PREKRIM Michaela Veselá Společně k bezpečí, o.s..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Poslání Intervenčního centra
„Preventivní aktivity MV - bezpečný prostor pro seniory“
EStrategie statutární město Ostrava Ing.Jaromír Tomala
Systém včasné intervence ve Svitavách
Vlastní hodnocení školy
PREKRIM - SWOT Michaela Veselá Společně k bezpečí, o.s.
Odborná diskuze o prevenci konzumace alkoholu mladistvými v Plzni Ing.Aleš Průša.
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Policie ČR partner dalších orgánů státu a samosprávy Senát Parlamentu ČR Ing. Jaroslav Salivar 1. náměstek ministra vnitra.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Vzdělávání finanční gramotnosti dospělých
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Veřejné projednání návrhu 2
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Datum: Zpracovali: Tomáš Hirt, Daniel Hůle, Ladislav Toušek Analýza potřebnosti služeb sociální prevence v Plzeňském kraji Zadavatel:
AKTUÁLNÍ PROBLÉMY NA ÚSEKU ODHALOVÁNÍ A VYŠETŘOVÁNÍ SEXUÁLNĚ MOTIVOVANÉ TRESTNÉ ČINNOSTI PÁCHANÉ NA DĚTECH mjr. Mgr. Jan Machuta 3. oddělení SKPV OOK.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Program prevence kriminality PARTNERSTVÍ
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
(2) Doporučení odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra k realizaci vybraných projektů prevence kriminality na místní úrovni.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Krajská koordinátorka prevence rizikového chování
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Setkání s veřejností na téma bezpečnost městys Nehvizdy 5. ročník.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Kriminologie a penologie SPR508, Mgr. Petra Horová
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Praha bezpečně online projekty prevence elektronického násilí a kyberkriminality páchané na dětech a dětmi Modelový příklad pro II. videokonferenci.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
MINISTERSTVO OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY. SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ PERSONÁLU REZORTU MINISTERSTVA OBRANY Praha, červen.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
Kraje pro bezpečný internet Pracovní setkání, ZSMV Hotel Solenice Tomáš Marek, koordinátor KPBI, Krajský úřad Plzeňského kraje.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Tým pro mládež Plzeň-město v rámci projektu „Na správnou cestu!“
Ing. Aleš Průša. Co bylo na počátku ? Primárně je nutné předcházet protiprávním jednáním ve městě, obci Společná odpovědnost samosprávy a PČR za oblast.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Komunitní plánování ORP Roudnice nad Labem – spolu a inovativně.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Kvalita života Chybí zázemí pro setkávání lidí Chybí setkávání a společně trávený čas lidí, jako prostředek komunikace, posilování sociálních vazeb atd.
Mezioborovým vzděláváním ke zvýšení bezpečnosti seniorů 29. října 2015 Republikový výbor pro prevenci kriminality.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Útvar pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie a vyšetřování Útvar pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie.
PRACOVNÍ SKUPINA PRO OBLAST BEZPEČNOST A PREVENCE SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝCH JEVŮ Brno Mgr. Marcela Nosálová, lokální konzultantka pro oblast.
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Setkání s veřejností na téma bezpečnost
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Akční plán Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období
Průzkum říjen 2016 MMR – odbor regionální politiky, odd. řízení strategie regionálního rozvoje Úřad vlády ČR – Agentura pro sociální začleňování Distribuce:
Strategie regionu, obce
10 pilířů reformy Policie ČR
Tisková konference
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

PREKRIM Michaela Veselá Společně k bezpečí, o.s.

PRAVIDLA PRO NAKLÁDÁNÍ S TEXTY V PREZENTACI – texty je možné používat pouze pro vlastní potřebu. Úmysl text jakkoliv zveřejnit nebo šířit je nutné dopředu konzultovat se Společně k bezpečí o.s.

