Elektronická učebnice - II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Advertisements

16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Participace občanů na politickém životě
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Volby – volba prezidenta v ČR
Demokracie Občanská výchova.
francouzské království Ludvíka XIV. současnou Českou republiku
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Elektronická učebnice - II
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
17.1 Státní správa a samospráva
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Volby v ČR Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.205.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_409.
Politika Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Volby VY_32_INOVACE_ 15 Volby.
Název školy: Základní škola Městec Králové
POLITOLOGIE TEST Co nepatří mezi základní funkci voleb ? A.Legitimizování moci B.Výchova voličů C.Finanční zisk pro politické strany D.Sestavování.
Renata Moučková Gabriela Sedláková Markéta Černá
Petr Machala. nejdůležitější prostředek uplatňování suverenity státu legální a legitimní způsob jak se podílet na moci Napište co nejvíce důvodů proč.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_055 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Jak a kam volíme u nás?. Ve volbách vybírají své politické ……………………………….., kteří reprezentují jejich ……………………………….. (Dufek,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
DEMOKRACIE A PRÁVNÍ STÁT, VOLBY
Právní základy státu.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VOLBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kdo rozhoduje v ČR Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vztahy a pravidla soužití - obec
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
volby Volební systémy v demokratických zemích
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Politická geografie Volební systém ČR
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VOLBY V ČR.
Demokracie.
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
POLITICKÝ PLURALISMUS
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 18.1 Principy demokracie Tomáš Garrigue Masaryk (1850-1937) první československý prezident A jaký je tvůj názor na demokracii? Umíš vysvětlit tento pojem? Aristoteles (384 př.n.l. – 322 př.n.l.) řecký filozof a vědec „Tak demokracii už bychom měli, teď ještě potřebujeme demokraty.“ „Základem demokratického státu je svoboda.“ „Nejméně špatná (z pokleslých forem vlády) je demokracie, neboť pokřivení obce je tam nejmenší.“ „Vy jeden, každý musíme snést mínění druhého. Demokracie znamená diskusi.“ Autor: Mgr. Eva Zralá

Opravdu v demokratických státech vládnou všichni lidé? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 18.2 Co již víme o řízení státu? DEMOKRACIE FORMY STÁTU = vláda lidu (z řeckého demos = lid, kratein = vládnout) Opravdu v demokratických státech vládnou všichni lidé? kdo moc vykonává: kdo stojí v čele: demokratický – účast všech členů na rozhodování autokratický – samovláda jednotlivce nebo skupiny republika – v čele volený zástupce monarchie – v čele monarcha (doživotní dědičný titul) teokracie – v čele vládce, jehož moc je odvozena z boží vůle demokracie přímá např. ve starověkých Athénách, v současnosti se uplatňuje minimálně (samospráva obcí, referendum) demokracie nepřímá (zastupitelská) lid vládne prostřednictvím svých zástupců zvolených ve volbách

18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Nejdůležitějším principem zastupitelské demokracie jsou: občané volí své zástupce a předávají jim některé své pravomoci vítěz voleb zpravidla získává právo rozhodovat o zásadních věcech dotýkajících se obyvatel VOLBY do Evropského parlamentu od roku 2013 prezident (dříve volen Parlamentem ČR) do krajských a obecních zastupitelstev (komunální) do Senátu občan EU 21 a více let na 5 let občan ČR obyvatel dané obce 18 a více let na 4 roky občan ČR 40 a více let na 6 let do Poslanecké sněmovny občan ČR 40 a více let na 5 let občan ČR 21 a více let na 4 roky aktivní volební právo = mohu volit volič občan České republiky 18 a více let pasivní volební právo = mohu být zvolen

18.4 Co si řekneme nového? POLITIKA Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 18.4 Co si řekneme nového? politické strany sdružení občanů; jejich cílem je podílet se na státní moci (uspět ve volbách) politické spektrum: levice----střed----pravice POLITIKA v demokratických státech je založena na svobodném vzniku a volné soutěži politických stran levicové strany silná pozice státu, stát ochraňuje ekonomiku a usměrňuje trh, snaha o maximální snížení nezaměstnanosti, … pravicové strany úloha státu je omezená, stát do hospodářství téměř nezasahuje (tržní ekonomika), snaha o snížení růstu cen, …

