkého drátu, vzniklo teplo. Byl-li průměr drátu dále zmenšen, vzniklo světlo. Oersted tímto postupem došel k názoru, že při dalším zmenšování průměru drátu může „elektrický konflikt„ vyvolat vznik „sil magnetických„. Na základě této analogie tak Oersted již v roce 1813 předpověděl existenci elektromagnetického jevu. Mýlil se ovšem v jím určených podmínkách. Tento omyl spolu se zvyšujícím se pedagogickým zatížením byl příčinou oddálení experimentálního ověření jeho teoretické předpovědi. Obvykle se tento Oerstedův pokus popisuje jako náhodný experiment, který vedl k fundamentálnímu objevu (obr. 1). Z toho, co již bylo uvedeno, však lze usuzovat na více než jen pouhou náhodu. Jistá „náhoda přející duchům připraveným„ však při pokusu přece jen svou roli hrála. Když totiž Oersted umístil kus drátu uzavřeného proudového okruhu vodorovně a v pravém úhlu nad magnetkou, ta zůstala v klidu. Oersted usoudil, že elektrický proud na magnetku nepůsobí a tento pokus dále neopakoval. Když však na konci přednášky náhodně pohnul drátem uzavřeného okruhu do polohy rovnoběžné s magnetkou, ta se hned otočila o úhel téměř 90°. Často se uvádí, že na to byl upozorněn jedním z posluchačů. Překvapený Oersted svůj pokus neustále opakoval – výsledek však byl stále stejný. Obrátil směr proudu a magnetka se vychýlila v opačném směru. Potom vkládal mezi vodič a magnetku různé materiály (sklo, dřevo, kov apod.), ale účinek se ani tehdy nezměnil. O Oerstedově experimentu lze tedy říci, že pokus byl záměrný, avšak úspěch byl náhodný. Zdroj: http://www.odbornecasopisy.cz/index.php?id_document=25445 1. Vytvořil soustavu dvou cívek na společném železném prstenci. Když pak do jedné (I) přivedl přes spínač elektrický proud z baterie, tak se magnetka2, rovnoběžně umístěná pod vodorovným drátem spojujícím konce druhé cívky (II), vychýlila a poté se vrátila do původní polohy. Po přerušení proudu v první cívce se magnetka vychýlila na opačnou stranu a vrátila zpět. 2. Při druhém pokusu zasouval do vzduchové cívky (solenoidu) tyčový per- manentní magnet. Při vsouvání magnetu zjistil výchylku na jednu stranu, při vysouvání na opačnou stranu. Jakmile pohyb magnetu zastavil, vrátila se mag- netka do původní polohy. Přitom je lhostejné, zda pohybujeme magnetem nebo cívkou, rozhodující je relativní pohyb. 3. Pro třetí pokus zhotovil měděný kotouč, jehož obvod a osa byly pomocí klouzavého kontaktu vodivě spojeny drátem, pod nímž se nacházela indikační magnetka. Když kotoučem otáčel v magnetickém poli permanentního magnetu, pozoroval výchylku magnetky v jednom směru; když směr otáčení změnil, přešla výchylka magnetky v opačnou. Zdroj: http://fyzikalniolympiada.cz/texty/indukce.pdf

Pokus: Magnet roztáčí hliníkovou nádobu Pomůcky: silný magnet hliníková nádoba (od paštiky, z kalorimetru) láhev korková zátka jehla (párátko)

Pokus: Vířivé proudy Pomůcky: silný magnet měkká podložka ( bublinková folie) papírová roura od alobalu role alobalu

Pokus: Indukční vařič nezapálí polystyren Pomůcky: indukční vařič polystyren (dřevěná podložka, mřížka, papír) hrnec s vodou teplocitlivý papír

Pokus: Indukční vařič a alobal Pomůcky: indukční vařič alobal

Pokus: Indukční vařič rozsvítí žárovku

Materiál a zdroje: silné magnety: http://www.neomag.cz Ferrofluid 20ml + magnet 499,00 Kč Magnet 18x10 4x 204,00 Kč Platba: dobírkou, doprava: obchodní balík, dobírkou 130,00 Kč Celková cena objednávky včetně DPH 833,00 Kč indukční vařič: http://www.eva.cz Vařič BT-180 G3 indukční 999,- Kč Poplatek za likvidaci elektroodpadu 12,- Kč POST Doprava nákupu 99,- Kč Cena celkem: (s DPH) 1098,- Kč Více o indukčním vařiči: http://kdf.mff.cuni.cz/~zilavy/clanky/Pokusy_s_indukcnim_varicem.pdf