Společně k bezpečí o.s. je - akreditovaným zařízením MŠMT pro DVPP rozhodnutím Č.j.: 26 348/2007-25. - akreditovanou vzdělávací institucí MV s číslem akreditace AK/I-31/2010 vydaným pod Č.j.MV-58 629-3/EVS-2010 - akreditovanou vysílající organizací v oblasti dobrovolnické služby rozhodnutím MV Č.j.: OP-206-3/DS-2007 - registrovaným poskytovatelem sociálních služeb –terénní programy,rozhodnutím KÚ středočeského kraje pod Č.j.: 82/125180/2007/Soc/Paz - osoba oprávněná k výkonu sociálně-právní ochrany dětí na základě rozhodnutí KÚ středočeského kraje pod Č.j.: 68139/2008/KUSK

Společně k bezpečí o.s. pro Policii ČR: vzdělávání (prevence kriminality – např. povinné kurzy pro PIO, community policing, sociální vyloučení a úloha policie, extremismus, korupce, právo ve škole…), poradenství a konzultace (interdisciplinární spolupráce, community policing, zprostřekování príkladů dobré praxe, právo ve škole…), společné projekty (community policing – např. dopravní asistent s DI Plzeň, pořádání veřejných setkání atp.) Společně k bezpečí o.s. v oblasti ochrany dětí a mládeže: registrovaný poskytovatel sociálních služeb – sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi rozhodnutím Krajského úřadu Středočeského kraje, oprávnění k výkonu sociálně-právní ochrany dětí

  Společně k bezpečí o.s. pro školy: akreditované zařízení MŠMT pro další vzdělávání pedagogických pracovníků; semináře Michaely Veselé pro pedagogické pracovníky k tématům: právo ve škole, prevence kriminality ve škole, školní poradenství, školní preventivní program, školní nekázeň, školní řád, školní program proti šikanování, šikana ve škole, jak učit právní vědomí, záškoláctví, školní násilí; semináře Martiny Kekulové (poruchy učení, syndrom CAN, práce se třídou, prevence sociálně patologických jevů), Michala Mazla (extremismus, sociální vyloučení) a dalších. Kompletní nabídku vzdělávacích aktivit včetně anotací lze najít v našem Katalogu vzdělávacích programů na stránkách www.spolecnekbezpeci.cz , rubrika SKB pro školy).

Společně k bezpečí o.s. pro veřejnou správu: vzdělávání - akreditace MV pro vzdělávání úředníků v územních samosprávných celcích, témata: extremismus, právo a sociální vyloučení, korupce, prevnce kriminality, community policing zpracování odborných studií v oblasti pedagogiky, bezpečnosti, prevence kriminality a community policing pořádání veřejných setkání, diskusí a kulatých stolů ke konkrétním bezpečnostním problémům na místní úrovni zprostředkování zkušeností a příkladů dobré praxe v oblasti prevence kriminality a community policing spolupráce a asistence při tvorbě projektů a dalších aktivit v oblasti prevence kriminality a community policing

mail: poradna@spolecnekbezpeci.cz /PORADNA/ KONTAKTNÍ ÚDAJE Společně k bezpečí o.s. adresa: Holandská 2437, Kladno 1, 272 01 Webové stránky: www.spolecnekbezpeci.cz www.community-policing.cz mail: poradna@spolecnekbezpeci.cz /PORADNA/ mail.: vesela@spolecnekbezpeci.cz /OBJEDNÁVKY/ 774 709 773/OBJEDNÁVKY/ Privat: 604 554 231; vesmich@post.cz

příprava strategie prevence kriminality na místní úrovni PROGRAM příprava strategie prevence kriminality na místní úrovni prevence kriminality cílená na konkrétní skupiny komunitní prevence příklady dobré praxe interdisciplinární spolupráce v oblasti prevence kriminality (vč. tématu "strážník /úředník ve škole") evaluace preventivních projektů

