Zuzana Svobodová info@filosofie-vychovy.cz Filosofie výchovy Zuzana Svobodová info@filosofie-vychovy.cz
Cíle předmětu Porozumění vychovatelskému povolání z filosofického náhledu Rozlišení různých výchovných směrů Analyzování významu a směřování různých výchovných systémů Kompetentní rozhodování pro nejvhodnější výchovné postupy
Požadavky na studenta test na konci kurzu Úvod do filosofie výchovy na stránkách: http://filosofie-vychovy.cz a dále: buď Referát – prezentace anebo Esej 4-6 normostran Pro obojí platí: téma je třeba nechat schválit vyučující, literatura v sylabu
Přehled probírané látky Filosofie a výchova FILIA, SOFIA, PAIDEIA, THEORIA, POLIS Aktuálnost výchovy AGOGÉ, AGOGIKA Ontologická východiska výchovy Epistemologická východiska výchovy Metodologická východiska výchovy Dějinné proměny SCHÓLÉ POLIS - politická východiska výchovy Filosofie a teologie ve výuce
Literatura (výběr) Základní: Prameny: Bible, Klement Alexandrijský, Augustin, Komenský AUGUSTIN O pořádku, o učiteli. Praha, Česká akademie věd a umění, 1942. PALOUŠ, R. Čas výchovy. Křesť. ak. Řím, 1987 PALOUŠ, R. K filosofii výchovy. Východiska fundamentální agogiky. Praha, SPN, 1991. ISBN 80-04-25390-3. PALOUŠ, R. Heretická škola: O filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Praha, OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-80-7298-302-5. Rozšiřující: KRATOCHVÍL, Z.: Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995. MICHÁLEK, J. Topologie výchovy: Místo výchovy v životě člověka. Praha: OIKOYMENH, 1996 PEŠKOVÁ, J.; SCHÜCKOVÁ, L.: Já, člověk.... Praha. SPN., 1991. ISBN 80-04-21766-4. PIŤHA, P. Výchova, naděje společnosti.. Praha. Poustevník., 2006. ISBN 80-86610-18-7. Další dle doporučení v hodinách
K ontologii výchovy Problematičnost „definice“ výchovy Být určitý, v charakteru, tvaru (mít tvář), smyslu, zacílení x být bez/charakteru, tvaru (amorfní), smyslu, zacílení Nezastupitelnost ve výchově Identita Existence Disciplína