Úvodní prezentace o poradenství (psychologický pohled)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Středisko podpory poradenských služeb
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Poslání Intervenčního centra
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
P ORADENSTVÍ V PERSONÁLNÍM ŘÍZENÍ. Ú VOD Poradenství slovníky definují například jako informační a konzultační činnost směřující k orientaci tazatele.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
Struktura poradenského procesu
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
a jeho využití u klientů po CMP
© 2007 Sdružení pro Informačně poradenský systém tvořené společnostmi KPMG Česká republika,s.r.o, Gradua-CEGOS, s.r.o. a OKsystems s.r.o. Všechna práva.
Podstata a role bilanční diagnostiky: Porovnání některých aspektů bilance kompetencí v ČR, Francii a Německu Tento projekt je financován z ESF a státního.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
ohroženým domácím násilím
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Cílová skupina Děti, dospívající a mladí dospělý, kteří se připravují na svůj odchod do samostatného života. Mladí lidé, kteří již opustili náhradní péči.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Nabídka služeb kariérové poradny ZČU Pavla Hrabačková, 12. –
1 Týmová práce TYMP 2/ C6 Styly vedení lidí/ 2. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA.
Pastorace rodiny, dětí a mládeže
1 Týmová práce TYMP 1/ C6 Styly vedení lidí Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Specifické metody SP LS 2014
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Styly vedení lidí Pavla Kotyzová
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
REHABILITAČNÍ DÍLNA - PŘÍPRAVA NA PRÁCI. C ÍLOVÁ SKUPINA Služba je určena osobám s mentálním postižením, které mají vážný zájem o začlenění do pracovního.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 5. SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÝ VÝCVIK KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ S VYUŽITÍM TRANSAKČNÍ ANALÝZY.
Neproduktivní vztahy …
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Struktura poradenského procesu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
MOTIVACE Zora Syslová.
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Komunikace učitele se žáky
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Násilná osoba aneb co s ní
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Transkript prezentace:

Úvodní prezentace o poradenství (psychologický pohled) PhDr. Pavel Beňo

Z historie poradenství … Potřeba „poradit se“ existuje odjakživa Stopy „psychologického poradenství“ jak tomu rozumíme dnes lze vysledovat až do roku 1908, kde v Bostonu (USA) … „… ze snah několika lidumilů sdružených okolo Franka Parsonse … (vznikla) poradna pro mladé lidi, zejména nové přistěhovalce, aby jim pomohl najít práci.“ 1909 - Clifford Beers: Duše, která se našla … 1909 – Jessie Davis a jeho koncept poradenství ve škole … ( in Drapela,V., 1997)

Čím poradenství není … Není totožné s prací psychiatra … Není „dávání rad“… Nejde o „jednostrannou intervenční činnost (Tylerová, 1969 in Drapela, 1997) Jde sice o „pomoc“, nikoli však o sociální práci nebo charitu v plném rozsahu – byť některé jejich prvky či rysy mohou být obsaženy (přechodně?) také v činnosti poradce …

Čím Poradenství je … Poradenství je „pomoc k sebepomoci“ Poradenství je činnost, která vede k větší samostatnosti a autonomii klienta, zejména v dalším rozhodování a zvládání krizových situací … Poradenství je vztah (2) rovnocenných lidí! Poradenství je setkání lidských bytostí … Poradenství je však také specifická situace, kde jednotlivé role mohou být předem určeny (předepsány) …

Pracovní aliance mezi poradcem a klientem Složky poradenství Poradce Klient Pracovní aliance mezi poradcem a klientem (in Dryden,W. ,2006)

Poradce Být prospěšný (osobní orientace) Příjímání a úcta ke klientovi „Příměsy“ , které vnáší do procesu Být prospěšný (osobní orientace) Příjímání a úcta ke klientovi Schopnost naslouchat a „rozumět“- (zejména psych. bolesti z jejich úhlu pohledu!) Terapeutické a komunikační dovednosti Výcvik (a praxe!) Osobnost (přednosti i nedostatky)

Záměrné vyhledání pomoci Klient „Přísady“, které vnáší do procesu Osobní bolest Záměrné vyhledání pomoci Osobní záležitosti (klientovo chování je funkcí problému s nimž zápasí mimo poradenství ?)