TERMINOLOGIE KRIMINALITA – podoba sociální patologie, kdy je porušováno platné právo KONTROLA KRIMINALITY – zahrnuje v sobě represi i prevenci. REPRESE je potlačení kriminality za určení prostředků zákonné povahy a při jejím uplatnění se zabýváme tím, co už se stalo, tedy následkem. PREVENCE je ovlivňování příčin kriminality za účelem jejich odstranění nebo omezení a zabývá se tím, co kriminalitu způsobuje, tedy příčinou. POTLAČENÍ KRIMINALITY – obě cesty, tedy prevence i represe vedou k cíli, tj. potlačení kriminality. TŘI PILÍŘE bezpečnostní politiky : 1.Prevence 2. Řešení jevu a minimalizace škod 3. Represe

HŘIŠTĚ Privátní rovina OBĚŤ PACHATEL PRIMÁRNÍ PREVENCE SKUTEK SEKUNDÁRNÍ INSTITUCE TERCIÁRNÍ VEŘEJNOST Institucionální rovina

Střežení okolí (sousedství)- stálý dohled, občanské hlídky PRIMÁRNÍ ÚROVEŇ: děláme něco, aby se NIKDO nestal pachatelem, obětí a aby se nestal žádný kriminální skutek. Uspořádání prostředí – architektonické plánování, osvětlení, zámky, kontrola přístupu, označení majetku Střežení okolí (sousedství)- stálý dohled, občanské hlídky Všeobecné odstrašení – systém policejních hlídek, represe Veřejná osvěta – seznamování občanů se stavem kriminality, profesní výchova, výcvik Soukromé zabezpečení Chováme se buď aktivně nebo reaktivně. Aktivita je obecně výhodnější a to i tehdy, když její podstatou je reakce na jednání protistrany. PRIMÁRNÍ AKTIVITA – přijmete opatření dřív, než se něco stane PRIMÁRNÍ REAKTIVITA – čekáte, až se něco stane a pak přijmete opatření,aby se to nestalo. Předvídatelné skutky, sezónní skutky,skutky označené analýzou nebo veřejností

Identifikace a predikce – raná i+p problémových jedinců SEKUNDÁRNÍ ÚROVEŇ: děláme něco, aby se konkrétní potenciální oběti nestal konkrétní skutek a nespáchal ho konkrétní potenciální pachatel. Identifikace a predikce – raná i+p problémových jedinců Analýza oblastí ohrožených kriminalitou – řešení sousedských sporů, zaměření na oblasti s vysokou kriminalitou Odklon – v rámci společenství, v rámci trestní justice Prevence kriminality mládeže– práce s potenciálně problematickou mládeží SEKUNDÁRNÍ AKTIVITA – něco se stalo, vy ale situaci řídíte SEKUDÁRNÍ REAKTIVITA – něco se stalo a vy se necháte vláčet okolnostmi

Specifické odstrašení TERCIÁRNÍ ÚROVEŇ: děláme něco, aby se oběť nestala obětí příště, pachatel nerecidivoval a skutku ztížíme podmínky,aby se neopakoval. Specifické odstrašení PACHATEL - racionálně zvažuje – úroveň osvětlení, možnosti úkrytu, typy zámků a dveří, pravděpodobnost spatření sousedy Vytváří si názorné představy o oblasti= kognitivní mapa (prognóza dění co se stane když) – zhodnotí rizika (tyto mentální operace snižují jeho strach a nejistotu)

SKUTEK PRIMÁRNÍ PREVENCE SEKUNDÁRNÍ SOCIÁLNÍ PŘÍČINA objekt TERCIÁRNÍ SKUTEK SITUAČNÍ PŘÍČINA subjekt PŘÍČINA PŘÍLEŽITOST NĚKDO – NĚKDE –NĚKDY –NĚJAK KDO -CO – KDE – KDY- JAK- PROČ – ČÍM

SOUČASNÉ HROZBY 1. Míchání institucionálních rolí – každý nejlépe ví, co by měl dělat někdo jiný a proto to dělá místo něj a nedělá to své (např.školy akcentují terciární prevenci a policie primární) 2. Instituce nejsou schopné spolupracovat, nevyužívají interdisciplinární a multidisciplinární přístupy, jedna neví, co dělá druhá = pachatelé účinně využívají vzniklé díry a oběti se ve stejných děrách ztrácejí. 3. Masivní podpora tvrdých investic na úkor měkkých – dopady (opuštěný veřejný prostor, anonymní lokality) 4. Chybějící evaluace, která by v době úspory veřejných prostředků legitimizovala opatření a prokázala jejich nezbytnost 5. Velká finanční podpora megalomanských projektů, celostátních projektů,pořádání obřích konferencí – to vše s žádným nebo minimálním Efektem vzhledem k vynaloženým nákladům

