Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_06 Tematická oblast:Psychologie a pedagogika Cílová skupinažáci školy Téma:Fantazie Anotace: Proces fantazie Autor:Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření:
FANTAZIE
Fantazie Též obrazotvornost, představivost Jde o psychický proces, který vytváří obrazy předmětů a jevů v relativně nové podobě Základem fantazijních představ jsou naše dřívější zkušenosti, vzpomínky… I ty nejfantastičtější romány, sci-fi filmy obsahují reálné prvky
Fantazijní představy Jsou zaměřeny do minulosti, současnosti nebo budoucnosti
DRUHY FANTAZIE 1. Neúmyslná - bezděčná fantazie – obrazy vznikají samovolně, bez záměru např. při poslechu rozhlasové hry. Bezděčnou fantazii můžeme rozdělit na bdělé snění a na snění ve spánku 2. záměrná fantazie – kterou můžeme rozdělit na rekonstrukční a konstrukční fantazii
Snění v bdělém stavu Snění v bdělém stavu – neskutečný svět, kde jsou problémy vyřešeny, přání jsou splněna, je mu opětována láska… Toto snění pomáhá obnovit narušenou vnitřní rovnováhu Snění důležité životní situace nevyřeší Snění je především u dětí, své představy hluboce prožívají a často je považují za skutečné
Snění ve spánku Podobné snění v bdělém stavu, ale je více nerozumné, neboť chybí vědomá kontrola psychické činnosti Podstata snů není dosud vysvětlena Sny nemají původ v reálné skutečnosti Sny se zdají každému člověku. Vyprávět je umí jen tehdy, zdají-li se krátce před probuzením Sny uvolňují napětí nahromaděné přes den
Fáze spánku Pomocí EEG se rozlišují dva hlavní typy spánku 1.typ –NON REM spánek. Má 4 stádia 1stádium – usínání 2 a 3 stádium – spánek se prohlubuje, nevnímáme okolí, jen svou vlastní osobu 4 stádium – hluboký spánek – zpomaluje se D,P,TK,TT
2. typ – REM spánek – má jen edno stádium 5 stádium = spánek paradoxní. Nastupuje intenzivní mozková aktivita – stejná jako v bdělém stavu. Dochází k pohybu očních bulb. Dochází ke snížení svalového napětí – záškuby. Dochází k uspořádání a fixaci všech informacích přijatých přes den Během jedné spánkové periody se vystřídají všechna spánková stádia. Hlubokých spánkových stádií / 1. typ spánku / ubývá a naopak přibývá paradoxní spánek Sny se zdají v době paradoxního spánku
Záměrná fantazie Řídí se vědomým záměrem, např. si představujeme jak bude vypadat nově zařízený pokoj, model letadla Řadíme sem rekonstrukční a konstrukční fantazii
Rekonstrukční fantazie Je to vytvoření představy podle slovního popisu, symbolického značení / matematika, mapy, šifry / př. při četbě knihy si představujeme osoby, děj. Podle popisu střihu si dokážem představit šaty
Konstrukční fantazie Nové originální obrazy Využívá se při tvorbě něčeho nového / stroje, technologie, psaní knih../
Cvičení Vyzkoušejte si svoji fantazii a doplňte následující text: „Když vykročila ze vrátek, náhle zpozorovala…“ Své vyprávění porovnejte s vyprávěním spolužáků
Zdroj ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN