ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY EKOLOGIE ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
„Svět okolo nás je plný nádherných přírodních jevů, nad kterými žasne rozum a srdce pookřeje – pokud je dokážeme vidět. ( A Einstein)
Didaktické cíle Rozvíjet vnímaní přírody. 2. Učit se jednat s vědomím, že všechno živé na Zemi je závislé na činnosti lidí. 3. Rozvíjet úctu k životu ve všech jeho formách.
Strategie trvale udržitelného rozvoje (konference OSN o životním prostředí a rozvoji – Rio de Janeiro, 1992) způsob rozvoje lidské společnosti, který uvádí v soulad hospodářský a společenský pokrok s plnohodnotným zachováním životního prostředí hlavní cíl TUR - zachování životního prostředí dalším generacím v co nejméně pozměněné podobě. Hledání ekologické rovnováhy tj. harmonie mezi člověkem a přírodou a společností a jejím prostředím, která by zaručovala zdravý rozvoj lidské společnosti. Pokud má lidstvo přežít, musí se částečně uskromnit.
Nepřijatelné chování (nemorální) Vyhubení živočišných či rostlinných druhů Čerpat přírodní zdroje takovým tempem, že se v dohledné době vyčerpají Používat technologie, které znečišťují ovzduší, vodu, půdu Neúměrný růst spotřeby energie Vytvářet zdroje ohrožení ( jaderná energie?)
Etické postoje a ekologie (Josef Vavroušek) 1. Vztah člověka k přírodě Kořistnický vztah k přírodě x Vědomí sounáležitosti s přírodou 2. Vztah lidského individua ke společnosti Extrémní přístup-individualismus, soutěživost nebo kolektivismus x vyvážený důraz na jednotlivce a kolektiv 3. Vztah k toku času a smyslu dějin Idea kvantitativního růstu x důraz na kvalitativní rozvoj 4. Vztah ke smyslu vlastního života Konzumní způsob života x kvalita života, uvědomělá skromnost
5. Vztah ke svobodě a k odpovědnosti 6. Vztah k úrovni našeho poznání Důraz na lidská práva a svobody x respektování zodpovědnosti 6. Vztah k úrovni našeho poznání „pýcha rozumu“ x opatrnost při všech zásazích do přírody a společnosti 7. Vztah k vlastnímu životu Oslabení pudu sebezáchovy x jeho obnovení 8. Vztah k budoucím generacím Krátkodobé zájmy x respektování dlouhodobých důsledků lidské činnosti 9. Vztah k odlišným názorům a jiným civilizacím Netolerance k jiným x tolerance 10. Vztah k věcem společným Rezignace na spolurozhodování o společných věcech x rozvoj paticipativní demokracie
Dobrovolná skromnost = výběrová náročnost Duane Elgin uvádí tři druhy argumentů pro dobrovolnou skromnost Morální - ten, jehož štěstí záleží na tom, aby měl víc, nikdy nemůže mít dost Sociální - závratnému stupňování rozdílu mezi nadbytkem a bídou Ekologický - konzumní zásada, že vzestup spotřeby řeší všechny problémy - má katastrofické ekologické následky.
Antoine de Saint-Exupéry: „Nedědíme Zemi po našich předcích, nýbrž si ji vypůjčujeme od našich dětí.”
Chválím Tě, Země má
ZÁVĚREČNÉ ZAMYŠLENÍ „Je možné, že zlo je nutné a že nakonec zvítězí, ale jednej tak, aby nezvítězilo skrze tebe a s tvojí pomocí.“ (A.Solženicyn)