SOUČASNÉ HROZBY 6. Nesdílení příkladů dobré praxe a to ani uvnitř jednotl. institucí – každý všechno vymýšlí stále znovu. 7. Přílišné soustředění se a tlak na oslabenou rodinu, která prostě neudělá už nic navíc, protože nemůže nebo nechce. Poskytování poradenství na úkor pomoci, provázení a sanace. Pomáhající instituce často nemají co nabídnout, kromě dobrých rad. 8. Příliš málo lidí v terénu, příliš mnoho v kanceláři, kteří ty v terénu neustále kontrolují.

PŘÍPRAVA STRATEGIE NA MÍSTNÍ ÚROVNI 1. Identifikuji přesně svou pozici, možnosti, zázemí, spolupracovníky, výhody, nevýhody. 2. Seznámím se s oborem, zmapuji instituce a organizace, které se mu věnují v mém regionu, shromáždím dostupná data – analýzy, ankety, šetření, statistiky. 3. Seznámím se s regionem (místní analýza) a s lidmi, kteří se věnují stejnému oboru,ale v jiných organizacích a institucích. Zhruba vím, co chci a jaké mám zdroje /materiální, personální…/ SWOT ANALÝZA jako nástroj : PREKRIM SWOT.ppt

IDENTIFIKACE PROBLÉMŮ Které konkrétní problémy trápí vaši lokalitu? (využijte informace z různých zdrojů, optimální je mezioborová skupina a společná identifikace) Stálá kriminalita Sezónní k. Novinky Specifika lokality

PROBLÉMY - rychloúvaha DĚTI A MLÁDEŽ (cílová skupina 12-18 let) – Pití alkoholu a užívání NL na veřejnosti (veřejnost na problém upozorňuje; týká se i malých dětí /kouření) (nad 15 let) – nechodí do školy ani nemají jiný způsob obživy (práce) Obecný problém (nemají o nic zájem,nezaměstnatelnost – žádná kvalifikace nebo nízká kvalifikace) VANDALISMUS (problém) - lavičky, osvětlení, sprejerství ŠKOLA (lokalita) záškoláctví vandalismus krádeže HERNY (problém) vysoká koncentrace ve středu města velký výskyt obecně SENIOR (cílová skupina) -podvodné jednání na cíl.sk. SÍDLIŠTĚ MÁJ (MÍR,PORTYČ) (lokalita) -koncentrace rizikových osob - kriminalita ven i dovnitř PRVOPACHATEL (cílová sk.) -práce s ním KAPESNÍ KRÁDEŽE (problém) POČÍTAČOVÁ KRIMINALITA (problém) -kyberšikana BEZDOMOVCI (cíl.sk.) -aktivní žebrání -sezónní a účelová přítomnost - najedí se v supermarketu MAJETKOVÁ KRIMINALITA (problém) - vykrádání aut

IDENTIFIKACE PROBLÉMŮ 2. Vyberte z nich ty, kterým se budete věnovat v určených časových horizontech. (strategie cca na 5 let, možná pracujete ve volebním období, pro akční plány na jeden rok = co teď a co potom) ZDŮVODNĚTE SI TO

1. Pro každý rok pracujte s 2-3 cíli. DEFINICE CÍLŮ 1. Pro každý rok pracujte s 2-3 cíli. (ujasníme si ČEMU chceme předcházet, PROČ, jaké máme šance, že budeme úspěšní a JAK budeme přecházet) Všechny cíle nesleduji souběžně, protože to nejde. Vždycky ale vím, který sleduji primárně a který bude vedlejší. Některé z cílů spolu navíc souvisí jen velmi volně, spíš vůbec, např. redukce kriminality a zvýšení pocitu bezpečí. Bez dobré znalosti terénu a lokality nic neudělám. Opatření, která některé lokality přijímají, jsou úplně mimo realitu, protože daný problém, na který je opatření cíleno, se tam vůbec nevyskytuje. 2. Určete nástroje k dosahování cílů Teritoriální přístup Problémový přístup Standardní opatření Řízení projektů

