Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník oboru ZA, 1. – 4. ročník oboru SC Kód sady ČJ/ZA+SC/ /01 Kód DUM ČJ/ZA+SC/ /01/17-20 AutorMgr. Jitka Riedlová Datum vzniku
FUNKCE INFORMAČNÍ /oznámení, zprávy v novinách/ POUČOVACÍ, VZDĚLÁVACÍ I ZÁBAVNÁ ZÍSKÁVACÍ A PŘESVĚDČOVACÍ POŽADAVKY Aktuálnost v obsahu Působivost a obecná přístupnost ve formě Přesvědčivost v obsahu i formě
ŽÁNRY 1. Zcela publicistické : denní zpravodajství, úvodník, články, komentáře,kritika, referát, reportáž, úvaha 2. Jiné než publicistické : např. odborný styl – právní poradna,výklad problematiky; prostěsdělovací – reklamy, inzeráty; umělecký – básně, povídky, komix 3. Smíšené : fejeton, umělecká reportáž, sloupek /umělecký + publicistický styl/ 4. Zábavné útvary : obrazové přílohy, anekdoty,hry, křížovky, horoskopy, kalendář, ankety, program TV
ZÁKLADNÍ ZDROJE INFORMACÍ Zpravodajské agentury, např. ČTK Autoři novinových článků – novináři, dopisovatelé, reportéři
PŘEDPOKLADY PROFESE NOVINÁŘ Všestranné vzdělání (humanitní, jazykové, literární, ekonomické, politické, psychologické aj.) Schopnost napsat text v krátké době a bez dlouhé přípravy Spolehlivost, inteligence, odhodlání, zdvořilost, smysl pro čest, nezaujatost, nestrannost, smysl pro pravdu, etika Přesnost, pracovitost, pohotovost Stálé studium, životní energie, hledání zdrojů informací Ověřování faktů, pečlivost (pozor na ukvapené závěry) Jazyková správnost projevů písemných i mluvených
KOMPOZICE PUBLICISTICKÝCH ÚTVARŮ 1.ÚVOD – závažnost, musí upoutat a/shrnující nejdůležitější data : Kdo, kdy, co, jak, kde, proč? b/akcentující – zdůraznění jednoho z důležitých aspektů c/ dramatický s citátem, popisný, analytický, s otázkou, sloganem, provokující, překvapující, statistický, anekdotický, retrospektivní aj. 2. ZBÝVAJÍCÍ ČÁST ČLÁNKU – pevná struktura, logická výstavba
NÁVRH OSNOVY I. Úvod II. Vlastní stať : a) další podrobnosti b) zákulisí c) dodatečné informace III. Závěr: pozadí události, předpokládaný další vývoj
JAZYK Využití automatizace, výrazy předpokládané, očekávané, vyhovující snaze rychle se orientovat – neznámý pachatel unikl…odcizil, ožehavý problém, setrvat v rozhovoru… Aktualizace, výrazy působivé novostí, neobvyklostí, upoutávající pozornost – dopravní infarkt, udělat čáru přes rozpočet Obměna frazeologie, kontrasty, slovní hříčky- Staré Město neomládne Titulky – jazykově náročné, stručné, působivé, grafcká úprava a umístění důležité
PROCES VZNIKU ČLÁNKU nápad=>podklady, analýza faktů, koncept=>oprava=>čistopis Zásada přesnosti, stručnosti, srozumitelnosti Úprava (redigování) – autor + korektor Odstranit chyby gramatické a stylistické Posoudit logickou strukturu, rozsah, srozumitelnost, vkus, míru etiky, objektivnost Prověřit faktickou správnost
STÁLÉ PRVKY NOVIN Záhlaví – název novin, ustálená grafická podoba Slogan – doprovází záhlaví (věta pod ním) 1.řádek pod záhlavím – datum, de, číslo,ročník „ uši “- stále se opakující titulky (v rozsahu celých novin) Rubriky – ustálené typy článků Tiráž – technické a vydavatelské údaje (poslední strana dole) Obrazový materiál – fotografie + popisky Plošná a řádková inzerce Grafická úprava a typografie – linky rámečky, obrázky, typy písma => tiskařské umění
ÚTVARY Úvodník Článek Komentář Glosa Sloupek Referát Reportáž Fejeton
Mgr. Jitka Riedlová Zdroje: Zdroj: SOCHROV Á, M.: Český jazyk a literatura, Fragment s.r.o., 1. vyd á n í 2007, Havl í čkův Brod, ISBN