III. ročník, kombinace Pd-Vv

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_DEK_52 B A U H A U S
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Expresionismus ve výtvarném umění
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
Baroko v Čechách Malířství 1. část
Abstraktní expresionismus
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Umění první třetiny 20.století
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
 století  Raná, vrcholná, pozdní  Dokonalost lidského těla Zachycení pocitů Pracuje s linií Důraz na rozum Kompozice je roztěkaná Renesance.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
Anotace Prezentace o abstraktním umění – seznámení s jedním ze směrů moderního výtvarného umění- slouží jako úvod v hodině Vzdělávací oblast, vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
NOVÁ FIGURACE Jiří Salajka.
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
Impresionisté figurativního malířství
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_358 Název školyGymnázium,
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 20. století
Vincent van Gogh MgA. Lukáš Psík
NĚMECKO A RAKOUSKO Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ORFISMUS Jiří Salajka.
Geometrická abstrakce
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
INFORMEL Jana Bobčíková.
EXPRESIONISMUS Jiří Salajka.
Surrealismus.
Evropské umění počátku 20. století
Meziválečná doba Malíři.
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_10.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VZTAHY UMĚNÍ A SKUTEČNOSTI Z HLEDISKA TVORBY I RECEPCE
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Edvard Munch: Jar.
Transkript prezentace:

III. ročník, kombinace Pd-Vv Expresionismus Ludmila Tomášová III. ročník, kombinace Pd-Vv www.upol.cz Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Expresionismus Expresionismus je umělecká tendence, usilující uměleckým dílem vyjádřit vnitřní psychycké stavy a stupňovat jejich výraz barevnou a tvarovou nadsázkou nebo deformací Název pochází z latinského expressio = výraz. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Expresionismus v moderním malířství lze rozčlenit do několika skupin: Zakladatelé: Vincent van Gogh, James Ensor a Eduard Munch Drážďanská skupina: Die Brücke – Ernst Ludwig Kirchner,Karl Schmidt-Rottluff, Erich Heckel, Max Pechstein, Emil Nolde, Otto Müller Mnichovská skupina:Der Blaue Reiter – Vasilij Kandinskij, Franc Marc, Alfréd Kubin, August Macke,Paul Klee Sociálně kritický expresionismus: Otto Dix,Max Beckmann Vídenští expresionisté:Oskar Kokoschka, Egon Schiele Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Die Brücke V roce 1905 byla založena v Drážďanech expresionistická skupina Die Brücke (Most; ve smyslu spojení s budoucností) německými malíři, tehdy ještě posluchači architektury: Ernst Ludwig Kirchner Karl Schmidt-Rottluff Erich Heckel Max Pechstein Emil Nolde Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

E. L. Kirchner Nejsilnější tvůrčí osobnost skupiny, vyznačující se expresivní tvarovou i barevnou stylizací, lapidární kresbou a výrazovými deformacemi. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Karl Schmidt-Rottluff Byl v raném období silně ovlivněn Vincentem van Goghem, v berlínském období maloval figury a krajiny ovlivněné kubismem. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Erich Heckel Maloval s oblibou kompozice z cirkusového a artistického prostředí a vynikl i jako grafik. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Max Pechstein Před vstupem do skupiny maloval na drážďanské Akademii a nejdříve ze svých druhů získal zájem veřejnosti; po první světové válce, za níž se seznámil s J. Encorem a M. Beckmannem se vrátil k akademické malbě. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Emil Nolde Nejstarší z německých expresionistů. Stupňoval výrazovou sílu barev, protože se chtěl „jinak a intenzivněji než dosud zmocnit toho, co leží hluboko v duši“ Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Der Blaue Reiter Druhou expresionistickou skupinou v Německu byla mnichovská skupina Der Blaue Reiter (Modrý jezdec). Založena v roce 1911: Vasilij Kandinskij Gabriela Münter Franc Marc Alfred Kubin August Macke Paul Klee Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Wasilij Kandinskij Měl vrozenou eidetickou vlohu a syntetické nadání: Barvy se mu měnily v hudbu a naopak. Otec již v dětství podporoval jeho umělecké sklony. V jeho barvě expresionistických krajinách byly předmětem redukovány na minimální tvarové prvky, které v první abstraktním akvarelu zmizely vůbec a byly nahrazeny barevnými skvrnami a lineárními prvky bez jakéhokoli vztahu k nějakému předmětu. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Franc Marc Chtěl podle vlastního vyjádření „vystupňovat svou citlivost pro organický rytmus všech jevů, vcítit se do pulzující a tekoucí krve, do přírody, do stromů… Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

August Macke Nejslibnější malířský talent, generace německých expresionistů, vytvořil osobitý koloristický styl, v němž však zůstal vázán na předmět. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Alexej Jawlenskij Původem Rus odjel do Mnichova s malířkou Marií Verefkinovou. Členem skupiny Der Blaue Reiter, ale s Marií Verefkinovou jí byl blízko. V roce 1911 se v Pařízi seznámil s H. Matissem, jehož dílo na něho silně zapůsobilo, tkaže dostal přezdívku „ruský fauvista“. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Marianne von Werefkin Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Gabriela Münter Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Otto Dix Uplatnil staromistrovskou techniku a veristiký realismus, který se později vyznačoval jeho sociálně kritická malba a grafika po první světové válce. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Mack Beckmann Stál mimo uměleckých skupin jako vyhraněný individualista, jako jeden z nejvýznamnějších německých moderních malířů. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Oskar Kokoschka K předním rakouským expresionistům patřili oba secesní malíři O. Kokoschka a E. Schiele. O. K. se kromě malířství zabýval literaturou. Namaloval řadu expresionistický podobizen, v nichž se snažil vyjádřit duši svých modelů. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Egon Schiele Ve svých krajinách, podobiznách, symbolických autoportrétech a zvláště v aktech převedl tvar do plochy, zdůraznil obrysovou kresbu, prodlužoval proporce a při stylizaci obličejových částí se nevyhýbá tvarové deformaci. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv

Použitá literatura: ELGER, D. Expresionismus. Köln: Benedikt Taschen Verlag, 1991, 255 s. ISBN 3-8228-0274-3. MRÁZ, B. Dějiny výtvarné kultury III. Praha: Idea Servis, 2000. 220 s. ISBN 80-86970-31-7. PIJOAN, J. Dějiny umění 9. 2. vyd. Praha: Odeon, 1986. 334 s. ISBN 80-242-0217-4. Expresionismus, Tomášová Ludmila, 3.ročník, Pd - Vv