VYHODNOCOVÁNÍ PROGRAMŮ - OPATŘENÍ BEZ MĚŘENÍ EFEKTIVITY JE VEŠKERÁ AKTIVITA ÚSPĚŠNÁ POUZE V DOMNĚNKÁCH a nelze zjistit, CO přesně způsobilo, že se něco neděje nebo děje. Vlastní systém hodnocení Stanovení indikátorů vzhledem k cíli Skórování – bodování Indikátory: Pocit bezpečí občanů – hodnotí občan Tvrdá data – analýzy T.Č Vztah opatření ke konkrétním T.Č

MĚŘENÍ EFEKTIVITY Adekvátní důkaz o redukci kriminality 2b Kladný nález s problematickou validitou 1b Nulový efekt na frekvenci kriminality 0b Zvýšení kriminality –1b Určení úrovní efektivity: Efektivní opatření skóre 1,5 Méně efektivní opatření 1,00-1,5 Problematické opatření 0-1,00 Neefektivní opatření 0- méně

MĚŘENÍ ÚČINNOST NĚKTERÝCH OPATŘENÍ Propagační kampaně Pochůzková policejní kampaň (chaty) 1,78 Publicita projektu prevence kr. 1,69 Besedy policie ve školách 1,00 Inzerce k používání bezpečn. opatření 0,71 Uspořádání prostředí Rozšíření uliček na tržištích 2,00 Bezpečnostní obrazovky v obchodech 1,50 Osvětlení 1,45 Architektonická úprava parků 0,75

MĚŘENÍ ÚČINNOST NĚKTERÝCH OPATŘENÍ VE VZTAHU KE KONKRÉTNÍM T.Č. Krádeže vozidel Efektivní : úzavěry silnic+ změny v ulicích, zámky volantu+pák, zaměřený policejní dohled,pravidelně uklizená prostranství, zřízení oplocení Méně efektivní: posílení policejních hlídek, zlepšení osvětlení, občanské hlídky a hlídky ostražitosti, parkové úpravy

SOUBĚŽNÝ EFEKT Teritoriální – někam jinam Časový – někdy jindy Taktika – použití nových prostředků ke spáchání téhož deliktu (dříve nezamčené dveře, teď rozbije okno) V objektu – zaměří se na staré lidi, matky s dětmi apod. místo majitelů obchodů Funkční přesun- jiný typ deliktu – z prosté na vloupáním, z krádeže na loupež

KORELACE Přesun – policejní aktivita Vzrůst činnosti policie na určitém území o 10% = přesun až 30% majetkové kriminality mimo tuto oblast. Zatýkání mladistvých pachatelů v určité lokalitě vedlo ke zvýšení TĆ d+m v sousedních lokalitách Přesun – osvětlení V osvětlených lokalitách se sníží T.Č. ve večerních a nočních hodinách, ale zvýší se v týchž lokalitách přes den

4. MARKETING - výsledky své práce musím umět prodat.

CESTA EFEKTIVITY Soustředit se na sekundární prevenci SOCIÁLNÍ 2. Soustředit se na situační prevenci PRIMÁRNÍ a neplést si ji s technickou 3. Posilovat pozici veřejnosti – je to jediný volný hráč na hřišti (veřejná setkání, kulaté stoly,sousedská řešení lokálních problémů) 4. Akcentovat prevenci viktimnosti 5. Posilovat komunitní prevenci

PRAVIDLA PRO NAKLÁDÁNÍ S TEXTY V PREZENTACI – texty je možné používat pouze pro vlastní potřebu. Úmysl text jakkoliv zveřejnit nebo šířit je nutné dopředu konzultovat se Společně k bezpečí o.s.