DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

Migrace a územní mobilita
GEOGRAFIE OBYVATELSTVA
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
 v roce 2012 žije na Zemi přes 7 miliard obyvatel.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Socioekonomická a správní geografie Geografie obyvatelstva
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DEMOGRAFIE - RŮST POČTU OBYVATEL
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Název Obyvatelstvo – rozmístění, početní vývoj a demografické ukazatele Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace.
Sídla.
Sociekonomická geografie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Demografie je věda, která se zabývá:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín GEOGRAFIE SÍDEL – MĚSTSKÉ OSÍDLENÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_90.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DEMOGRAFIE – DEMOGRAFICKÁ REVOLUCE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Označení vzdělávacího materiálu (kód): práceVY_52_INOVACE_ZE.8.58 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Migrace obyvatelstva Migrace (stěhování) a) vnitrostátní
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ÚZEMNÍ POHYB OBYVATELSTVA
Prostorová mobilita - aspekt trvání přemístění
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
ÚZEMNÍ POHYB OBYVATELSTVA
- bezprostřední souvislost se změnami po roce 1989, - rok 1992
SEMINÁŘ č. 1 Základní pojmy a výpočty – obyvatelstvo, vzdělání, ekonomická aktivita, nezaměstnanost.
MIGRACE Karel Podhorný.  Prostorové přemístění osoby mezi dvěma územními jednotkami, jehož důsledkem je změna bydliště.  Pohyb obyvatel z důvodu uspokojování.
Dělení migrace = migrace či stěhování
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Migrace obyvatelstva Migrace = pohyb, stěhování (emigrace, imigrace, reemigrace)
EVROPA OBYVATELSTVO. Obyvatelstvo Evropy počet obyvatel – asi 730 mil. (2009) prognóza – obyvatel bude ubývat přírůstek z mezikontinentálního stěhování.
Určeno pro : žáky ZŠ na 2. stupni Sekce: základní Předmět : zeměpis
Územní pohyb obyvatelstva
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Demografie je věda, která se zabývá:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Hospodářský zeměpis Tematický okruh Geopolitika a sociální a kulturní problémy lidstva Téma Rozmístění obyvatelstva, migrace Označení DUMU VY_32_INOVACE_849 Jméno autora Ing. Kateřina Vasilová Datum vytvoření 25. 11. 2013 Anotace Materiál ke kapitole sociální problémy, dává přehled o rozmístění obyvatelstva definuje základní pojmy z problematiky migrace popisuje hlavní tendence a důsledky, lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu. Následuje pracovní list pro procvičení.

Rozmístění obyvatelstva Migrace

Rozložení obyvatelstva Krajně nerovnoměrné ½ obyvatelstva = 5 % pevniny (viz nejlidnatější státy světa) Hustota zalidnění – zákl. ukazatel = počet obyvatel / plocha území Rozmístění – dlouhodobý vývoj ovlivněný: - přírodní podmínky – především v minulosti - úrodnost půdy, klima, dostupnost E, vody - socioekonomické faktory – současnost a blízká minulost - stav urbanizace + úroveň NH (kultura, obchod, školství, služby,..)

Obr. č. 1 – Vlivy na rozmístění obyvatelstva

Obr. č. 2 - Hustota zalidnění

Migrace Formy prostorové migrace =Mechanický pohyb obyvatel mezi dvěma územními jednotkami – výsledkem změna bydliště Formy prostorové migrace trvalé, jednorázové přemístění krátkodobé návratové pohyby pravidelné, periodické – do zaměstnání, škol nepravidelné – pracovní, studijní, rekreační cesty, cesty za kulturou, nákupy …

Členění migračních pohybů podle překročení hranic - vnitrostátní, mezistátní podle vzdálenosti podle času – pravidelná, nepravidelná podle důvodu – politická, ekonomická podle legálnosti – legální, ilegální podle počtu – individuální, skupinová

Měření migračních pohybů Migrační saldo = imigranti – emigranti - aktivní saldo znamená novou pracovní sílu, ovlivňuje populační přírůstek, stát, který má aktivní saldo je cílovou zemí Migrační obrat – celkový objem migrace = počet imigrantů + počet emigrantů Migrační účinnost (efektivita) vypovídá o tom, jak daná země využívá migraci migrační saldo migrační obrat

Obr. Č. 3 – Migrační saldo

Historický vývoj mezistátní migrace - 4.– 7. století „stěhování národů“ velké stěhování kmenů na území Asie a Evropy - Osídlování nových území – Amerika – od 16. st. dodnes - i násilná migrace – otroci z Afriky (podobně např. Sibiř v Rusku) - Austrálie – prvními přistěhovalci trestanci a jejich dozorci

Světová hospodářská krize - 30. léta 20. st. – z Evropy do Ameriky - 2. světová válka – 50 mil. lidí vysídleno nebo zemřelo - po válce - vznikl Izrael – Židé - rozdělila se Indie a Pákistán - 50. léta – emigrace ze socialistických států - 60. léta - dekolonizace Afriky

- dnes - ekonomicky motivovaná migrace – Západní Evropa ( F – menšiny z Afriky, VB – Indie, Pákistán, NL – Indonésie , N – Turecko) ČR – v minulosti spíše vystěhovalecký stát, dnes ne - imigranti z republik bývalého SSSR, Vietnam, balkánské státy, … - i nelegální imigranti - Odhad – legálně 230 000, nelegálně dalších 200 000

Důsledky migrace Pokles hosp. rozvoje – vyšší nezaměstnanost, zákonem garantované sociální dávky, bydlení Tlak na urbanizaci – zájem hlavně o velké aglomerace – zda pak celé čtvrti imigrantů Vyšší kriminalita, problémy soužití s domácím obyvatelstvem, střet kultur X - Řeší se nedostatek pracovní síly na méně kvalifikovaných místech a místech za min mzdu Zvyšuje počet obyvatelstva, ovlivňuje natalitu

Vnitrostátní migrace Především z ekonomických důvodů V minulosti - urbanizace – poměšťování – stěhování obyvatel do měst – růst podílu městského obyvatelstva - příklady – 100 % Monako, 80 % Kanada, 75 % USA - lepší pracovní příležitosti, jednodušší způsob života, kultura, služby,.. Dnes - deurbanizace – snižování počtu obyvatel v centrech města i vnějších městských částech - důsledek nízké porodnosti + stěhování obyvatel na venkov (zdravý způsob života) -suburbanizace – stěhování obyvatel z velkých měst do předměstských sídel v zázemí (satelitní městečka) Specifická forma – DOJÍŽĎKA – za prací, službami, rekreací – má lokální význam

Použitá literatura: Bičík I.: Hospodářský zeměpis - Globální geografické aspekty světového hospodářství, 1. vyd. NČGS, Praha 2005, ISBN 80-8634-52-6, s. 8 – 10 , 12 - 14 Obr. č. 1 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 29 Obr. č. 2 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1.vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 31 Obr. č. 3 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 36