Od středověku k renesanci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 2. POLOLETÍ - OTÁZKY
K novověké filosofii 16.–17. století
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Proč je důležité studovat Principy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
eklekticismus, novoplatonismus
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Kultura na počátku novověku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Téma: Dějiny filozofie
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Filosofie úvod do problému....
Řecká filosofie Hesiodos (pol. 8. stol. př. n. l.)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
VET – středověk a novověk (po 18. století)
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Filozofie renesance Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Filosofie křesťanského středověku
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Spor o univerzália Realismus – universalia sunt ante rebus
FILOsOFIE A VĚDA.
Literatura období humanismu a renesance
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Od středověku k renesanci Pokus vstoupit podruhé do téže řeky

Nová fáze - patristika

Architekt budoucnosti Aurelius Augustinus 354 – 430 Klasické vzdělání, příklon k manichejství, dvorním řečníkem 387 pokřtěn biskupem Ambrosiem, pak biskupem v Hippo Regiu (sev. Afrika) Pád Říma není koncem světa, nýbrž nástupem vyšší formy společnosti – Civitas Dei

Augustinova definice Aktivní účast ve třech sporech – manichejství, donatismus a pelagiánství. Manichejství – dualismus dobra a zla Donatismus – sociálně revoluční pojetí křesťanství Pelagius – optimistické učení o člověku, popírající prvotní hřích a Augustinovo učení o predestinaci

Komponenty Mysticismus – ne pouhá racionální evidence – „věřím, abych rozuměl“ Skepse – „mýlím se, tedy jsem“ Zlo je nedostatek dobra Predestinace Čas Otec západního křesťanství

Manichejství

Boží obec

Eschatologie

Charakteristika středověkého myšlení Supranaturalismus Dvě centra moci – dva meče Učení o trojím lidu – tu rege, tu ora, tuque labora

Antrop. pesimismus

Tomáš Akvinský Nejvýznamnější představitel scholastické filosofie Žádá pro teologii status vědy. Víra a rozum si nemohou protiřečit, protože obojí pochází od Boha. Liší se ovšem svou metodou. Víra je nad rozumem, nikoliv proti němu. Každé jsoucno má své místo a cíl (smysl, poslání)

Scholastická témata Odkud pochází zlo? Zlo je nedostatek dobra, je to „chybění“. Důkazy boží existence Pozdní scholastika – Vilém Occam – princip úspornosti – Occamova břitva. Je to zároveň kritika metafyziky – ne každému jazykovému vyjádření musí odpovídat něco reálného.

Vrcholná scholastika Svatý Tomáš Akvinský 1225 – 1274 Založeno na koncepci přirozené teologie (přibližně se kryjící s oblastí fyziky a přírodovědy) a zjevené teologie, která je vrcholem celé pyramidy, vychází Aristotelovy filosofie a Bible.

Reakce na scholastiku Roger Bacon 1214 – 1294 Duns Scotus 1270 – 1308 William Occam 1290 - 1349

Chiliasmus Víra v konec tohoto věku (světa) a příchod tisíciletého Kristova království. Dynamizující prvek. Rozvinuto v díle Jáchyma z Fiore, cisterciáckého mnicha z Kalábrie 1130-1202. Konec světa předpověděl na rok 1260

Spor o univerzálie Existence obecných pojmů – jasný a přehledný svět - realismus Způsobuje nehybnost, statičnost Opakem nominalismus – obecné pojmy jsou pouze jména, svět ztrácí jednotu a rozpadá se na jednotliviny Kompromisem konceptualismus

Povaha středověku Sounáležitost a soupeření – o krásnější a větší katedrálu. Středověký svět je krásně uspořádaný kosmos, ve kterém všechno a každý má své místo a svůj význam. Psychologický komfort – řád věcí je řádem božským, dobrým a nezměnitelným.

Renesance - znovuzrození Pokus o obnovení řeckých a římských idejí a metod myšlení Teocentrický názor nahrazen „člověkostředným“ Řečtí filosofové postaveni na úroveň Bible Individualismus a liberalismus

Nové pojmy, nové pohledy Renesance Humanismus Reformace Osvícenství Racionalismus Empirismus Vznik přírodních věd

Poslední fáze středověku Tomistická harmonie rozumu a víry Spor realismu s nominalismem Znovuobjevený Platon

Renesance Renesance – 14.,15.16. stol. znovuzrození, spojené s kulturními a politickými změnami a převraty. Objevitelské cesty, knihtisk, perspektiva v malířství, obchod a finančnictví, střelné zbraně a vojenská technika. Prolomení pnutí mezi dogmatem a rozumem, moc, bohatství a smyslnost shazuje pečeť hříchu. Vědomí vlastního Já.

