Lišejníky v lese.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

Lišejníky Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA LIŠEJNÍKY
LIŠEJNÍKY.
Lišejníky Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P04/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA.
LIŠEJNÍKY Lišejníky jsou organismy složené. Jedná se o SYMBIÓZU houby a řasy. Houba poskytuje řase vodu a řasa houbě dává organické látky. Díky tomuto.
BOTANIKA LIŠEJNÍKY.
Třídy: Stopkovýtrusé houby Rzi a sněti Vřeckovýtrusé houby
LICHENIZOVANÉ HOUBY LIŠEJNÍKY; LICHENES.
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
LIŠEJNÍKY - MECHY - KAPRADINY PLAVUNĚ A PŘESLIČKY
5.1 Řasy a lišejníky lišejníky řasy
HOUBY ŘÍŠE.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Autor: Mgr. Hana Baroušová
LIŠEJNÍKY → LICHENIZOVANÉ HOUBY
skupina: LIŠEJNÍKY (Lichenes)
Lišejníky Digitalizace výuky Příjemce
ŘASY MNOHOBUNĚČNÉ patří spolu se sinicemi k nejstarším obyvatelům planety nižší rostliny, mají vláknité tělo z mnoha buněk rostou ve vodě (mořské i sladké)
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Lyšejníky.
Lišejník – dvě rostliny v jedné
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Lišejníky.
LES ŘASY.
Rostliny výtrusné Mechorosty.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Lišejníky.
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Ekosystémy.
Opakování lišejníky, řasy
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Lišejníky - podvojné organizmy
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.3 Houby Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:
Lišejníky Složené organismy vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_330_Říše houby Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Člověk a jeho svět 4. ročník
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
AZ KVÍZ Houby, lišejníky, řasy
LIŠEJNÍKY Lichenes obrázek 1.
LIŠEJNÍKY – PRŮKOPNÍCI ŽIVOTA
Název Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.7.We.22_Mnohobunecne_organismy.
Lišejníky.
LIŠEJNÍKY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Řasy zelené.
VY_32_INOVACE_27_Lišejníky
LIŠEJNÍKY.
Les 2. hodina Řasy LES – složitý ekosystém = společenstvo různých organizmů a jejich neživé prostředí Organismy z prostředí potřebují: světlo + teplo.
Transkript prezentace:

Lišejníky v lese

Charakteristika: složené organismy, které podle systému řadíme do říše hub jejich tělo /stélka/ tvoří: a/ houbová vlákna b/ jednobuněčné zelené řasy nebo sinice tyto dva organismy jsou si navzájem prospěšné a vztah mezi nimi označujeme jako symbiozu = soužití stélka může být korovitá, lupenitá nebo keříčkovitá

Výskyt na kamenech na větvích a kmenech stromů na zemi v lese na zdi

Stavba těla lišejníku:

VÝŽIVA symbióza - řasy tvoří organické látky –živí houbu       houba upevňuje k podkladu a dává řasám vodu řasy – fotosyntéza houba – nasává vodu s minerálními látkami

Rozmnožování úlomky – zvěř šlápne na lišejník a část se odlomí speciální rozmnožovací částice

Význam lišejníků průkopníci života (rozrušování skal) => rostliny bioindikátor znečištění ovzduší        potrava živočichů         výroba léčiv         stromy - úkryt škůdců 

Zástupci lišejníků a) korovité - lišejník zeměpisný - skály, zídky b) lupenité - terčovka bublinatá - kůra      c) keříčkovité - dutohlávka - pařezy

Lišejník zeměpisný

Terčovka bublinatá

Terčovka bublinatá

Dutohlávka sobí

Terčovník zední

Provazovka srstnatá

Zajímavosti: lišejníky rostou také v oblastech, kde jiné rostliny žít nemohou, jsou proto nazýváni „průkopníci života.“ Jsou odolní vůči různým přírodním extrémům, ale jsou citlivé na znečištěné ovzduší rostou velmi pomalu

Zdroje informací: internet Ekologický přírodopis pro 7.ročník www.biolib.cz www.naturfoto.cz www.mezistromy.cz cs.wikipedia.org foto:L.Bartyzal a vlastní fotografie Zpracovala: Mgr.Růžena Koubová ZŠ Povážská Strakonice www.zs_povazska.strakonice.eu