Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
III/2 XV A
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_7 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Romantismus 19. století.
Konec 18. století a počátek 19. století
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
ROMANTISMUS.
Poznej obraz podle detailu
Romantismus Umění 19. století.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_10 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Z franc. romantique = jako v románu
Romantismus.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Romantismus Název školy
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Portréty literárních osobností světové literatury.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_08_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ROMANTISMUS.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Portréty literárních osobností světové literatury.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_11_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_ZSV Ročník: I. Základy společenských věd Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_19_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Parlament v Budapešti (Maďarsko).
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Romantická architektura v Čechách
Portréty literárních osobností světové literatury
Český jazyk a literatura
Umělecké směry 19. století
Poznáváme – evropské a světové prostředí  Pokuste se určit dobu vzniku – stačí století  Pokuste se určit název díla, stavby, artefaktu  Pokuste se.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ROMANTISMUS.
Romantická architektura v Čechách
IMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Kultura 1. poloviny 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: 14.1.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Vývoj světové a české literatury v kulturních souvislostech Téma: Romantismus Metodický list/anotace: Romantismus, znaky, ukázky děl, použití interaktivní tabule

ROMANTISMUS 19. STOLETÍ Obr. 1 Trosky

A JEDEN Z HLAVNÍCH SMĚRŮ 19. STOLETÍ MYŠLENKOVÉ HNUTÍ A JEDEN Z HLAVNÍCH SMĚRŮ 19. STOLETÍ TVŮRČÍ SVOBODA UMĚLCE CIT, VÁŠEŇ, FANTAZIE, VŮLE VYZDVIHUJE STŘEDOVĚK ZDŮRAZŇUJE KONKRÉTNÍHO JEDINCE VÝJIMEČNÝ HRDINA ZA VÝJIMEČNÝCH OKOLNOSTÍ

ZNAKY INDIVIDUALISMUS, SUBJEKTIVISMUS, MODERNISMUS KONTRASTY HLAVNÍ HRDINA = ČLOVĚK ŽIJÍCÍ NA OKRAJI SPOLEČNOSTI (LOUPEŽNÍK, KAT, VRAH, CIKÁN, ŽEBRÁK, TULÁK) NEŠŤASTNÁ LÁSKA (HRDINA TOUŽÍ PO LÁSCE, MILUJE VYSNĚNÝ IDEÁL NEBO ZADANOU ŽENU, HRDINKA JE SPOUTÁNA KONVENCEMI, PROTO ODMÍTÁ VÁŠNIVOU LÁSKU) HRDINA (ZKLAMANÝ) UTÍKÁ Z REALITY A UZAVÍRÁ SE DO SVĚTA SVÝCH PŘEDSTAV OBDIV K MINULOSTI MYSTIKA, EXOTIKA

LITERATURA klade důraz na: původnost tvůrčí svobodu umělce emocionalitu a spontánnost žánry jsou: lyrická balada, básnická povídka či poema, román ve verších, moderní epos, dramatická báseň, historický román a povídka

ARCHITEKTURA návrat ke gotice: a)tupé zakončení věží a nárožních věžiček, jejichž obrys obohacuje zubaté cimbuří (anglická gotika) b)válcovité, hrotité zastřešené věže a strmé střechy (vliv Francie) Park: - přírodní krajina - využívá přirozené vlastnosti rostlé zeleně doplněn drobnou architekturou-skleníky, altány, rozhledny, umělé zříceniny, jeskyně

PAMÁTKY westminsterský chrám v Londýně katedrála v Edinburghu londýnský parlament parlament v Budapešti staroanglická venkovská sídla

Obr. 2 Parlament v Budapešti

MALÍŘSTVÍ náměty ze středověkých dějin či soudobých událostí dramatičnost děj vyhrocen na maximum barvy dotvářejí atmosféru neklidné, nevšední, tajuplné krajiny

EUGÉN DELACROIX klade důraz na vzrušení, bezprostřednost, vroucnost a fantazii DÍLO: Krveprolití na Chiu (reakce na povraždění 20000Řeků Turky) Svoboda vedoucí lid na barikády