Humanismus Nalezené Já stojí nad troskami scholasticko-aristotelovského systému a před znovuoživenou záhadou přírody, které jsou dogmatické výklady těsné a nesluší jí. Odpověď je hledána v antice nezdeformované arabskými a scholastickými výklady, ovšem i v magii a atomismu

Reformace Zatímco renesance byla řešením noblesním a elitářským, lid se osvobodil v rámci reformace. Kritika církve, která se proměnila v světskou, právní, politickou a ekonomickou instituci, odmítnutí její autority a neomylnosti, uplatnění práva na individuální zbožnost, a bezprostřední styk s Bohem a řízení se vlastním svědomím.

Osvícenství Osvícenství je plodem vývoje, ve kterém se renesance přiklonila spíše ke katolicismu než k reformaci a do jisté míry zdemokratičtěla. Individualismus, světské myšlení, zájem o přírodní vědy, matematika, mechanika, autonomie rozumu, předpokládajícího, že problém lidstva je vyřešen odstraněním okovů dogmatu.

…na frontě filosofie Duns Scotus – 1266 – 1308 - modalita bytí, „bytí“ boha je jiné než „bytí“ člověka, svět není postaven do hierarchické soustavy, nýbrž je vyjádřen ve vztazích svobodné vůle Vilém Occam - 1285 – 1309 - oddělení rozumu a víry, poznání přírody nás nepoučuje ve věcech víry a naopak. Je klamné předpokládat, že existuje nějaký předem daný řád. Jsoucna nemají být rozmnožována

… na frontě náboženství Alighieri Dante 1265 – 1321 – Dante se nesnaží pochopit a odhalit moudrost boží, nýbrž snaží se nalézt a odvodit moudrost ve světě a ze světa. Svět je uvnitř člověka. Mikuláš Kusánský – 1401 – 1464 - neuchopitelnost analogie mezi bohem, přírodou a člověkem, mystika jedinou cestou

… na poli vědy a vědění Francis Bacon 1561 – 1626 – esej o idolech (modlách), ovládajících lidské myšlení. Problém však patrně bude v tom, že tyto systémové vlastnosti lidské mysli jsou jakožto systémové neodstranitelné Důraz na vědu, která je schopna člověku pomoci a poradit v obchodu a podnikání

Racionalismus Teze, že rozum je rozhodujícím činitelem, který organizuje i ostatní případně v jisté míře použitelné mohutnosti. Především Descartes a Leibniz

Empirismus Pojetí, považující za zdroj veškerého vědění i kriterium všech poznatků zkušenost neboli empirii. Rozšířena především v Anglii, souvisí i s povahou prostředí, ve kterém se pěstuje filosofické hledání a bádání.

Vznik přírodních věd Vítězství od dogmat osvobozeného rozumu, možnost experimentu, prověřování všech zděděných a posvěcených pravd o přírodě, kdy žádná před světlem rozumu neobstojí a všechno je jinak. Zde vzniká představa, že věda je budoucím ředitelem světa, jehož závěry budou každému patrny.

Vítězství mechaniky Poznání představuje moc, která může člověku zajistit vládu nad přírodou Varovné podobenství o čarodějově učni Atomizace přírody i člověka

Descartes a racionalismus Stanovení demarkační linie mezi duchovními a přírodními vědami – zamezuje uplatňování nevědeckých vlivů a představ v oblasti přírodovědy (proti „mosaické fyzice“) Jevy rozprostraněné a nerozprostraněné

Francis Bacon ještě jednou Vyházet teologické spisy a hledat vědění, dávající člověku moc. Jde o praktická řešení otázek lidského života, zásady mořeplavce, obchodníka, piráta. Oddělení víry od vědění Zavedl induktivní metodu Učení o idolech

Dobrá a špatná zpráva Augiášův chlév – po odstranění klamných a nepravdivých nánosů se objeví pevná půda, by přímo skála nezpochybnitelného vědění, přístupného a přesvědčivého. Uhasnou spory a sváry Přestane-li člověk věřit Bohu, nezačne „vědět“, nýbrž začne věřit čemukoliv.

…. Nedůvěra v jednu věc je obvykle založena na přílišné důvěře v jinou věc… brněnský myslitel František Vymazal Středověk byl ukřičen, ubit výsměchem a negací český filosof Emanuel Rádl