Komunikační styly v knihovnické praxi Profesionalita a komunikační styl Efektivní komunikace Komunikační proces Postoje a sociální jednání PhDr. Jaroslava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
proces komunikace Škola:
Advertisements

Vlivy na spotřebitele.
Komunikační dovednosti
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Komunikace Společenská kultura
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Komunikace.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Principy, zásady a chyby
KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI A VEDNÍ TÝMŮ Obecná část pro vedoucí pracovníky společností Ing. Rudolf Pánek, CSc. ABC Professional
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Sebeuvědomění a sebekontrola
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Eric Berne V8A Štěpánková Šárka.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE. Vymezení pojmu komunikace Nejen řeč, nýbrž všechno chování je komunikací – a každá komunikace ovlivňuje chování (Watzlavik 1969).
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Zásady efektivní komunikace
Pedagogická komunikace
ZÁKLADY ASERTIVITY.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 1. ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE A MANAGEMENTU VRATISLAV POKORNÝ Operační program Vzdělávání.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová 1 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Skenování obálek a obsahů v praxi NK ČR Seminář účastníků SK ČR,
Seminář ze sociální psychologie podzim 2015 Mgr. Zuzana Kročáková.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 5. SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÝ VÝCVIK KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ S VYUŽITÍM TRANSAKČNÍ ANALÝZY.
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Sociální dovednosti učitele
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

Komunikační styly v knihovnické praxi Profesionalita a komunikační styl Efektivní komunikace Komunikační proces Postoje a sociální jednání PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D., Psychologický ústav FF MU v Brně Seminář

Komunikace je… proces sdělování a sdílení významů mezi lidmi proces sdělování a sdílení významů mezi lidmiintrapersonálníinterpersonální masová komunikace

Komunikační proces Plaňava, 1992 osobnost A záměr A transfor- mátor A sdělení transfor- mátor B osobnost B účinek B kontext ZV

Co je to efektivní komunikace? záměr = účinku osobnost A záměr A transfor- mátor A sdělení transfor- mátor B osobnost B účinek B kontext ZV

Co si sdělujeme? Fakta Postoje k faktům Postoje (vztah) ke komunikačnímu partnerovi Aktuální stav Trvalejší osobnostní charakteristiky Naši představu o časovém průběhu

Čím komunikujeme? (osobní média) VerbálníNeverbální Paraverbální (parajazykové) slovo - řeč mimikaintonace polohy těla intenzita pohyby těla barva dotekydůraz vzdálenostipauzy zacházení s časem artikulace úprava zevnějšku vokalizace atd.

Životní postoje a komunikace

Vztah k sobě KomunikaceVztah k druhým +-

Životní postoje a komunikace Vztah k sobě KomunikaceVztah k druhým +agresivní-

Životní postoje a komunikace Vztah k sobě KomunikaceVztah k druhým +agresivní- -+

Životní postoje a komunikace Vztah k sobě KomunikaceVztah k druhým +agresivní- -pasivní+

Životní postoje a komunikace Vztah k sobě KomunikaceVztah k druhým +agresivní- -pasivní+ --

Životní postoje a komunikace Vztah k sobě KomunikaceVztah k druhým +agresivní- -pasivní+ -pasivně-agresivní-

Životní postoje a komunikace Vztah k sobě KomunikaceVztah k druhým +agresivní- -pasivní+ -pasivně-agresivní- ++

Životní postoje a komunikace Vztah k sobě KomunikaceVztah k druhým +agresivní- -pasivní+ -pasivně-agresivní- +asertivní+

Formulujte, prosím, s respektem k sobě i druhým To jste mi špatně rozuměl. (výtka, poučování) Asi jsme si úplně neporozuměli. Tu knihu jste někam založil a pak zapomněl, kde je. (mentorování) Dívejte se (necháme čtenáře nahlédnout na monitor počítače), dle záznamu jste si knihu půjčil 1.8. Výpůjčku vám teď prodloužím ještě o týden. Pokud knihu nenajdete, máme tyto možnosti řešení… Máte povinnost nebo vyžadujeme, abyste…! (hrozba) Náš knihovní řád nedovoluje, abyste…. můžete k tomu využít….pokud budete v dané činnosti pokračovat, budu nucen(-a) vás nechat vyvést z knihovny policií…

Profesionalita a komunikační styl schopnost člověka předat někomu zprávu přijatelně rychle a správně, s využitím nejpřiměřenějších kódujících znaků. Komunikační kompetence - schopnost člověka předat někomu zprávu přijatelně rychle a správně, s využitím nejpřiměřenějších kódujících znaků. ( Nakuma,1997, dle Vybíral, 2000, s.37) Komunikační styl  vychází z asertivity  kontrola emočních projevů  projevy empatie a naslouchání  loajalita

Bibliografické odkazy BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte: transakční analýza životních scénářů. Praha: Lidové noviny, s. BERNE, E. Jak si lidé hrají. Liberec: Dialog, s. HENNIG, G., PELZ, G. (Eds.) Transakční analýza: terapie a poradenství. Praha: Grada, s. LISTER-FORD, Ch. Transakční analýza v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál, s. PRAŠKO, J., PRAŠKOVÁ, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, s. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Portál, Praha s. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (Eds.) Sociální psychologie. 2. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada, s. WATZLAWICK, P., BAVELAS, J.B.& JACKSON, D.D. Pragmatika lidské komunikace. Interakční vzorce, patologie a paradoxy. Hradec Králové, s.

Děkuji Vám za pozornost a přeji příjemný den!