Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/34.0652 PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Publicistický styl a jeho charakteristika
Advertisements

Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
POPIS Popis VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.13.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Rozbor neuměleckého textu
Publicistický styl Mgr. Michal oblouk.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Řečnický styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Textový editor opakování Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_08
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Vkládání objektů do textového editoru Autor:
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.01 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici inzerátu, jeho hlavní znaky a funkci. V závěru je cvičení, na kterém si žáci.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
O útvarech, žánrech a textech
1.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník oboru ZA, 1. – 4. ročník oboru SC Kód sady ČJ/ZA+SC/ /01 Kód DUM ČJ/ZA+SC/ /01/17-20 AutorMgr. Jitka Riedlová Datum vzniku

 FUNKCE  INFORMAČNÍ /oznámení, zprávy v novinách/  POUČOVACÍ, VZDĚLÁVACÍ I ZÁBAVNÁ  ZÍSKÁVACÍ A PŘESVĚDČOVACÍ  POŽADAVKY  Aktuálnost v obsahu  Působivost a obecná přístupnost ve formě  Přesvědčivost v obsahu i formě

ŽÁNRY 1. Zcela publicistické : denní zpravodajství, úvodník, články, komentáře,kritika, referát, reportáž, úvaha 2. Jiné než publicistické : např. odborný styl – právní poradna,výklad problematiky; prostěsdělovací – reklamy, inzeráty; umělecký – básně, povídky, komix 3. Smíšené : fejeton, umělecká reportáž, sloupek /umělecký + publicistický styl/ 4. Zábavné útvary : obrazové přílohy, anekdoty,hry, křížovky, horoskopy, kalendář, ankety, program TV

ZÁKLADNÍ ZDROJE INFORMACÍ  Zpravodajské agentury, např. ČTK  Autoři novinových článků – novináři, dopisovatelé, reportéři

PŘEDPOKLADY PROFESE NOVINÁŘ  Všestranné vzdělání (humanitní, jazykové, literární, ekonomické, politické, psychologické aj.)  Schopnost napsat text v krátké době a bez dlouhé přípravy  Spolehlivost, inteligence, odhodlání, zdvořilost, smysl pro čest, nezaujatost, nestrannost, smysl pro pravdu, etika  Přesnost, pracovitost, pohotovost  Stálé studium, životní energie, hledání zdrojů informací  Ověřování faktů, pečlivost (pozor na ukvapené závěry)  Jazyková správnost projevů písemných i mluvených

KOMPOZICE PUBLICISTICKÝCH ÚTVARŮ 1.ÚVOD – závažnost, musí upoutat a/shrnující nejdůležitější data : Kdo, kdy, co, jak, kde, proč? b/akcentující – zdůraznění jednoho z důležitých aspektů c/ dramatický s citátem, popisný, analytický, s otázkou, sloganem, provokující, překvapující, statistický, anekdotický, retrospektivní aj. 2. ZBÝVAJÍCÍ ČÁST ČLÁNKU – pevná struktura, logická výstavba

NÁVRH OSNOVY I. Úvod II. Vlastní stať : a) další podrobnosti b) zákulisí c) dodatečné informace III. Závěr: pozadí události, předpokládaný další vývoj

JAZYK  Využití automatizace, výrazy předpokládané, očekávané, vyhovující snaze rychle se orientovat – neznámý pachatel unikl…odcizil, ožehavý problém, setrvat v rozhovoru…  Aktualizace, výrazy působivé novostí, neobvyklostí, upoutávající pozornost – dopravní infarkt, udělat čáru přes rozpočet  Obměna frazeologie, kontrasty, slovní hříčky- Staré Město neomládne  Titulky – jazykově náročné, stručné, působivé, grafcká úprava a umístění důležité

PROCES VZNIKU ČLÁNKU  nápad=>podklady, analýza faktů, koncept=>oprava=>čistopis  Zásada přesnosti, stručnosti, srozumitelnosti  Úprava (redigování) – autor + korektor  Odstranit chyby gramatické a stylistické  Posoudit logickou strukturu, rozsah, srozumitelnost, vkus, míru etiky, objektivnost  Prověřit faktickou správnost

STÁLÉ PRVKY NOVIN  Záhlaví – název novin, ustálená grafická podoba  Slogan – doprovází záhlaví (věta pod ním)  1.řádek pod záhlavím – datum, de, číslo,ročník  „ uši “- stále se opakující titulky (v rozsahu celých novin)  Rubriky – ustálené typy článků  Tiráž – technické a vydavatelské údaje (poslední strana dole)  Obrazový materiál – fotografie + popisky  Plošná a řádková inzerce  Grafická úprava a typografie – linky rámečky, obrázky, typy písma => tiskařské umění

ÚTVARY  Úvodník  Článek  Komentář  Glosa  Sloupek  Referát  Reportáž  Fejeton

Mgr. Jitka Riedlová Zdroje: Zdroj: SOCHROV Á, M.: Český jazyk a literatura, Fragment s.r.o., 1. vyd á n í 2007, Havl í čkův Brod, ISBN