Citová vazba mezi poradcem a klientem „Cíle“ poradenství (kontrakt?) Pracovní ALIANCE Mezi poradcem a klientem Citová vazba mezi poradcem a klientem „Cíle“ poradenství (kontrakt?) „Úkoly“,které musíte – vy i klient – splnit, aby jste dosáhli těchto cílů „Názory“, které máte – Vy i klient – na jednotlivé (význačné) aspekty problému klientů a na podstatu poradenství a na poradenský proces

Poradenský proces „Většina západních psychologů chápe poradenský proces jako terapeutický vztah mezi poradcem a klientem.“ (Drapela 1997, str. 162) Poradenství = (psycho)terapie.. Opravdu? Jaký je Váš názor?

Cíle poradenského procesu Prohloubit sebepoznání a přijímat celou svou osobnost s jejími přednostmi i nedostatky Získat informace potřebné pro závažná rozhodnutí (dysgrafie,volba povolání, mobbing v práci…) Objevit svůj hlavní problém a jeho příčiny Formulovat realistický plán pro řešení problému Osvojit si schopnost dělat produktivní rozhodnutí Rozvíjet svou osobnost – ve vztahu k sobě i jiným (Drapela, 1997) Saturovat potřebu komunikace a lidské účasti …

Vlastnosti poradenského Procesu „Terapeutická“ atmosféra (vztah důvěry a bezpečí) Záruka klientovy svobody (bez nátlaku, manipulace) Cesta klienta k odpovědnosti (naučit se nést důsledky svých svobodných rozhodnutí …) Záruka přijetí klienta poradcem (Rogers?) Rogersův mode sociální efektivnosti: a) acceptance, unconditional positive regard towards the klient … b) empathy: the ability to feel what the client feels … c) genuineness, congruence, honesty with the client … (viz Rogersův model v češtině) Záruka důvěrnosti poradenského procesu

Fáze poradenského procesu Fáze navázání vztahu, vytvoření „terapeutické“ atmosféry a zjištění důvodu klientova příchodu Fáze diagnózy klientova problému … Fáze řešení problému – zásadní cíl a možnosti jeho dosažení Fáze klientova konečného rozhodnutí a závěr poradenského procesu … (klientova psychická samostatnost) in Drapela V., 1997

Osobnost poradce a jeho odborná kvalifikace (dle Victora Drapely) Schopnost přesně pochopit smysl klientových výroků (objektivní obsah + emotivní zabarvení…) Schopnost aktivně naslouchat … Schopnost shrnout obsah klientových výroků a opatrně interpretovat jejich smysl; Schopnost taktně klientovi oponovat při nesouhlasu poradce nebo při rozporu s chováním klienta … Schopnost dávat klientovi přesné a srozumitelné interpretace, které „potřebuje“ … Schopnost vhodně zahajovat a končit poradenské rozhovory a stimulovat klienta je spolupráci …

Proč se klienti nechávají ovlivňovat svým poradcem? Protože jej/ji mají rádi nebo je pro něj nějakým způsobem přitažlivým/přitažlivou a nikoli jenom po tělesné stránce … (Budu tě poslouchat a věřit tomu, co říkáš, pokud se mi budeš líbit!) Protože jej/ji považují za důvěryhodné… Budu tě poslouchat a věřit tomu, co říkáš, pokud ti budu důvěřovat!) Protože jim (klientům) imponuje jeho/její spolehlivost. Ta může zahrnovat i odborné znalosti a tituly… Budu tě poslouchat a věřit tomu, co říkáš, pokud budu mít pocit, že víš o čem mluvíš!) (in W. Dryden, 2006, str. 36)

Použitá literatura Drapela, Victor., J.: Přehled teorií osobnosti Portál, s.r.o. Praha, 1997, 2. vydání Dryden, Windy : Poradenství / Stručný přehled Portál, s.r.o. Praha, 2008, 1. vydání