Obr. 3 Svoboda vedoucí lid na barikády

THÉODORE GÉRICAULT DÍLO: Vor medúzy (zachycuje epizodu ze ztroskotání fregaty Méduse – po dvanáctidenní plavbě na voru se zachránilo (bez jídla a pití, došlo zde i ke kanibalismu) ze 147 pouze 10 lidí (5 zemřelo na záchranné lodi) nechal si zhotovit model voru, kreslil mrtvoly

Obr. 4 Vor Medúzy

FRANCISCO GOYA v jeho díle se spojuje klasicismus, romantismus, expresionismus a další rysy nových tendencí velmi citlivě reagoval na dění kolem sebe po mrtvici ohluchl, ale maloval dále zachytil největší temnoty lidského nitra - upalování údů, podřezávání, znásilňování Dílo: Nahá Maja Oblečena Maja grafické cykly: Hrůzy války

Obr. 5 Nahá Moja Obr. 6 Oblečená Moja

Obr. 7 Hrůzy války

ZAJÍMAVOST GUSTAV EIFFEL – STAVITEL KONSTRUKCE SOCHY SVOBODY V NEW YORKU (Byla věnována francouzským lidem Spojeným státům k stému výročí vyhlášení americké nezávislosti. Pochodeň se vypíná do výše 93 metrů od ochozu podstavce.) PROJEKTANT ZDYMADEL PANAMSKÉHO PRŮPLAVU PROJEKTANT EIFFELOVY VĚŽE (305m vysoká)

Obr. 8 Stavba Eiffelovy věže

ROMANTISMUS V ČECHÁCH A NA MORAVĚ DOSTAVBA CHRÁMU SV. VÍTA, KARLŠTEJNA NOVOGOTICKÉ ÚPRAVY HLUBOKÉ, LEDNICE A ORLÍKA VÝSTAVBY SCHWARZENBERSKÉ HROBKY V TŘEBONI UMĚLCI ANTONÍN MÁNES JOSEF NAVRÁTIL JOSEF MÁNES ADOLF KOSÁREK JULIUS MAŘÁK

Obr. 9 Orlík

Obr. 10 Josef Navrátil Horská krajina u Vyššího Brodu

POUŽITÁ LITERATURA, CITACE MGR. EVA HÁNOVÁ. Odmaturuj z literatury. Brno: Didaktis, 2002, ISBN 80-86285-37-5. Prokop, Vladimír, Kapitoly z dějin výtvarného umění, Sokolov, O.K. Soft-skripta Obr. 1: ZDENĚK FIEDLER. Soubor:Hrad Trosky, letecký snímek.jpg,WIKIPEDIE.CZ [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hrad_Trosky,_leteck%C3% BD_sn%C3%ADmek.jpg Obr. 2: UZO 19. Soubor:Budapestparliament100.jpg-wikipedie.cz [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW:http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Budapestparliament100.jpg Obr. 3: AUTOR NEUVEDEN. Soubor:Eugène Delacroix - La liberté guidant le peuple.jpg-wikipedie.cz [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg Obr. 4: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Th%C3%A9odore_G%C3%A9ricault_-_Le_Radeau_de_la_M%C3%A9duse.jpg-wikipedie.cz [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Th%C3%A9odore_G%C3%A9ricault_-_Le_Radeau_de_la_M%C3%A9duse.jpg Obr. 5: AUTOR NEUVEDEN. Soubor:Goya Maja naga2.jpg-wikipedie.cz [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Goya_Maja_naga2.jpg Obr. 6: AUTOR NEUVEDEN. File:Goya Maja ubrana2.jpg-wikipedie.cz [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Goya_Maja_ubrana2.jpg Obr. 7: AUTOR NEUVEDEN. Soubor:Goya War3.jpg-wikipedie.cz [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Goya_War3.jpg Obr. 8: AUTOR NEUVEDEN. Soubor:Construction of the Eiffel Tower.JPG-wikipedie.cz [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW:http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Construction_of_the_Eiffel_Tower.JPG Obr. 9: KARELJ. Soubor:Orlík 7.jpg-wikipedie.cz [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Orl%C3%ADk_7.jpg Obr. 10: AUTOR NEUVEDEN. Soubor:Navratil 1830.jpg-wikipedie.cz [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Navratil_1830.jpg