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 18.5 Procvičení a příklady Vysvětli pojmy: pluralita, koalice, opozice. Ve volbách do Poslanecké sněmovny ČR v roce 2010 získaly určitý počet křesel tyto strany. Dokážeš je pojmenovat celými názvy? Zjisti, kdo je současným předsedou každé ze stran. Jaký je základní politický program jednotlivých stran? Zjisti, jaký je rozdíl mezi poměrným a většinovým volebním systémem. Vysvětli (spoj správnou možnost), co znamená, že volební právo je: ROVNÉ SVOBODNÉ PŘÍMÉ VŠEOBECNÉ TAJNÉ volit mohou všichni občané ČR starší 18 let, voleni mohou být všichni občané ČR od stanoveného věku mohu se rozhodnout, zda a koho budu volit dávám hlas konkrétnímu kandidátovi nikdo nemá právo vědět, koho volím každý má jeden hlas stejné váhy

Uspořádejte ve třídě volby. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 18.6 Něco navíc pro šikovné Zvolte členy volební komise. TŘÍDNÍ VOLBY (projekt) Úkoly členů komise: Vymyslet a graficky zpracovat průkaz voliče (možné i na PC). Vytvořit seznam voličů (musí obsahovat i čísla jednotlivých průkazů voliče). Vytvořit volební urnu (hlasovací schránku). Vytvořit třídní vlajku – obdobu státní vlajky (graficky zpracovat na formát A4-A3). Vytvořit třídní znak – obdobu státního znaku (opět graficky zpracovat). Losem přidělit jednotlivým stranám volební čísla. Vytvořit volební lístky (musí povinně obsahovat seznam všech třídních stran + přidělená volební čísla). Uspořádejte ve třídě volby. Rozdělte se na třídní strany. Úkoly členů strany: Vymyslet název strany, logo strany (graficky zpracovat na formát A4 – možné i na PC). Vytvořit plakát, případně leták (jakoby „reklamu“ na naši stranu) – opět zpracovat graficky na formát A4 – A3, možné i na PC. Sepsat volební kandidátku (jakýsi seznam kandidátů strany, doplněný o stručnou charakteristiku jednotlivých členů, včetně jejich funkce ve straně – co má kdo na starosti), zvolit si předsedu strany a mluvčího strany. Sepsat a přednést (na volebním mítinku) program strany (neboli co uděláme pro svoji třídu, co nabízíme svým voličům apod.). Můžete zpracovat a promítnout na volebním mítinku prezentaci vaší strany na PC. Vyslechněte zástupce stran na předvolebním mítinku. Zvažte všechny argumenty, diskutujte. Co (kdo) na vás nejvíce zapůsobilo? Uspořádejte volby. Připravte volební místnost (se všemi náležitostmi). Každý „občan třídy“ se svobodně rozhodne, zda půjde volit a koho bude volit. Volební komise dohlíží na správný průběh voleb.

18.7 CLIL (Democracy) volby Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Civics 18.7 CLIL (Democracy) volby Democracy is a form of government in which all eligible citizens have an equal say in the decisions that affect their lives. hlasovat citizen = občan political parties = politické strany government = vláda

18.8 Test znalostí Dodnes užívaným prvkem přímé demokracie je: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 18.8 Test znalostí Dodnes užívaným prvkem přímé demokracie je: a/ hlasování Poslanecké sněmovny ČR b/ referendum c/ účast na školním parlamentu d/ koalice dvou politických stran Které tvrzení nesplňuje principy demokracie? a/ Všechny volební hlasy mají stejnou váhu. b/ Mohu se rozhodnout, zda a koho budu volit. c/ Nikdo nemá právo vědět, koho volím. d/ Nemohu volit své příbuzné. Do Senátu ČR může být zvolen: a/ občan ČR mladší 40 let b/ občan ČR ve věku 40 a více let c/ cizinec d/ osoba zbavená svéprávnosti Kdo je v ČR volen na 5 let? a/ senátoři b/ prezident c/ poslanci d/ obecní zastupitelé Správné odpovědi: a b d

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 18.9 Použité zdroje, citace http://cs.wikipedia.org/wiki/Masaryk slide 1 http://cs.wikiquote.org/wiki/Aristotel%C3%A9s slide 1 http://cs.wikiquote.org/wiki/Demokracie slide 1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Demokracie slide 2 http://cs.wikipedia.org/wiki/Volby_v_%C4%8Cesku slide 3 Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 7 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2004, ISBN 80-7238-325-6 slide 3 Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 8 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2005, ISBN 80-7238-393-0 slide 4 http://www.webhumanita.cz/?a=lex&rid=58 slide 4 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Czech_parliamentary_election_2010_-_results_-_mandates.png slide 5 http://paksa.tamu.edu/node/68 slide 7 http://government.mrdonn.org/political-parties.html slide 7 kliparty

18.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 18.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 01 – 06/2012 Ročník 8. ročník Klíčová slova Demokracie, volby, politické strany Anotace Prezentace popisující znaky demokratického způsobu rozhodování a řízení státu, význam a formy voleb, politický pluralismus.